با نزديك شدن به پايان مهلت يك‌ماهه ترك‌ها؛

با نزديك شدن به پايان مهلت يك‌ماهه ترك‌ها؛
دور جديد مذاكرات ايران و تركيه در تهران آغاز شد
1388/10/09 12-30-2009 14:01:34 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: انرژي
با نزديك شدن به پايان مهلت يك ماهه تركيه براي تصميم‌گيري در طرح‌ توسعه فازهاي پارس‌جنوبي، صبح امروز دور جديد مذاكرات با حضور وزيران نفت دو كشور در تهران آغاز به كار كرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين زمينه در مرداد 1386 تفاهم‌نامه‌اي بين حلمي‌گولر - وزير وقت انرژي و منابع طبيعي تركيه - و غلام‌حسين نوذري - سرپرست وقت وزارت نفت - مبني بر صادرات 20 درصد گاز استحصال شده از فاز‌هاي 22 تا 24 پارس جنوبي معادل 35 ميليارد مترمكعب در سال، ساخت خط لوله جديد براي انتقال گاز از ميدان گازي پارس جنوبي تا مرز تركيه و دريافت اجازه ترانزيت گاز ايران از تركيه براي صادرات به اروپا و همچنين دادن اجازه ترانزيت گاز تركمنستان از ايران به تركيه امضا شده بود.
البته پيش‌از آن تفاهم‌نامه يك پكيج كلي بين وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه و وزيري ‌هامانه - وزير اسبق نفت - به امضا رسيده بود. در اين راستا توسعه فاز‌هاي 22، 23 و 24 پارس جنوبي به طرف تركيه‌اي واگذار و قرار شد كه تركيه با سرمايه‌گذاري خود و در چارچوب قرارداد‌هاي بيع متقابل اين سه فاز را توسعه دهد.
طي يك‌سال گذشته اعلام شده بود كه تركيه درحال آماده‌سازي برنامه‌هاي خود براي سرمايه‌گذاري شش ميليارد دلاري در توسعه ميدان گازي پارس‌جنوبي است؛ درحالي كه ايران استراتژي‌هاي جديدش را براي صادرات گاز به اروپا از طريق خط لوله به‌جاي ال.ان.جي اعلام كرده‌ است، تركيه در آستانه سرمايه‌گذاري شش ميليارد دلاري در بخش گاز ايران قرار دارد. تهران و آنكارا در سال 2007 توافقنامه‌اي براي افزايش همكاري‌هاي انرژي امضا كرده‌ بودند.
سپس در آبان ماه، تانر ييلديز - وزير انرژي و منابع طبيعي ترکيه ـ پس از سفر به ايران با بيان اين‌كه درپي توافق‌هاي صورت گرفته در تهران، ترکيه بيش از چهار ميليارد دلار در حوزه گازي ايران سرمايه گذاري مي‌کند، گفته بود كه شرکت نفت اين کشور در حوزه گازي پارس جنوبي فعاليت‌هاي اکتشافي انجام خواهد داد و فعاليت‌هاي مشترک دو کشور در اين حوزه با ورود يک هيات فني از ترکيه از اولين يا دومين هفته نوامبر آغاز خواهد شد.
به گفته او حداقل نيمي از گاز طبيعي استخراج شده در ترکيه مصرف شده و نيمي از آن نيز از طريق ترکيه به بازارهاي مصرف رسانده خواهد شد و پيش بيني مي شود حداقل 35 ميليارد متر مکعب گاز از اين حوزه استخراج شود.
در اين‌باره علي وكيلي ـ مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ـ در 30 آذر با تاكيد بر اين‌كه تركيه يك ماه ديگر فرصت دارد، توضيح داده بود كه فرصت دو ماهه تركيه براي حضور در فازهاي پارس جنوبي تا يك ماه آينده پايان مي‌يابد كه اميدواريم در اين زمان پاسخ مناسبي از آنها دريافت كنيم.
خبر قبلی

وكيلي خبر داد:
تركيه يك ماه ديگر فرصت دارد در لوله‌گذاري فازهاي 17و 18پارس جنوبي تاخير نداشته‌ايم
سرويس: انرژي 1388/09/30 12-21-2009 12:28:16 8809-08799: كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: انرژي
فرصت دو ماهه تركيه براي حضور در فازهاي پارس جنوبي تا يك ماه آينده پايان مي‌يابد كه اميدواريم در اين زمان پاسخ مناسبي از آنها دريافت كنيم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي وكيلي ـ مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: در حال حاضر تاسيسات درون‌چاهي سه چاه فاز 9 پارس جنوبي نصب شده كه به اين ترتيب پيش‌بيني مي‌شود تا پايان امسال بيش از شش حلقه چاه اين فاز به مرحله توليد گاز برسد.

* * بومي شدن دانش ساخت تاسيسات درون چاهي

وي با بيان اين‌كه هم‌اكنون مهندسان داخلي موفق به ساخت تاسيسات درون‌چاهي شده‌اند و قرارداد ساخت 100 دستگاه از اين تجهيزات با شركت‌هاي داخل كشور امضا شده است، افزود: به اين ترتيب با بومي شدن دانش ساخت تاسيسات درون چاهي در كشور ديگر نيازي به واردات آن از خارج نخواهد بود.
به گفته او سال‌ها پيش قرارداد ساخت قطعات مورد نياز و تجهيزات درون چاهي فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي با شركت آمريكايي ـ‌ نروژي امضا شده بود كه سه سال پيش در لحظه‌ تحويل تجهيزات آن‌ها را توقيف كردند.
وكيلي با اشاره به اين‌كه از ابتداي راه‌اندازي فاز‌هاي 9 و 10 پارس جنوبي تاكنون بيش از 18 ميليارد مترمكعب گاز در پالايشگاه اين فازها تصفيه و به خط سراسري منتقل شده است، خاطرنشان كرد: به اين ترتيب هم اكنون فازهاي 6 تا 10 پارس جنوبي در مدار توليد هستند.
* * واگذاري مسووليت عرضه‌ اوراق مشاركت به وزارت اقتصاد و دارايي
وي با اشاره به اين‌كه پيش‌تر مسووليت عرضه‌ يك ميليارد يورو اوراق مشاركت در اختيار ما بود كه پس از تصويب آيين‌نامه، مسووليت آن به وزارت اقتصاد و دارايي محول شد، توضيح داد: اميدواريم اين وزارتخانه با درك شرايط منابع مالي ما اين كار را هر چه سريع‌تر انجام دهد.
* * برنامه عرضه 3 ميليارد يورو اوراق مشاركت جديد
او از ارسال متمم ديگري به مجلس براي عرضه‌ سه ميليارد يورو اوراق مشاركت ديگر خبرداد و گفت: سود در نظر گرفته شده براي اين اوراق مشاركت 8 تا 9 درصد است، ولي بايد رقم نهايي آن توسط وزارت اقتصاد و دارايي تصويب شود.
* * توليد 65.5 ميليارد متر مكعب گاز از پارس جنوبي در سال 1388
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به اين‌كه ميزان توليد گاز از فازهاي پارس جنوبي در سال جاري 50 درصد نسبت به سال 1386 رشد داشته است تشريح كرد: توليد از فازهاي اين ميدان درسال‌ 1386 معادل 44.7 ميليارد متر مكعب بوده كه با افتتاح فازهاي 6 تا 10 در سال گذشته به 52.8 و امسال به 65.5 ميليارد متر مكعب افزايش پيدا كرده است.
وي درباره ميزان سرمايه‌گذاري در اين ميدان با اشاره به اين‌كه در سال 1378 در مجموع 517 ميليون دلار سرمايه‌گذاري شده بود، افزود: رقم سرمايه‌گذاري در سال 1384 به 2 ميليارد دلار و در سال گذشته به 4 ميليارد دلار (سه ميليارد دلار داخلي و يك ميليارد دلار خارجي) افزايش پيدا كرد. دراين زمينه در سال جاري طي 4 ماه گذشته بيشترين تلاش براي جذب منابع مالي صنعت نفت و به ويژه پارس جنوبي انجام شده كه نتايج آن به زودي اعلام خواهد شد. در اين رابطه تلاش شده منابع داخلي غير دولتي جذب شود.
* * حضور چين در فاز 11 منوط به تصويب آن در كارگروه نفت است
وي با بيان اين‌كه هم اكنون مذاكرات درباره حضور شركت‌هاي شل و رپسول در پروژه‌ پرشين ال.‌ان.‌جي ادامه دارد و قرار است يك يا دو فاز زودتر شروع به توليد كنند، در مورد پروژه ايران ال.‌ان.‌جي گفت: در بخش بالادستي فرصت توتال تمام شده و حضور شركت چيني در اين بخش منوط به تصويب آن در كارگروه نفت در شوراي اقتصاد است.
به گفته او همچنين در بخش ميان دستي پارس ال.‌ان.‌جي مذاكرات با شركت توتال ادامه دارد.
* * علاقه‌مندي گازپروم براي حضور در فاز 12 پارس جنوبي
وي از حضور شركت‌هاي روسي در تهران خبر داد و گفت: شركت گاز پروم علاقه‌مند است در فاز 12 و برخي ديگر از فازهاي پارس جنوبي حضور يابد.
* * در لوله‌گذاري فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي تاخير نداريم
وكيلي با بيان اين‌كه جكت‌هاي فازهاي 15 تا 18 پارس جنوبي نصب شده و تا 20 روز آينده يك دستگاه حفاري در فازهاي 15 و 16 و يك دستگاه حفاري در فازهاي 17 و 18 آغاز به كار خواهند كرد، اظهار كرد: لوله‌گذاري فازهاي 15 و 16 آغاز شده و در مورد فازهاي 17 و 18 نيز لوله‌هاي جايگزين خريداري شده و اميدواريم در زمان باقي‌مانده انجام شود، ولي در لوله‌گذاري اين دو فاز تاخير نداشته‌ايم.
به گفته وي موضوع دريافت يك ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي در فازهاي 15 و 16 كه از مدت‌ها پيش مطرح بود، اخيرا در هيات دولت تصويب شده و اميدواريم در آينده نزديك به نتيجه رسد.
او درباره‌ وضعيت توسعه ميدان پارس جنوبي با اشاره به برگزاري برخي مناقصه‌هاي خريد تجهيزات وشروع مهندسي تصريح كرد: به زودي ابلاغ مي‌كنيم كه پيمانكار مطالعات فيد را انجام داده و طراحي را آغاز كنيم. در اين زمينه مذاكره براي گرفتن دستگاه حفاري آغاز شده و به زودي حفر چاه‌هاي توصيفي شروع مي‌شود. اين ميدان معادل 4 فاز يعني روزانه 100 ميليون متر مكعب گاز شيرين توليد خواهد كرد كه 50 درصد آن سهم سرمايه‌گذار و 50 درصد سهم شركت ملي نفت است.
وي همچنين با بيان اين‌كه چاه‌هاي توصيفي درميدان گلشن حفر شده و در ميدان فردوسي نيز از هفته آينده با استقرار دستگاه حفاري آغاز خواهد شد، گفت: اين دو ميدان معادل سه فاز مي‌توانند گاز توليد كنند كه اميدواريم پس از حفر چاه‌هاي توصيفي و مشخص شدن ميزان گاز درجا، برنامه‌ توسعه‌اي آن مشخص شود.
* * امضاي قرارداد با پتروپارس در گرو تامين منابع مالي كافي
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با تاكيد بر اين‌كه هر شركتي بتواند منابع مالي كافي تامين كند، براي توسعه فازهاي باقي‌مانده با آنها قرارداد خواهيم بست، گفت: در مورد فازهاي 27 و 28 پارس جنوبي، پتروپارس برنده مناقصه است و به محض تامين منابع مالي مطمئن قرارداد را امضا خواهيم كرد. همچنين در رابطه با فاز 19 نيز هنوز منابع مالي اعلام نشده و محدوديت ما مساله منابع مالي
است.

0 نظرهای شما: