ايران به زودي كنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه را در تهران برگزار مي‌كند

ايران به زودي كنفرانس خلع سلاح و
عدم اشاعه را در تهران برگزار مي‌كند


1388/10/03 12-24-2009 16:56:13 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي
دبير شوراي عالي امنيت ملي در بازديد از شهر هيروشيما و آثار به جاي مانده از بمباران هسته‌يي آمريكا، كمترين مجازات آمريكا را خلع سلاح و سلب حق وتو از آن اعلام كرد
. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سعيد جليلي در آخرين روز سفر به ژاپن، صبح امروز - پنج‌شنبه - عازم شهر هيروشيما در جنوب اين كشور شد. شهرهاي هيروشيما و ناكازاكي در روزهاي پاياني جنگ جهاني دوم هدف بمباران هسته‌يي آمريكا قرار گرفتند و به كلي از روي نقشه محو شدند. آمار قربانيان اين دو بمباران هسته‌يي بيش از 220 هزار نفر برآورد شده كه قريب به اتفاق آنان را شهروندان غيرنظامي تشكيل مي‌دادند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي پس از بازديد از آثار بمباران و نيز موزه شهر هيروشيما پيام روشن هيروشيما را ضرورت خلع سلاح آمريكا دانست.
نماينده‌ي مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي پس از اهداي گل و امضاي دفتر يادبود قربانيان هيروشيما در آن نوشت: متاسفانه پس از فاجعه‌ي هيروشيما نه تنها اين جنايت محكوم نشد بلكه آمريكا به خاطر جنايت هيروشيما به جاي اين‌كه محاكمه شود جايزه گرفت و داراي حق وتو در شوراي امنيت شد.
سعيد جليلي افزود: فاجعه‌ي هيروشيما نشان داد برخي قدرت‌ها مثل آمريكا هرگاه كه منافع آنها اقتضا كند از كشتار جمعي انسان‌هاي بي‌گناه هم هيچ ابايي ندارند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به استمرار رويكرد نظامي آمريكا بعد از جنگ دوم جهاني تا كنون، اقدام آمريكا در مسلح كردن صدام به سلاح‌هاي شيميايي و جنايت حلبچه، حمله به عراق به بهانه‌ي وجود سلاح‌هاي كشتارجمعي، مجهز كردن رژيم صهيونيستي به سلاح هسته‌يي، اصرار بر تقويت حضور نظامي در افغانستان و پي‌گيري توليد، تكثير و آزمايش نسل‌هاي جديد سلاح‌هاي هسته‌يي را يادآور شد و تاكيد كرد: امروز خطر بزرگ براي امنيت جهاني عدم خلع سلاح آمريكا و ديگر قدرت‌هاي هسته‌يي است.
جليلي با اشاره به تداوم سياست‌هاي تجاوزكارانه‌ي آمريكا و عدم اظهار پشيماني اين كشور از جنايت هيروشيما، بر ضرورت عزم جدي جهاني در مبارزه با سياست‌هاي آمريكا و مطالبه‌ي خلع سلاح واشنگتن تاكيد و اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران به زودي كنفرانس بين‌المللي خلع سلاح و عدم اشاعه را در تهران برگزار خواهد كرد.
متن يادداشت دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در دفتر يادبود قربانيان بمباران هسته‌يي آمريكا در شهر هيروشيما به اين شرح است:
«پيام روشن هيروشيما خلع سلاح آمريكا است. مردم آمريكا نه تنها در برابر مردم هيروشيما و ژاپن بلكه در برابر همه‌ي جامعه‌ي جهاني بايد براي هميشه نسبت به اين جنايت شرمسار باشند. متاسفانه پس از فاجعه‌ي هيروشيما نه تنها اين جنايت محكوم نشد بلكه داشتن سلاح هسته‌يي به يك امتياز تبديل شد و سلاح هسته‌يي مبناي تنظيم مناسبات حاكم بر جهان شد. آمريكا به خاطر جنايت هيروشيما به جاي اين‌كه محاكمه شود جايزه گرفت و داراي حق وتو در شوراي امنيت شد. كم‌ترين اقدام نسبت به جنايت آمريكا، خلع سلاح و سلب حق وتو است.
فاجعه‌ي هيروشيما نشان داد برخي قدرت‌ها مثل آمريكا هرگاه كه منافع آنها اقتضا كند از كشتار جمعي انسان‌هاي بي‌گناه هم هيچ ابايي ندارند. اين فقط مربوط به 60 سال پيش نيست. مطالعه‌ي رفتار آمريكا نشان مي‌دهد رويكرد نظامي و جنايت‌كارانه‌ي آمريكا در طول اين 60 سال تا به امروز تداوم داشته است. هم‌چنان كه 22 سال پيش آمريكا سلاح‌هاي شيميايي را در اختيار صدام قرار داد و ده‌ها هزار انسان بي‌گناه ايراني و عراقي در سردشت و حلبچه بار ديگر قرباني سلاح‌هاي كشتار جمعي و سياست‌هاي غيرانساني آمريكا شدند. همين آمريكا سلاح كشتارجمعي را بهانه قرار داد و به عراق حمله كرد و بيش از يك ميليون انسان قرباني شدند. سپس خود آمريكا اعتراف كرد هيچ سلاح هسته‌يي در عراق نبوده است، اما كسي آمريكا را به دليل اين جنايت محاكمه نكرد. همين امروز آمريكا با افتخار اعلام مي‌كند باز هم به افغانستان نيروي نظامي اعزام مي‌كند. هنوز هم آمريكا در پي توليد، تكثير و آزمايش نسل‌هاي جديد سلاح‌هاي هسته‌يي است. چه كسي غير از آمريكا و برخي از هم‌پيمانان آمريكا سلاح هسته‌يي را در اختيار رژيم صهيونيستي قرار داده است؟
حتي اگر كساني كه شعار تغيير مي‌دهند، هنوز حاضر به حضور در هيروشيما و عذرخواهي از مردم ژاپن به خاطر جنايت وحشيانه‌اي كه انجام دادند نيستند، تداوم اين سياست‌ها و عدم پشيماني آمريكا از جنايت هيروشيما عزم جهاني در مبارزه با سياست‌هاي آمريكا و مطالبه‌ي خلع سلاح آمريكا را جدي‌تر مي‌كند. با مشاهده‌ي فاجعه‌ي هيروشيما مطالبه‌ي خلع سلاح آمريكا بايد راهبرد جدي جامعه‌ي جهاني باشد.
امروز خطر بزرگ براي امنيت جهاني عدم خلع سلاح آمريكا و ديگر قدرت‌هاي هسته‌يي است. در جهت خواست جامعه‌ي جهاني براي خلع سلاح آمريكا و ديگر قدرت‌هاي هسته‌يي به زودي جمهوري اسلامي ايران كنفرانس بين‌المللي خلع سلاح و عدم اشاعه را در تهران برگزار خواهد كرد و در آن ياد تمامي قربانيان سلاح‌هاي كشتارجمعي هيروشيما و ناكازاكي تا سردشت و حلبچه را گرامي خواهد داشت.
صلح پايدار بدون مبارزه با ظلم و خلع سلاح قدرت‌هاي ستمگر محقق نمي‌شود. به اميد جهاني عاري از سلاح‌هاي هسته‌يي و سرشار از صلح، عدالت و سعادت همه‌ي ملت‌ها.»
دبير شوراي عالي امنيت ملي پس از بازديد از موزه صلح هيروشيما در جمع خبرنگاران اعلام كرد: كمترين عذرخواهي آمريكا بابت جنايتش بر ضد بشريت در بمباران هسته‌يي هيروشيما خلع سلاح هسته‌يي است.
جليلي افزود: نبايد كساني كه بدترين جنايت‌ها را بر ضد مردم هيروشيما انجام دادند جايزه بگيرند و داراي حق وتو باشند و متاسفانه امروز هم‌چنان به توليد و تكثير اين سلاح‌ها ادامه دهند.
خبرنگاري با اشاره به اين‌كه شهردار هيروشيما قصد دارد از كشورهاي داراي فعاليت هسته‌يي دعوت كند با سفر به هيروشيما از اين شهر و آثار بمباران هسته‌يي آمريكا بازديد كنند، نظر دبير شوراي عالي امنيت ملي را جويا شد كه جليلي گفت: خيلي خوب است كه كساني كه سلاح هسته‌يي دارند ببينند آمريكا چه جنايتي انجام داده است. متاسفانه بعد از گذشت 60 سال از وقوع اين جنايت، هنوز هم هيچ‌يك از روساي جمهور آمريكا به هيروشيما نيامده‌اند تا از مردم هيروشيما و ژاپن و جامعه‌ي جهاني عذرخواهي كنند.
جليلي افزود: حتي اوباما كه شعار تغيير مي‌دهد در سفر اخيرش به ژاپن به شهر هيروشيما نيامد و البته عذرخواهي واقعي اين است كه آمريكا از سلاح هسته‌يي و ساير سلاح‌هاي كشتار جمعي خلع سلاح شود.
وي گفت: اميدوارم رييس جمهور آمريكا دعوت شهردار هيروشيما را قبول كند و به هيروشيما بيايد و از مردم عذرخواهي كند و حداقل معذرت‌خواهي خلع سلاح آمريكا است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي درباره‌ي احساسش بعد از ديدن موزه صلح هيروشيما سوال كرده بود، گفت: ما با جنايت‌هاي آمريكا آشنا هستيم و ملت ما قرباني سلاح‌هاي كشتارجمعي بوده كه توسط آمريكا و هم‌پيمانانش در اختيار صدام قرار گرفت.
جليلي پيام ديدار از هيروشيما را خلع سلاح هسته‌يي و ساير سلاح‌هاي كشتار جمعي آمريكا خواند و گفت: نبايد كساني كه بدترين جنايت‌ها را عليه مردم هيروشيما انجام دادند جايزه بگيرند و داراي حق وتو باشند و متاسفانه امروز هم‌چنان به توليد و تكثير اين سلاح‌ها ادامه دهند.

0 نظرهای شما: