هدفمند كردن يارانه‌ها ناجي بخش حمل و نقل ريلي مي‌شود؟

هدفمند كردن يارانه‌ها ناجي بخش حمل و نقل ريلي مي‌شود؟


1388/10/09 12-30-2009 10:22:09 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: راه و ساختمان
لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها كه يكي از هفت محور طرح تحول اقتصادي است و بزرگترين جراحي اقتصادي كشور را باعث مي‌شود از طريق آزاد شدن قيمت سوخت بر حوزه حمل و نقل نيز مانند ساير حوزه‌ها تاثير مي‌گذارد چراكه قيمت سوخت يكي از عوامل تاثيرگذار بر قيمت حمل و نقل و تعيين نوع آن است

. به گزارش ايسنا، با هدفمند كردن يارانه‌ها و متعادل شدن قيمت سوخت، حمل و نقل عمومي كه صرفه اقتصادي دارد انتخاب مي‌شود و از آنجاكه مصرف سوخت در حمل و نقل ريلي نسبت به جاده‌اي كمتر است به نظر مي‌رسد با اجراي لايحه قدرت رقابت ريل نسبت به جاده افزايش يافته و همچنين تقاضا براي استفاده از حمل و نقل ريلي بيشتر شود.
با واقعي شدن قيمت سوخت استفاده از حمل و نقل ريلي موجه‌تر مي‌شود
محمد سعيدنژاد‌ - مديرعامل اسبق شركت راه‌آهن- تاثير اجراي اين لايحه را بر حمل و نقل ريلي در مجموع مثبت دانست و با بيان اينكه مصرف سوخت در حمل و نقل ريلي يك ششم مصرف سوخت در حمل و نقل جاده‌اي است، خاطرنشان كرد: با واقعي شدن قيمت سوخت استفاده از حمل و نقل ريلي اقتصادي‌تر، توسعه آن موجه‌تر و همچنين سرمايه‌گذاري در آن به صرفه مي‌شود و در نتيجه مي‌توان گفت اجراي اين لايحه بر صنعت حمل و نقل ريلي تاثير مثبت دارد.
همچنين عاليوند - رييس انجمن صنفي شركت‌هاي حمل و نقل ريلي و خدمات وابسته - در اين راستا اظهار كرد: حمل و نقل ريلي پس از اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها فعال‌تر شده و سطح كيفيت خدمات ارتقاء يافته و جايگاه راه‌آهن در زمينه حمل كالا، بيشتر از گذشته تثبيت مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، نورالدين علي‌آبادي - كارشناس حمل و نقل- معتقد است با هدفمند كردن يارانه‌ها، توجه به حمل و نقل ريلي بيشتر مي‌شود اما به دليل فقدان آمادگي براي پاسخگويي به افزايش تقاضا و محدوديت ظرفيت‌هاي موجود، سطح خدمات ريلي كاهش مي‌يابد به ويژه در شرايطي كه از وجود متقاضي مطمئن باشيم.
با اجراي لايحه حمل و نقل ريلي گران مي‌شود
از طرف ديگر محمود رستم‌افشار- كارشناس حمل و نقل - با اشاره به اينكه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها تاثير بسيار منفي بر اقتصاد دارد و تورم‌زا است، تصريح كرد: با افزايش هزينه‌ها، قيمت‌ها نيز افزايش مي‌يابد و در شرايطي كه درآمد مردم كم و تقاضا زياد است تورم ايجاد مي‌شود.
وي با بيان اينكه اجراي اين طرح بر صنعت حمل و نقل ريلي تاثير سريع و مستقيم ندارد و باعث گران‌تر شدن حمل و نقل ريلي مي‌شود، گفت: هم‌اكنون نزديك شدن قيمت بنزين به قيمت روز دنيا مطرح است اما بايد توجه كرد آيا درآمد مردم نيز متناسب با افزايش قيمت‌ها بالا مي‌رود؟
اما يونسيان - معاونت پژوهشي دانشكده مهندسي راه آهن به ايسنا گفت: افزايش قيمت سوخت بر اثر اجراي اين طرح نبايد تاثير زيادي بر قيمت حمل و نقل ريلي و بليت‌ها داشته باشد زيرا به‌رغم ساير انواع حمل و نقل بخش عمده هزينه سفر و انتقال كالا با قطار، مربوط به هزينه سوخت نيست بلكه بيشتر هزينه، مربوط به احداث ريل و تامين و نگهداري واگن‌ها است.
همچنين در جامعه نگراني درباره افزايش قيمت‌ها و تورم بر اثر اجراي لايحه هدفمند كردن وجود دارد، بنابراين اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا با اجراي لايحه قيمت حمل و نقل ريلي نيز از افزايش برخوردار مي‌شود يا خير؟
رزازي- كارشناس حمل و نقل- درباره افزايش قيمت بليت قطار بر اثر هدفمند شدن يارانه‌ها گفت: با قطع يارانه‌ها قيمت بليت‌ها افزايش مي‌يابد اما اين امر بستگي به سياست‌هاي دولت دارد كه قيمت‌ها را يكباره افزايش دهد يا به تدريج.
به گفته او هدفمند شدن يارانه‌ها به‌طور قطع افزايش هزينه را در پي دارد كه يا با اختصاص يارانه براي مسافر جبران مي‌شود يا قيمت بليت‌ها بالا مي‌رود.
براساس اين گزارش بررسي‌ها نشان از آن دارد كه سوخت نقش چنداني در قيمت تمام شده حمل و نقل ريلي ندارد و تاثير آن حدود 10 درصد است اما ممكن است عواملي مانند تورم بر قيمت قطعات و تجهيزات لازم در اين نوع حمل و نقل تاثير بگذارد.
علي آبادي با بيان اينكه با اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها بخش خصوصي در حوزه ريلي قيمت‌ها را افزايش مي‌دهد، اظهار كرد: وجود محدوديت‌هاي افزايش قيمت بليت براي شركت رجا و همچنين پرداخت با تاخير يارانه‌ها باعث كاهش سطح خدمات‌دهي در بخش دولتي مي‌شود.
از سوي ديگر بيم آن مي‌رود كه علاوه بر گران شدن حمل و نقل ريلي، بر فشار تقاضا براي اين نوع حمل و نقل و همچنين حمل و نقل برون شهري و درون شهري افزوده ‌شده و افزايش تقاضا و استفاده بيشتر از امكانات موجود در حمل و نقل ريلي باعث افزايش هزينه نگهداري و بهره‌برداري ‌شود.
تامين منابع مشكل اساسي حمل و نقل ريلي است
رزازي در پاسخ به اين سوال كه دولت بايد چه تمهيداتي را براي پاسخگويي به موج تقاضا پس از هدفمند شدن يارانه‌ها براي حمل و نقل ريلي بينديشد؟ خاطرنشان كرد: تامين منابع مشكل اساسي اين بخش است بنابراين نقش سيستم بانكي بايد بيشتر شود زيرا در چنين شرايطي بخش خصوصي براي پاسخ به تقاضا اقدام به خريد ناوگان مي‌كند كه اين امر نياز به حمايت سيستم بانكي دارد.
همچنين زياري - مديرعامل سابق راه آهن - در پاسخ به اين سوال اظهار كرد: برنامه‌ريزي و اصلاح زيرساخت‌ها و همچنين مهيا كردن شرايط براي ورود بخش خصوصي به سيستم حمل و نقل ريلي از راه‌كارهايي است كه مي‌تواند در جهت پاسخگويي به افزايش حجم تقاضا موثر باشد.
به نظر مي‌رسد اگر براي براي پاسخگويي به افزايش تقاضاي حمل و نقل ريلي امكان سرمايه‌گذاري براي بخش خصوصي در اين حوزه را بيشتر از گذشته فراهم كرده و مشابه شرايط حمل و نقل جاده‌اي را در حمل و نقل ريلي به گونه‌اي فراهم كنيم تا سرمايه‌گذاري براي بخش خصوصي صرفه اقتصادي داشته باشد و امكان ايجاد سرمايه‌گذاري‌هاي كوچك دراين بخش فراهم شود آنگاه مردم همانطور كه در بخش جاده‌اي سرمايه‌گذاري كرده‌اند در بخش ريلي نيز سرمايه‌گذاري مي‌كنند.
سعيدنژاد ـ مديرعامل اسبق شركت راه‌آهن معتقد است: در بلندمدت با تشويق سرمايه‌گذاري‌ها و ارائه راهكارها و حمايت‌هاي قانوني از سرمايه‌گذاران در بخش‌ زيربنايي ريلي مي‌توان سرمايه‌گذاري را توسعه داد.
به گفته او سرمايه‌گذاري در اين بخش كار دشواري نيست مشروط بر اينكه راهكارهايي كه در جهان براي اين امر مرسوم است مورد توجه قرار بگيرد.
گفتني است در سال هاي گذشته به دليل ارزان بودن قيمت انرژي در كشور، حمل و نقل ريلي متناسب با نياز موجود كشور رشد نكرده است و اگر اختصاص يارانه به سوخت ادامه يابد آنگاه بايد روز به روز سيستم حمل و نقل جاده‌اي را گسترش داده و جاده‌ سازي كنيم اما اگر لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها توسعه عمراني و زيرساخت‌هاي كشور به ويژه حمل و نقل ريلي را هدف قرار دهد، در مدت زمان كوتاه مي‌تواند جامعه را از فشاري كه ممكن است بر اثر اجراي طرح متحمل ‌شود نجات دهد و علاوه بر حل بسياري از بحران‌هاي سوختي، اين صنعت را در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز در حوزه حمل و نقل ريلي كمك كرده و بخش عمده‌اي از مشكل كليدي اين بخش را كه تامين اعتبارات است، حل كند و در نتيجه صنعت حمل و نقل ريلي بتواند در جايگاه واقعي خود قرار مي‌گيرد.
اما دولت بايد به موازات افزايش قيمت سوخت و هدفمند شدن يارانه‌ها، بودجه‌اي را به صنعت حمل و نقل ريلي براي توسعه فيزيكي خطوط ، بهسازي خطوط موجود و توسعه ناوگان اختصاص دهد و شايد بتوان گفت راهكار تامين اين بودجه، پس‌انداز درآمدهاي ناشي از هدفمند كردن يارانه‌ها و هزينه كردن آنها در صنعت حمل و نقل ريلي باشد.

0 نظرهای شما: