براي نخستين بار در کشور؛

براي نخستين بار در کشور؛
طولاني‌ترين حفره افقي
چاه خشکي به صورت چند شاخه حفاري شد
1388/10/04 12-25-2009 12:17:25 خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز سرويس: انرژي
معاون حفاري امور فني شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب گفت: براي نخستين بار در کشور، حفاري طولاني‌ترين حفره افقي چاه خشکي کشور به صورت چند شاخه با موفقيت به انجام رسيد.
به گزارش بخش انرژي و صنعت ايسنا از خوزستان، حميد بورد با بيان اعلام اين مطلب اظهاركرد: با تلاش کارشناسان معاونت حفاري اين شرکت براي نخستين‌بار در کشور در چاه شماره 50 ميدان نفتي جفير، حفاري به صورت افقي با دو شاخه و در مجموع طول 2128 متر تا عمق نهايي 4467 متر با موفقيت انجام شد.
وي افزود: اين چاه به‌منظور توليد از سازند ايلام ميدان نفتي جفير حفر شد و بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده هر 2 شاخه در حفره اصلي افقي در 828 متر و شاخه فرعي افقي به طول 1300 متر و در مجموع 2128 متر با موفقيت به هدف رسيد.
بورد خاطرنشان‌کرد: عمليات حفاري اين چاه در روز 29 خرداد سال جاري و پس از حفاري تا عمق 3201 متري(درون سازند روک) و گرفتن نمواردهاي مورد نياز توسط سيمان تا عمق 2730 و درون سازند ايلام آغاز شد.
معاون حفاري امور فني شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب تصريح‌كرد: با تمهيدات مطلوب به‌کار گرفته شده حفر چاه کاملا ايده‌آل انجام و نمودارهاي ارزيابي مخزن نيز درون آن رانده شد و پس از حفاري حفره دوم، حفره اصلي با موفقيت تا انتهاي چاه تميزسازي شده و حفاري طبق برنامه‌ريزي مورد نظر به پايان رسيد.
وي صرفه‌جويي در وقت و هزينه، کاهش هدررفت مواد نفتي، جلوگيري از جابه‌جايي دکل‌هاي حفاري و افزايش توليد را از جمله اهداف اجراي حفاري چند شاخه برشمرد.
فناوري حفاري جهت‌دار براساس برنامه‌اي پيش‌بيني شده و با استفاده از نرم‌افزار ويژه، غير از حالت عمودي حفاري مي‌شود. در حفاري جهت‌دار علاوه بر تجهيزاتي که در حفاري عمودي به کار مي روند، تجهيزات ويژه‌اي در رشته حفاري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
ميدان نفتي جفير در جنوب غربي ايران(50کيلومتري غرب اهواز) و در فاصله 30 کيلومتري شرق ميدان آزادگان قرار دارد.

0 نظرهای شما: