هاشمي‌رفسينجاني:

هاشمي‌رفسينجاني:
ـ نتيجه برخورد آزاد انديشه‌ها، انتخاب احسن مردم است
ـ هيچ قدرت و توجيهي نمي‌تواند با جزم‌انديشي و دگماتيسم، مردم را قانع كند
1388/09/29 12-20-2009 17:34:48 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ياس و نااميدي را سم مهلك هر جامعه‌اي خواند و گفت: نخبگان حوزوي و دانشگاهي بايد با صبر و حوصله و تلاش براي ارائه پاسخ‌هاي صحيح و منطقي به سوالات مردم و جوانان، دوران كنوني را در پناه تعاليم حكيمانه اسلام عزيز به خوبي پشت سر بگذارند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني در ديدار جمعي از استادان و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها و مدرسين حوزه علميه قم كه به مناسبت "هفته وحدت حوزه و دانشگاه" انجام شد با اشاره به الگوگيري آزادگان جهان از قيام عاشورا و امام حسين(ع)، وحدت حوزه و دانشگاه را از آرزوهاي ديرينه حضرت امام(ره) و ساير انقلابيون خواند و اظهار كرد: منطق و مباني محكم دين اسلام اين جسارت را به حاملان و نمايندگان آن كه روحانيون بودند، مي‌داد كه با جرات و استحكام در دانشگاه‌ها حضور يافته و در برابر مكاتب و تفكرات گوناگون، اسلام صحيح و راهگشا را ارائه دهند.
وي شهداي گرانقدر حوزه و دانشگاه همچون دكتر مفتح، استاد مطهري، دكتر بهشتي و دكتر باهنر را پل‌هايي ميان حوزه و دانشگاه در دوران طاغوت خواند و با اشاره به نقش بسيار موثر آنان در تبيين اسلام خاطرنشان كرد: با پيروزي انقلاب و شكل‌گيري نظام اسلامي، در ميان دانشگاهيان و نخبگان سوالات گوناگوني در مورد چگونگي همخواني اسلام با نيازهاي دنياي امروز به وجود مي‌آمد كه متفكرين حوزه با حضور در دانشگاه اين سوالات را به خوبي پاسخ مي‌دادند.
وي اقدام منافقين براي حذف پل‌هاي موثر ميان حوزه و دانشگاه را محصول پيشرفت اسلام و دين در دانشگاه‌ها خواند و گفت: دشمنان اسلام و به خصوص منافقين كه موفقيت‌هاي افرادي نظير بهشتي، مفتح، مطهري و باهنر را مي‌ديدند رو به سوي حذف و ترور آنان آوردند.
رييس مجلس خبرگان رهبري، فلسفه طرح ايده وحدت حوزه و دانشگاه را تعاطي افكار گوناگون و ايجاد موج آزادانديشي در محافل علمي و حوزوي در ابتداي انقلاب خواند و گفت: اگر وحدت اين دو مرجع عظيم به درستي و با منطق صحيح و آزادانديشي صورت گيرد، حاصلش پيشرفت توامان علم و دين و به تبع آن پيشرفت كشور خواهد بود.
وي با دفاع از ساختار و ماهيت نظام اسلامي تصريح كرد: برخي عملكردها در طول ساليان گذشته باعث شده كه رسانه‌ها و محافل بيگانه با سوءاستفاده از اوضاع پيش آمده كارآمدي نظام را نشانه بگيرند و اصل نظام را هدف قرار دهند.
وي آيه كريمه "فبشر عبادي الدين يستمعون القول و يتبعون احسنه" را سند و مبناي بسيار خوبي براي ترويج فضاي آزادانديشي در جامعه و پاسخ به سوالات قشر فرهيخته و به خصوص جوانان خواند و گفت: امروزه ارتباطات به قدري گسترده‌ شده كه طالبان آگاهي به سهولت به اخبار دسترسي دارند و اگر ما نتوانيم به سوالات مردم و جوانان با منطق و استدلال و ارائه اطلاعات صحيح پاسخ گوييم، دشمنان با رسانه‌هاي فراگير، پاسخ‌هاي مدنظر خود را به جامعه هدف خواهند رساند.
هاشمي‌رفسنجاني افزود: اگر امروز فضاي كشور،‌ عاقلانه و مدبرانه اداره شود از برخورد آزادانه انديشه‌ها به نقطه خوبي مي‌رسيم كه برآيند آن هوشياري، بيداري و انتخاب احسن مردم است و البته هر حركتي هزينه‌هايي هم به همراه دارد.
وي با اشاره به اين‌كه " امروز هيچ قدرت و توجيهي نمي‌تواند با جزم‌انديشي و دگماتيسم، مردم را قانع كند" تصريح كرد: تاريخ اسلام نشان داده است هرگاه فضاي آزادانديشي وجود داشته، اسلام پله پله رشد كرده و به اوج و عظمت رسيده است كه مثال بسيار خوب آن عصر ائمه معصوم، امام صادق(ع) و امام باقر عليهما السلام است.
وي ايجاد رنسانس در اروپا پس از قرون وسطي را محصول آزادانديشي و رشد علوم گوناگون در جوامع اسلامي و سپس ترجمه متون علمي دانشمندان مسلمان به لاتين خواند و تاكيد كرد: در حال حاضر به واسطه وجود قشر عظيم دانشگاهي و حوزوي در كشور زمينه بسيار خوبي براي طرح آزاد مباحث گوناگون بر مبناي منطق و استدلال به وجود آمده است كه اميد است با تحقق كامل و عيني وحدت حوزه و دانشگاه، بركات آن كه پيشرفت و توسعه پايدار است نصيب كشور و جهان اسلام گردد.
در ابتداي اين ديدار حجج‌الاسلام و اساتيد گرانقدر قادري حسيني،‌ دكتر ميرموسوي، دكتر الهي، دكتر موسويان، دكتر الله بداشتي و چند تن ديگر از اساتيد و اعضاي هيات‌هاي علمي دانشگاه‌هاي مختلف قم با طرح ديدگاه‌هاي خود درباره وحدت حوزه و دانشگاه، برخي از نارسايي‌هاي موجود در تحقق اين طرح و نيز معضلات كنوني كشور را بيان كردند و از آيت‌الله هاشمي رفسنجاني خواستار حضور فعال‌تر و ارائه طريق در وضعيت كنوني شدند.

0 نظرهای شما: