اشعه‌ي‌ گوشي خطرناك‌تر از آنتن تلفن همراه؟

اشعه‌ي‌ گوشي خطرناك‌تر از آنتن تلفن همراه؟
مسوولان مخابرات:
ميزان تشعشعات آنتن‌ها يک‌دهم حد استاندارد است

1388/10/09 12-30-2009 10:18:33 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: جامعه اطلاعاتي - ارتباطات
مردم در بعضي از مناطق شايعاتي را درباره خطرناك بودن آنتن‌هاي تلفن همراه و مضرات آن براي سلامتي انسان مطرح مي‌كنند در حالي كه اخيرا يكي از بزرگ‌ترين مطالعات درباره عوارض جانبي فن‌آوري تلفن همراه نشان داد كه عوارضي همچون اضطراب، سردرد و خستگي با امواج معمولي منتشر شده از آنتن‌هاي تلفن همراه ارتباطي ندارند و گاها گفته مي‌شود كه ممكن است خطر استفاده از تلفن همراه و تشعشعات آن بيش‌تر از آنتن‌هاي
BTS باشد.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تحقيقات از سوي گروهي از دانشمندان برروي 44 نفر از افرادي كه اعلام كرده بودند به عوارض ناشي از امواج تلفن همراه دچار شده‌اند و 114 فرد معمولي ديگر در آزمايشگاهي كه ويژه اين مطالعه طراحي شده بود‌، صورت گرفت.
نتايج نشان داد كه علايم فيزيكي مانند ضربان قلب، فشار خون تحت تاثير آنتن‌هاي تلفن همراه در هر دو حالت خاموش و روشن قرار نمي‌گيرند و اثر قابل توجهي برروي افراد گروه اول و دومي‌ كه در معرض امواج GSM قرار گرفته بودند، مشاهده نشد.
بر اساس يافته‌هاي اين مطالعه‌ي سه ساله، سيگنال‌هاي تلفن همراه مسوول هيچ عارضه‌اي كه از سوي برخي افراد توصيف شده نيستند و كساني كه نگران اثرات كوتاه مدت آنتن‌هاي تلفن همراه بر روي سلامت خود هستند با اين خبر آسوده خاطر خواهند شد.
هر اشعه‌اي مضر نيست
اما حسن رضوي - ‌معاون فني و مهندسي شرکت ارتباطات سيار ايران - در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در اين باره معتقد است: ‌تشعشعات يك گوشي تلفن همراه، بيش‌تر از تشعشعات يك آنتن BTS بوده و براي سلامتي مضر است و بايد فرهنگ‌سازي مناسب در زمينه خطرناك نبودن تشعشعات سايت‌هاي BTS تلفن همراه صورت بگيرد و مردم بدانند هر اشعه‌اي مضر نيست.
پيش از اين مدير عامل شركت ارتباطات سيار هم درباره برخي نگراني‌ها از تشعشع آنتن‌هاي تلفن همراه اظهار كرده بود: خطرات استفاده از تلفن همراه و تشعشعات آن بيش‌تر از آنتن‌هاي BTS است و اگر اين آنتن‌ها در فاصله مناسبي قرار بگيرند مثلا از 20 متر تا يك كيلومتر به طور طبيعي توان دريافتي اين تشعشعات در اين فاصله كمتر از تلفن همراه است و نگراني در اين زمينه وجود ندارد.
مردم نگران نباشند
وحيد صدوقي در گفت‌وگو با ايسنا گفته بود: نبايد نگراني در زمينه تشعشعات ناشي از سايت‌هاي تلفن همراه وجود داشته باشد، از سويي هر چقدر شبكه ما گسترده‌تر باشد و تعداد آنتن‌هاي BTS افزايش يابد خطرات كاهش مي‌يابد. متاسفانه هنوز مشكلمان در رابطه با نصب سايت‌ها در اماكن عمومي يا منازل حل نشده و مردم نسبت به خطرات تشعشعات اين آنتن‌ها نگرانند در صورتي كه نبايد نگراني در اين زمينه داشته باشند.
رواج شايعات در برخي مناطق
محمد آبايي - مدير کل بازرسي، ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات شرکت ارتباطات سيار - هم در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه بحث سايت‌هاي BTS يكي از موضوعات مهم است كه در بسياري از مناطق و محل‌ها از نصب آن از سوي مردم جلوگيري به عمل مي‌آيد گفته بود: در بعضي از مناطق مردم شايعات زيادي را در رابطه با اين آنتن‌ها و مضراتي كه مي‌تواند براي سلامتي انسان داشته باشد عنوان مي‌كنند.
تجهيزات با استاندارها مطابقت دارد؟
مسوولان معتقدند كه همراه اول در كليه مراحل ايجاد و توسعه شبكه، مطابقت كليه تجهيزات در همه بخش‌هاي انتقال، راديو آنتن و المان‌هاي شبكه اعم از مراكز كنترلي و ايستگاه‌هاي BTS با استانداردهاي سازگاري الكترومغناطيسي و همچنين حفاظت از انسان مدنظر داشته و در دستور كار طراحي و پياده سازي و توسعه شبكه خود قرار داده است.
همزيستي مسالمت‌آميز در كنار سايت‌ها
شركت ارتباطات سياربه منظور آگاهي مشتركان از بحث سايت‌هاي تلفن همراه سلسله نامه‌هايي همراه با قبوض براي مشتركان تلفن همراه با عنوان همزيستي مسالمت‌آميز شهروندان در كنار سايت‌هاي BTS ارسال مي‌كند و در رابطه با اين موضوع توضيحات لازم داده شده است.
همچنين تاثير بيولوژيكي و استانداردهاي تابش پرتوهاي الكترومغناطيسي و شرايط اندازه‌گيري اين تابش از ديگر مباحثي است كه در اين نامه در مورد آن توضيحات لازم داده شده است.
محيط الكترومغناطيسي و ميدان‌هاي و امواج آن، شكل‌گيري اين محيط، پيدايش استانداردهاي سازگاري الكترومغناطيسي، استانداردهاي ايمني انساني،‌ تفاوت استانداردهاي EMC و استاندارهاي كيفيت و مفهوم كلاس در كيفيت محصول عنوان شده است.
فعاليت‌هاي پيشگيرانه در سطح اپراتور همراه اول و سازندگان تجهيزات مشتركان و رابطه توان تابشي جذب شده در بدن با فاصله از سايت‌هاي BTS و در نهايت ارتباط توان تابشي اندازه‌گيري شده سايت‌هاي BTS و حدود استاندارد و اثرات گوناگون بيولوژيكي از جمله موضوعاتي است كه از سوي اپراتورهاي تلفن همراه اطلاع‌رساني مي‌شود.
اما سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هم اعلام كرده است كه دستگاه‌هاي اندازه‌گيري تشعشعات را دارد و به صورت دوره‌اي نسبت به پايش فضاي فرکانسي اقدام مي‌کند.
طبق اظهارات معاون وزير و رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در مورد نصب BTSها و مجوز آن سازمان انرژي اتمي طبق قانون حفاظت در برابر اشعه مرجع تست تجهيزات مواد پرتوهاي يون ساز و غير يون ساز بوده و در اين مورد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي همکاري تنگاتنگي با سازمان انرژي اتمي داشته و به مدت دو سال اندازه‌گيري‌هاي لازم صورت گرفته و مجوز لازم صادر شده و هم اکنون نيز براي تک تک ايستگاه‌ها اين امر صورت مي‌پذيرد.
با اين اوصاف مي‌توان گفت نصب BTSها در سطح شهر از نظر ميزان تشعشعات، ارتباطي که بين اپراتورها و سازمان انرژي اتمي توسط سازمان برقرار شده طبق آنچه مسوولان امر گفته‌اند تحت نظارت است و در حال حاضر ميزان تشعشعات يک دهم حد استاندارد است.

0 نظرهای شما: