شهروند الكترونيكي كيست؟

شهروند الكترونيكي كيست؟
بررسي مهارت‌هاي لازم و فرصت‌هاي پيش‌روي
شهروندان الكترونيكي


1388/10/08 12-29-2009 09:06:31 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات
تحقق شهر الكترونيكي در ايران به دو موضوع مهم زيرساخت و فرهنگ‌سازي و به بيان ديگر موضوعي به نام شهروند الكترونيكي وابسته است كه بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد. درواقع تا زماني كه شهروندان از نظر فرهنگي، آموزشي و اطلاعاتي به حدي نرسند كه ترجيح دهند به جاي خدمات سنتي و كاغذ محور از خدمات الكترونيكي استفاده كنند، پروژه شهر الكترونيكي به نتيجه نخواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) انسان‌ها در طول زندگي خود و بنا به مسووليت‌هاي فردي و اجتماعي خود نقش‌هاي متفاوتي ايفا مي‌كنند كه در اين ميان شهروند الكترونيك كسي است كه توانايي انجام وظايف روزمره‌اي را كه ايفاي نقش‌هاي متفاوت در زندگي براي او به وجود مي‌آورد، با كمك ابزارهاي الكترونيكي داشته باشد.
در برنامه‌ي پنج ساله‌اي كه از سوي اتحاديه‌ي اروپا در ارتباط با شهروند الكترونيك تدوين شده، تمامي شهروندان اروپايي و حتي ناتوانان جسمي خواهند توانست تا سال 2010 از خدمات دولت به صورت الكترونيكي استفاده كنند اين در حالي است كه به عنوان مثال اجراي طرح دانشگاه مجازي براي معلولان ‌5/2 ميليارد تومان هزينه مي‌برد و اين رقم براي دولت اصلا زياد نيست؛ اين گفته‌ي يم معلول است كه معتقد است در شرايطي كه مي‌تواند تمام معلولان را با ايجاد اين دانشگاه تحت پوشش قرار دهد.
مثال ديگر سئول (پايتخت كره جنوبي) است كه برترين شهر الكترونيكي جهان به شمار مي‌آيد كه در آن 500 نوع خدمت آنلاين قابل دسترسي است و از پنج خانوار كره‌يي، چهار خانوار به اينترنت پرسرعت (صد مگابايت در ثانيه يا بالاتر) دسترسي دارند.
از هر 10 شهروند بالغ، 9 نفر تلفن همراه دارند و از حدود چهار سال پيش در اين شهر، امكان تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني از طريق تلفن همراه و در داخل خودروها فراهم ‌آمده است؛ شهرهاي توكيو، سيدني، ميلان، لندن، ملسينكي، كپنهاگ، دبي و دوبلين از ديگر شهرهاي الكترونيكي معروف جهان هستند.
مهارت‌هاي پايه براي شهروند الكترونيكي نيز از موضوعات مهم و قابل بررسي محسوب مي‌شود؛ بنياد بين‌المللي ICDL كه نمايندگي آن را در ايران، ‌سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش برعهده دارد، ‌استاندارد آموزشي و مهارت‌هاي پايه‌ي شهروند الكترونيكي Ecitizen را اعلام كرده است.
بر اين اساس شهروند الكترونيك كسي است كه حداقل دانش لازم در رابطه با مفاهيم پايه‌ي ICT، حداقل توانايي لازم در به كارگيري سيستم‌هاي عامل ويندوز و واژه‌پرداز مايكروسافت، توانايي كافي براي برقراري ارتباط با اينترنت و وب جهان گستر، توانايي مبادله‌ي پيام‌هاي الكترونيكي از طريق پست الكترونيكي، توانايي كافي براي يافتن اطلاعات از طريق موتورهاي جست‌وجو در وب، توانايي تكميل فرم‌هاي آنلاين اينترنتي و انجام كارهاي روزمره‌ي مختلف از طريق شبكه را داشته باشد.
در تعريفي ديگر شهر الكترونيكي شهري است كه دسترسي الكترونيكي شهروندان به شهرداري و ساير سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و بخش خصوصي شهري به صورت 24 ساعته و هفت روز در هفته به شيوه‌اي با ثبات قابل اطمينان، امن و محرمانه و به راحتي امكانپذير است.
اما كارشناسان ايراني بر اين عقيده‌اند كه شهر الكترونيك شهري مطلوب است كه آگاهانه و هوشمندانه از فناوري‌ها بهره مي‌گيرد ضرورت تبيين ويژگي‌هاي شهر مطلوب در جامعه ديني (حيات طيبه)، هويت‌يابي شهر مطلوب بر اساس نياز انسان مطلوب، بازمهندسي فضاي كالبدي و فيزيكي شهر و نيز بازمهندسي رفتارها و مناسبات انساني در شهر مطلوب از جمله الزامات شهر الكترونيكي مطلوب است.
*ايده ايجاد شهر الكترونيكي
ايده ايجاد شهر الكترونيكي در ايران حدود 10 سال پيش در جزيره كيش مطرح شد كه متوقف ماند در حالي كه به عنوان يك شهر الكترونيكي نمونه مي‌توانست پيشگام و پيش قدم در بحث شهر الكترونيكي و ارائه خدمات نوين الكترونيكي در كشور و منطقه مطرح شود.
پس از آن از حدود 10 سال گذشته شهرداري مشهد IT را به اشكال مختلف همچون تجهيز شهرداري به سخت‌افزار وارد سازمان كرد در سال 86 و 87 پروژه مشترك كلانشهرها به نتيجه رسيد و نقشه كلي ICT در شهرداري‌ها ايجاد شد.
به گفته شهردار تهران، براي شهروند و شهر الكترونيك شهرداري تهران گام‌هايي برداشته، به نحوي كه ديتاسنتر خود را كامل راه‌اندازي كرده، با ايجاد شبكه‌اي در شهر حدود400 تا 500 كيلومتر مشكلات شهروندان را رصد كرده و براي حل آن اقدام مي‌كند، حدود 70 دفتر خدمات الكترونيكي راه‌اندازي كرده و در يكپارچه‌سازي شهرسازي با برون‌سپاري آن و همچنين ديجيتالي كردن محتويات بيش از چهار ميليون پرونده در شهر تهران آگاهي شهروندان از اطلاعات شهري را به صورت آن‌لاين برقرار كرده است.
هنوز در آغاز حركت به سوي برپايي شهرهاي الكترونيكي و آماده سازي شهروندان الكترونيك قرار داريم و در اين ميان نقش آگاهي مسئولان و توجه آنان به اقداماتي كه در اين عرصه براي تحقق شهر الكترونيكي بايد صورت دهند كم اهميت‌تر از توانمندسازي شهروندان و آگاه‌سازي آنان از قابليت‌ها و الزامات زندگي در شهرهاي الكترونيك نيست.
يزدان پناه ـ مديرعامل سازمان ICT شهرداري اصفهان ـ نيز در اين ميزگرد گفت: مهمترين چالش پيش روي شهر الكترونيكي در كشور ما ناشي از عقب‌افتادگي از دنياي الكترونيكي است. فضاي مجازي طبعا با فضاي مادي تفاوت دارد و بدون مرز است اگر حركت ما به سمت وارد شدن به اين فضاي بين‌المللي كند باشد چالش‌هاي زيادي در حوزه‌هاي امنيتي، فرهنگي و اجتماعي پيش رو خواهيم داشت.
*ركورددار خدمت در شهر الكترونيكي
به گفته تحليلگران بانكداري الكترونيكي، ركورددار خدمت در شهر الكترونيكي است؛ در نظام بانكداري نوين، انجام تمامي مبادلات الكترونيكي بين بانكي در ساختاري منسجم، مستلزم استفاده از سوييچينگ است كه مهمترين زيرساخت‌ تجارت الكترونيك نيز محسوب مي‌شود.
*بانكداري الكترونيكي و فرصت‌هاي پيش رو
بانكداري الكترونيكي فرصت‌هاي بسياري را براي بانك‌ها و مشتريانشان فراهم آورده و سرويس‌هاي سريع را مستقل از زمان و مكان در اختيار مشتري قرار مي‌دهد. كانال‌هاي الكترونيكي شفافيت را افزايش داده و رقابت بيشتر بين بانك‌ها و هزينه‌هاي پايين‌تر و نفوذ بازارهاي جديد و توسعه دسترسي‌هاي جغرافيايي را موجب شده است.
جلب اعتماد عمومي در شهر الكترونيكي براي ساختن اين شهر الزامي است و طرح اين سوال كه متولي شهر مجازي كيست؟ خالي از لطف نيست و بايد ديد شهرداري‌ها به دنبال مديريت شهر مجازي هستند و آيا با آوردن شوراهاي مختلف كاري از پيش مي‌رود؟ به عقيده كارشناسان بايد در اين حوزه مديريت واحدي تعريف شود چراكه جزيره‌اي فكر كردن باعث شده است كه موضوع متولي خاص براي شهر الكترونيكي مغفول بماند.

0 نظرهای شما: