كارشناس پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي گيلان:

كارشناس پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي گيلان:
ويروس آنفلوآنزا بين 2 تا 8 ساعت در محيط زنده مي‌ماند


خبرگزاري فارس: كارشناس پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي گيلان گفت: ويروس آنفلوآنزا بين دو تا هشت ساعت در محيط زنده مي‌ماند كه فرد سالم با تماس سطوح آلوده مبتلا مي‌شود
به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، محمدرضا نقي‌پور عصر امروز در نشست تخصصي بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد در سالن رحمدل مجتمع خاتم‌الانبيا (ص) اين شهر نخستين توصيف دقيق آنفلوآنزا را توسط بقراط حكيم عنوان كرد و افزود: اين امر نشانه آشنايي ديرينه بشر با اين بيماري است.
وي با بيان اينكه بين سال‌هاي 1580 تا 1900 ميلادي از وقوع آنفلوآنزا تا كنون 30 پاندمي وجود داشته است، اظهار داشت: ابتدا به پاندمي آنفلوآنزاي روسي H3N8، پاندمي آنفلوآنزاي هنگ كنگ، پاندمي آنفلوآنزاي اسپانيايي H3N2 و دوباره پاندمي آسيايي و هنگ كنگي جهان تا سال 2009 مواجه شد كه به صورت پاندمي H1N1 به عنوان نخستين پاندمي قرن بيست و يكم ظاهر شده است.
مدير گروه پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي با اشاره به پاندمي اين بيماري قبل از قرن بيستم خاطرنشان كرد: در سال 1918 ميلادي آنفلوآنزاي اسپانيايي بين 20 تا 40 ميليون نفر در دنيا كشته داد كه مادر تمام پاندمي‌ها به حساب مي‌آيد. وي افزود: طبق آمار تعداد كشته‌شدگان بالا بود كه گفته مي‌شود دولت آمريكا با كمبود تابوت مواجه شد و سرعت سرايت بيماري به حدي رسيد كه افراد در سحرگاه سالم و زنده ديده مي‌شدند و به محض سرايت و ابتلا به بيماري تا ظهر همان روز جان خود را از دست مي‌دادند.
نقي‌پور با اشاره به شيوع بيماري در كشورها تصريح كرد: شيوع يك بيماري در نوع خود نه تنها به جامعه بلكه در سياست كشورها نيز تاثير منفي دارد زيرا با نفوذ اين بيماري بين سياستمداران منجر به اختلال در روند عملكرد آنان مي‌شود. كارشناس پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي گيلان با بيان اينكه نقشه‌اي از موج آنفلوآنزا توسط يك ايراني بر جاي مانده كه از منابع انگليسي استفاده كرده بود، گفت: اين امر نشان‌دهنده موجي بود كه ورود آنفلوآنزا از هند به ايران شيوع پيدا كرد و مناطق سيستان و بلوچستان، فارس و شهرهاي جنوبي ايران را در بر گرفت.
وي قحطي، مالاريا و ... را از دلايل تشديدكننده مرگ و مير در دنيا دانست و افزود: آنفلوانزا بيماري شايع بين حيوانات نيز هست كه در پرندگان وجود دارد. نقي‌پور بهار امسال را نقطه اوج شيوع بيماري آنفلوآنزاي خوكي در ايران اعلام كرد و اظهار داشت: طبق شواهد موجود و ارزيابي‌هاي به عمل آمده توسط متخصصان ويروس آنفلوآنزا بيش از شش ماه وقت لازم دارد تا به حد پراكندگي و شيوع برسد اما در كشور ما بسيار سريع و كمتر از شش هفته منتشر شده است.
مدير گروه پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي گيلان با اشاره به اينكه بالاترين ميزان بروز آنفلوآنزا در بچه‌هاي سنين مدرسه و حدود پنج سال است، تصريح كرد: كمترين ابتلا در سالمندان است كه در صورت ابتلا مرگ حتمي مي‌شود. وي سرايت بيماري آنفلوآنزا را به دو صورت فرد به فرد و غيرمستقيم خواند و خاطرنشان كرد: در سرايت فرد به فرد، شخص سالم در معرض عطسه و سرفه فرد مبتلا دچار بيماري شده و در سرايت غيرمستقيم فرد در تماس با سطح آلوده مبتلا مي‌شود. نقي‌پور عواملي مانند تب، سرفه، گلودرد، ضعف، سردرد شديد، اسهال و استفراغ را نشانه بيماري آنفلوآنزاي نوع A ناميد.

0 نظرهای شما: