روابط بین المللی : پیشبینی هایی برای سال 2010

روابط بین المللی :
پیش بینی هایی برای سال 2010


18:01 1388 / 10 / 09 مجله "نیوزویک" آمریکا لیست وقایع مهمی که در سال 2010 رخ خواهد داد و یا احتمال وقوع آنها زیاد است را منتشر نمود. خبرنگاران منتظر کودتا در پاکستان و ونزوئلا، تحریم اقتصادی ایران، بحران در چین و اروپا، سقوط پوند استرلینگ و شکوفایی برزیل هستند
. از نظر تحلیلگران نیوزویک، افزایش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان موثر واقع خواهد شد. کمتر کسی به موفقیت اعزام نیروهای تکمیلی به عراق باور داشت، اما به تدریج تعداد حملات و قربانیان در میان مردم عادی کاهش یافته است. تعیین هدف دفاع از مردم ممکن است که به آمریکا کمک کند تا افغانی ها را سوی خود جلب کنند.
در جدول این پیشبینی ها، بحران اقتصادی در چین در مکان دوم قرار دارد. پول های بادآورده بازار سهام و اموال غیر منقول چین را داغ کرده است. زمانی که این حباب ها بترکند (به ویژه در کنار بحران بانکی، جنگ بازرگانی و یا کاهش روند رشد در چین)، موجی از بی ثباتی در جهان به راه خواهد افتاد.
از نظر این مجله، در پاکستان کودتای نظامی رخ خواهد داد. "آصف علی زرداری" رییس جمهور پاکستان نزد مردم، وزرا و ارتش محبوبیتی ندارد. نظامیان پاکستانی حتی کمتر از رژیم کنونی به تعظیم در برابر واشنگتن تمایل دارند، بنابراین آمریکا یک شریک ناسازگار در جنگ در افغانستان بدست خواهد آورد.
بر اساس این لیست، هوگو چاوز" رییس جمهور ونزوئلا توسط مخالفین سرنگون خواهد شد، ونزوئلا در دام یک تورم عظیم خواهد افتاد و بحران اقتصادی و افزایش بیسابقه جنایات در انتظار این کشور خواهد بود. در این مقاله گفته می شود: "شیرتازه، گوشت گاو و پنکه در این کشور به ابزار تجملاتی تبدیل شده و عادت دوش گرفتن روزانه از سوی چاوز به اقدام اجتناب ناپذیر بورژوایی تعبیر خواهد شد". مردم این کشور دست از حمایت رییس جمهور خود خواهند کشید و نظامیان قدرت را بدست خواهند گرفت.
بر اساس تحلیل این مجله، در اروپا اقلیت های ملی و مذهبی علیه سیاست های نژاد پرستانه حکومت ها که بعنوان مثال ممنوعیت احداث مناره در سوییس یکی از آنهاست، خواهند ایستاد. به ویژه احتمال وقوع این قبیل رویدادها در فرانسه انتظار می رود.
در این مقاله گفته می شود که "برزیل به چین جدید تبدیل می شود". در سال 2010 دیگر کشورهای عضو "BRIC" (برزیل، روسیه، هند و چین) فاصله زیادی با آن خواهند گرفت.
در بریتانیا هم محافظه کاران اکثریت مطلق پارلمان را بدست نخواهند آورد. ارزش پوند استرلینگ کاهش پیدا کرده و در این کشور رکودی جدی آغاز می شود.
بر اساس نظر این مجله آمریکایی، اروپا نیز با یک بحران مالی مواجه خواهد شد. این مسئله مربوط به بدهی های کشورهاست و به رکود آنها خواهد انجامید.
در بخش دیگری از این پیشبینی ها آمده است که "فیدل کاسترو" فوت می کند و روابط میان کوبا و آمریکا بهبود خواهد یافت. قدرت به "رائول کاسترو" خواهد رسید که به خاطر منافع اقتصادی از روابط با آمریکا لحن ضد آمریکایی خود را ملایم تر می کند. دولت "باراک اوباما" نیز به این نزدیکی تن خواهد داد و تا پایان سال "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا برنامه عادی سازی روابط با هاوانا را اعلام خواهد کرد


خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 9 دیماه

0 نظرهای شما: