پول سیگار روزانه ایرانیها برابر با هزینه تاسیس 10 دانشگاه است

در گفتگو با مهر عنوان شد:
پول سیگار روزانه ایرانیها برابر با هزینه تاسیس 10 دانشگاه است
معاون بیماریهای غیرواگیر مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با اعلام اینکه روزانه در کشور حدود پنج میلیارد تومان بابت سیگار هدر می رود، گفت: با هزینه هایی که ایرانیها برای سیگار و قلیان می پردازند می توان 10 دانشگاه تاسیس کرد. دکترعلیرضا مغیثی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه 90 درصد افراد سیگاری کشیدن اولین سیگار خود را در سنین زیر 18 سال شروع کرده اند، افزود: تعارف دوستان و فشار همسالان مهمترین دلیل مصرف دخانیات در این سنین است.
دکتر مصطفی غفاری، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات تاکید دارد که در صورت عدم کنترل روند کنونی مصرف سیگار در کشور، طی 10 سال آینده هر سال 200 هزار ایرانی بر اثر مصرف مواد دخانی جان خود را از دست می دهند.
مغیثی، هزینه مصرف سالیانه دخانیات یک فرد سیگاری را برابر با متوسط هزینه تحصیل یک دانش‌آموز اعلام کرد و افزود: هشت تا 10 میلیون ایرانی روزانه چهار تا پنج میلیارد تومان سیگار دود می‌کنند حال آنکه اعتیاد به نیکوتین سنگین ترین، پرعارضه ترین، پرهزینه ‌ترین و مرگبارترین اعتیاد شناخته شده در جهان گزارش شده است.
بررسیها و پژوهشها حاکی از آن است که بیش از 31 میلیون نفر از ایرانیها در محل کار و یا خانه خود در معرض مستقیم تنفس دود سیگار هستند.
معاون بیماریهای غیرواگیر مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با بیان اینکه با هزینه ‌ای که ایرانیها بابت سیگار و قلیان پرداخت می کنند می‌توان 10 دانشگاه تاسیس کرد، گفت: هزینه بهداشتی و درمانی بیماریهای ناشی از مصرف دخانیات بیش از دو برابر هزینه دخانیات مصرفی است.
به گفته مغیثی، بیشتر این هزینه از محل بودجه مشترک با افراد غیرسیگاری پرداخت شده و بیش از 85 درصد افراد غیرسیگاری در زیانهای اقتصادی افراد سیگاری شریک هستند.
در ایران بر اساس آخرین آمار مربوط به بررسی عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر مربوط به سال 1387، درصد خانمهای بالای 15 سال مصرف کننده روزانه مواد دخانی در کل کشور حدود یک درصد است. مغیثی از والدین به عنوان بهترین الگو برای فرهنگسازی در کاهش مصرف مواد دخانی نام برد و گفت: شیک بودن، اجتماعی بودن و مورد توجه قرار گرفتن، بخش کوچکی از تبلیغات فریبنده صنایع دخانی است که سلامت افراد جامعه را مورد هجمه قرار می‌دهد.
تاریخ انتشار، تهران: ۰۷:۵۱ , ۱۳۸۹/۰۳/۰۸

0 نظرهای شما: