اصفهان آلوده‌ترين شهر كشور است

از نظر وجود ذرات معلق؛
اصفهان آلوده‌ترين شهر كشور است
خبرگزاري فارس: كارشناس‌مسئول آزمايشگاه هواي اداره كل محيط زيست استان اصفهان گفت: اصفهان از نظر وجود ذرات معلق كوچك‌تر از 10 ميكرون، از آلوده‌ترين شهرهاي كشور است.
بابك صادقيان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بيان اينكه آمار آلودگي هوا به وسيله شاخص آلودگي هوا تعيين مي‌شود در مورد عملكرد اين شاخص بيان داشت: اين شاخص داراي چند لايه شامل لايه پاك، سالم، آلوده، بسيار آلوده و وضعيت بحراني است. وي با اشاره به بررسي‌هاي انجام شده در زمينه هوا در سال‌هاي مختلف اظهار داشت: با توجه به اين آمار هر چه به روزهاي گرم سال 89 نزديك‌تر مي‌شويم، اما با وجود افزايش ميزان روزهاي پاك، تعداد روزهاي آلوده نيز اضافه شده در واقع اين آمار گوياي افزايش وضعيت ناسالم رو به رشد است.
كارشناس مسئول آزمايشگاه هواي اداره كل محيط زيست استان اصفهان ادامه داد: بيش از 65 درصد آلودگي هواي شهر اصفهان ناشي از ترافيك بوده كه اين عامل با افزايش تعداد خودروهاي تك سرنشين افزايش مي‌يابد. وي با بيان اينكه توسعه فضاي سبز و ديگر اقدامات انجام شده در زمينه مبارزه با آلودگي هوا، جوابگوي آمار رو به رشد آلودگي هوا نيست، تصريح كرد: در واقع مي‌توان گفت توسعه ترافيك شهري و خودروهاي تك سرنشين كه سبب افزايش آلودگي هوا مي‌شوند، بيش از اقدامات انجام شده در زمينه مبارزه با اين آلودگي بوده است و كارهاي انجام شده جوابگوي اين ترافيك نيست. صادقيان در مورد راه‌هاي مبارزه با آلودگي هوا گفت: توسعه حمل و نقل عمومي و استفاده از آن توسط مردم، همچنين استفاده از خودروهاي كاهش دهنده آلودگي هوا در اين زمينه مي‌تواند راهگشا باشد. وي با اشاره به اينكه سياستگذاري كشورهاي اروپايي براي گسترش و توسعه حمل و نقل عمومي براي كاهش آلودگي هوا موثر بوده است، افزود: در ايران نيز برنامه‌ريزي‌هاي زيادي براي جلوگيري از آلودگي هوا به صورت برنامه‌هاي بلندمدت، ميان مدت و كوتاه مدت انجام شده است. كارشناس مسئول آزمايشگاه هواي اداره كل محيط زيست استان اصفهان با بيان اينكه استفاده از ناوگان حمل و نقل شهري از برنامه‌هاي بلند مدت بوده كه در زمينه توسعه آن اقدامات زيادي انجام شده، خاطرنشان كرد: استفاده از طرح ترافيكي نيز از برنامه‌هاي كوتاه مدتي است كه مي‌تواند در زمينه كاهش آلودگي هوا موثر واقع شود و براي اين كار اداره كل محيط زيست استان اصفهان در حال همكاري با شهرداري بوده تا اين طرح توسط شهرداري پياده و اجرا شود. وي با اشاره به اينكه انجام معاينات فني خودرو نيز در كاهش آلوگي هوا موثر است، تصريح كرد: با انجام به موقع معاينات فني خودرو 40 تا 70 درصد آلودگي هوا كاهش مي‌يابد. صادقيان اظهار داشت: از ديگر منابع آلودگي هوا مي‌توان به گرد و غبار ناشي از منابع طبيعي اشاره كرد كه در اين زمينه در تير سال 87 و 88 گرد و غبار جنوب و جنوب غرب اصفهان بيشترين نقش را در آلودگي هوا داشته‌اند. وي با بيان اينكه استان اصفهان دومين استان بعد از چهار محال و بختياري است كه تحت تاثير اين گرد و غبار قرار گرفته، ادامه داد: وجود اين گرد و غبار در تير و مرداد سال گذشته سبب افزايش ذرات معلق به ميزان هشت تا 10برابر استاندارد شد و مي‌توان گفت عامل اصلي آلودگي هوا در اين ايام همين گرد و غبار بوده است.

0 نظرهای شما: