مجلس با چه شرايطي عصاره فضايل ملت است

به بهانه سالروز تشكيل مجلس شوراى اسلامى
‏مجلس با چه شرايطي عصاره فضايل ملت است
خبرگزاري فارس: مجلس شوراى اسلامى يكى از قواى سه گانه نظام جمهورى اسلامى ايران و يكى از مهمترين نهادهايى است كه در كشور در عرصه‏هاى مختلف نظارتى و قانونى نقش ايفا مى‏كند.
مجلس شوراى اسلامى يكى از قواى سه گانه نظام جمهورى اسلامى ايران و يكى از مهمترين نهادهايى است كه در كشور در عرصه‏هاى مختلف نظارتى و قانونى نقش ايفا مى‏كند. براى آن‏كه بتوان در مجالى مختصر به بيشترين مباحث ضرورى و لازم در مورد مجلس شوراى اسلامى پرداخت، به نظر مى‏رسد كه طرح مباحث در 4 مبحث ذيل مى‏تواند به خوبى راهگشا باشد. از اين رو در اين يادداشت كوتاه ابتدا به اهميت و جايگاه مجلس شوراى اسلامى در نظام جمهورى اسلامى پرداخته خواهد شد و سپس نگاهى به وظايف و اختيارات قانونى و جايگاهى اين نهاد و قوه مهم خواهيم داشت و پس از آن در بخش توصيه‏هاى امام و رهبرى برخى از مهمترين توصيه‏هاى صورت گرفته از سوى‏امام راحل عظيم الشان و مقام معظم رهبرى به نمايندگان مجلس را مرور خواهيم نمود و در نهايت به برخى از توصيه‏هاى صورت گرفته از سوى مقام معظم رهبرى به نمايندگان مجلس به مناسبت مسائل ضرورى روز خواهيم پرداخت. بر اين اساس اگر بخواهيم توصيه‏هاى برخى از ديدارهاى مقام معظم رهبرى با نمايندگان مجلس شوراى‏اسلامى را در محورهايى اندك خلاصه كنيم بايد بيان داشت كه ايشان به نمايندگان مجلس 4 توصيه زير را داشته اند: 1. نظم و تلاش مضاعف: خوددارى از تعطيلى و يا غيبت در مجلس و تلاش مجدانه براى حل مشكلات مردم‏ 2. اولويت دادن به مسائل كشورى بر منطقه‏اى و مربوط به يك نقطه خاص‏ 3. پرهيز از دنبال كردن جاذبه‏هاى شخصى و منافع فردى در دوران نمايندگى‏ و 4. هماهنگى و همكارى دلسوزانه با ديگر قوا به خصوص قوه مجريه‏ اميد است كه نمايندگان محترم مجلس شوراى اسلامى بتوانند به خوبى عامل به وظايف نمايندگى خويش باشند و نزد خداى متعال ماجور و در پيشگاه ملت به اين واسطه محبوب باشند.
هرساله 7 خرداد، سالروز تشكيل مجلس شوراى اسلامى است كه همه دوره‏هاى مختلف مجلس شوراى اسلامى در همين روز تشكيل شده است و همين امر نشانگر اهميت مجلس شوراى اسلامى براى نظام اسلامى ايران است كه هرگز در تشكيل آن تاخيرى را اجازه نداده است. مجلس شوراى اسلامى يكى از قواى سه‏گانه نظام جمهورى اسلامى‏ايران و يكى از مهمترين نهادهايى است كه در كشور در عرصه‏هاى مختلف نظارتى و قانونى نقش ايفا مى‏كند. پيش از ايجاد نظام جمهورى اسلامى نيز در كشور نهادى به نام مجلس شورا وجود داشت اما مجالس شوراى آن زمان الا در مواردى نادر و اندك همگى به صورتى كاملا دست‏نشانده و بى‏فايده ايفاى نقش مى‏كردند و در حقيقت جمهورى اسلامى ايران براى اولين بار در كشور نمونه موفقى از مجلس شوراى اسلامى مقتدر و موفق را ايجاد نموده است كه مى‏تواند براى وظايف و اختياراتى كه به او محول شده است به خوبى ايفاى نقش نمايد. براى آن‏كه بتوان در مجالى مختصر به بيشترين مباحث ضرورى و لازم در مورد مجلس شوراى اسلامى پرداخت به نظر مى‏رسد كه طرح مباحث در 4 مبحث ذيل مى‏تواند به خوبى راهگشا باشد. از اين رو در ادامه مباحث ابتدا تلاش خواهد شد تا با نگاهى به بيانات امام خمينى - رحمت الله عليه - به اهميت و جايگاه مجلس شوراى اسلامى در نظام جمهورى اسلامى پرداخته شود و نشان داده شود كه در منظر مقام معظم رهبرى نيز مجلس شوراى اسلامى نهادى است كه در صلاح و فساد كشور نقشى اساسى دارد و جايگاه آن رفيع و بالاست. سپس نگاهى به وظايف و اختيارات قانونى و جايگاهى اين نهاد و قوه مهم بر اساس قانون اساسى و قوانين ديگر كشور خواهيم داشت و پس از آن در بخش توصيه‏هاى امام و رهبرى برخى از مهمترين توصيه‏هاى صورت‏گرفته از سوى امام راحل عظيم الشان و مقام معظم رهبرى به نمايندگان مجلس را مرور خواهيم نمود و در نهايت به برخى از توصيه‏هاى صورت‏گرفته از سوى مقام معظم رهبرى به نمايندگان مجلس به مناسبت مسائل ضرورى روز خواهيم پرداخت. به نظر مى‏رسد كه چنين شيوه‏اى باعث شود كه هم در بزرگداشت مجلس شوراى اسلامى مطالبى به ميان آيد و هم مهمترين وظايف اين نهاد تاثيرگذار به نمايندگان كنونى مجلس شوراى اسلامى گوشزد شود.
اهميت و جايگاه‏ حضرت امام خمينى - رحمة الله عليه - در باب اهميت مجلس مى‏فرمايند: "مجلس شوراى اسلامى تنها مركزى است كه تمام قوا بايد تبع آن باشند. " و نيز خاطرنشان مى‏سازند كه: "اينجانب اكيدا علاقمندم كه قداست مجلس معظم و وكلاى محترم محفوظ باشد تا الگويى باشند براى مجلس‏هاى جهان "، "شما (نمايندگان) بايد در آنجا معلم اخلاق باشيد براى همه كشور، حضرات وكلاء، مجلس را معبدى كنند منزه از اعمال و اقوال زمان طاغوت تا مجلس نمونه شود، باشد كه مجالس ديگر كشورهاى اسلامى از آن تبعيت كنند. " اين جملات نشان‏دهنده اهميت و ارزش والاى مجلس در نگاه امام خمينى است چنان كه ايشان علاوه بر اين‏ها مى‏فرمايند: "شك نيست كه مجلس به همه امور نظارت دارد و حق نمايندگان است كه از هر انحراف و خلافى كه از وزراء و ادارات مى‏بينند به حكم قانون جلوگيرى كنند و دولت را تا حد استيضاح بكشانند، لكن فرقها است بين نظارت و استيضاح و بين عيب‏جويى و انتقام‏گيرى و اين فرقها را همه كس پس از رجوع به وجدان خويش مى‏فهمد. " مجلس شوراى اسلامى در صورت مصلح و صالح بودن خود مى‏تواند منشاء خيرات فراوان شود و در صورت ناصالح بودن مى‏تواند صدماتى فراوان را بر كشور تحميل نمايد. حضرت امام خمينى(ره) در همين زمينه ضمن اشاره به وضعيت مجلس قبل از انقلاب اسلامى و توجه دادن به اهميت مجلس شوراى اسلامى و نقش مردم چنين مى‏فرمايد: "ما ديديم كه اسلام و كشور ايران چه صدمات بسيار غم‏انگيزى از مجلس شوراى غير صالح و منحرف از بعد از مشروطه تا عصر رژيم جنايتكار پهلوى و از هر زمان بدتر و خطرناكتر در اين رژيم تحميلى فاسد (پهلوى) خورد. چه مصيبتها و خسارتهاى جان‏فرسا از اين جنايتكاران بى‏ارزش و نوكر مآب به كشور و ملت وارد شد. از بعد از مشروطه هيچگاه به قانون اساسى عمل نشده،... اكنون كه با عنايت پروردگار و همت ملت عظيم الشان سرنوشت كشور به دست مردم افتاده و وكلاء از خود مردم و با انتخاب خودشان بدون دخالت دولت و خان‏هاى ولايات به مجلس شوراى اسلامى راه يافتند و اميد است كه با تعهد آن‏ها به اسلام و مصالح كشور جلوگيرى از هر انحراف بشود. " بر اين اساس امام خمينى مجلس شوراى اسلامى و عملكرد نمايندگان آن را هم در سرنوشت كشور دخيل مى‏دانند و هم معتقدند كه آسيب‏هايى دينى و اسلامى بر عدم سلامت مجلس بار است كه بايد به آن‏ها توجه نمود. حضرت امام - رضوان الله تعالى عليه - در وصيتنامه خود نيز بخشى از شرايط وكلاى مجلس را اينگونه ترسيم مى‏نمايد كه نشان مى‏دهد از نظر ايشان مجلس داراى اهميتى بسيار بالا و والا است: "ملت در هر دوره از انتخابات، وكلاء داراى تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى كه غالبا متوسطين جامعه و محرومين مى‏باشند و غير منحرف از صراط مستقيم به سوى غرب يا شرق و بدون گرايش به مكتبهاى انحرافى و اشخاص تحصيل كرده و مطلع بر مسائل روز و سياستهاى اسلامى به مجلس بفرستند. " و برهمين اساس است كه ايشان خاطرنشان مى‏سازند كه: "مجلسى كه اساس يك كشور است بايد محلى براى بحث و ساختن اخلاق جامعه باشد و انتقاد و استيضاح حق مجلس است اما برخورد با متخلف با آرامى و طرح مسائل اخلاقى بهتر رفع اختلاف مى‏كند تا با الفاظ نيش‏دار و مقابله كردن با يكديگر... خودشان را يك واعظ حساب بكنند كه مى‏خواهند مردم را موعظه كنند و مردم هم احساس كنند كه اين آقايان خير و صلاح آن‏ها را مى‏گويند. " حضرت آيت الله خامنه‏اى رهبر معظم انقلاب اسلامى نيز همانند امام راحل عظيم الشان بر اهميت و جايگاه والاى‏مجلس تأكيد فراوان دارند و مى‏فرمايند: "نمايندگى مجلس، مسؤوليت و خدمت است. مجلس در نظام اسلامى داراى نقش حقيقى در اداره و هدايت كشور است و درست ايفاء كردن اين نقش تاثير عميق و تعيين‏كننده‏اى در سرنوشت و مسير و جهت‏گيرى‏هاى اصلى‏كشور به جاى مى‏گذارد. مجلس به معناى حقيقى كلمه مظهر اراده و حاكميت مردم است. مجلس با مصوبات خود راهى را كه دولت اسلامى براى اداره كشور بايد بپيمايد ترسيم مى‏كند و بر اين حركت سرنوشت‏ساز نظارت مى‏نمايد. مجلس در همه حال بايد حريت و صراحت و حقگرايى و استقلال خود را حفظ كند و راه راست را به مجريان امور بنمايد و بر پيمودن آن نظارت كند. نمايندگان بايد پاسخگوى راى اعتمادى كه بر اعضاى دولت مى‏دهند باشند. با اين حال كارشكنى و فتنه گرى و اغراء به جهل از هيچ كس قابل قبول نيست. بنابراين مجلس بايد تمام امور كشور را اصلاح كند، همه امور كشور را تحت نظر داشته باشد. پست نمايندگى مسؤوليت است و تكليف، نمايندگان بايد نظارت دقيق و همه‏جانبه خود و تصويب قوانين هدايتگر و سازنده، راه كار و تلاش و پيشرفت كشور را هموار نموده و اگر ضعف، خلاف و يا تخلفى ديدند با قدرت و قاطعيت برخورد نموده و مسامحه روا ندارند. " البته در باب اهميت مجلس شوراى اسلامى و جايگاه آن مى‏توان بسيار بيش از اين مطالب فراوانى را بيان داشت اما به نظر مى‏رسد كه به همين ميزان اكتفا نموده و به مباحث بعدى نيز به اختصار پرداخته شود.
وظايف و اختيارات‏ بحث مهم ديگرى كه بايد به آن پرداخته شود اين است كه مجلس شوراى اسلامى به عنوان يكى از قواى جمهورى‏اسلامى ايران چه وظايف و اختياراتى دارد. واضح است كه بيان همه وظايف واختيارات مختلفى كه براى‏اين قوه مهم در نظر گرفته شده است در اين مجال ضيق ممكن نيست و هدف ما نيز آن است كه مهمترين و اصلى‏ترين وظايف قوه مققنه و مجلس شوراى اسلامى را در اين مجال بيان داريم. بر اين اساس با نقل قول از صاحب‏نظران، برخى از مهمترين وظايف نمايندگان مجلس و به طور كلى مجلس شوراى اسلامى به شرح ذيل مورد تبيين قرار مى‏گيرد. در يك تقسيم‏بندى كلى، نمايندگان مجلس و به طور كلى مجلس شوراى اسلامى در قانون اساسى جمهورى‏اسلامى داراى دو وظيفه اصلى هستند: الف: قانونگذارى و ب: نظارت. الف - قانونگذارى‏ بر اساس اصل هفتاد و يكم قانون اساسى، مجلس شوراى اسلامى صلاحيت عام قانونگذارى را دارا مى‏باشد: "مجلس شوراى اسلامى در عموم مسايل در حدود مقرر در قانون اساسى مى‏تواند قانون وضع كند ". بر اين اساس: يكم: پيشنهاد و پيش‏نويس قوانين تحت دو عنوان لايحه و يا طرح به مجلس وارد مى‏شود: "لايحه " مصوبه‏اى است كه از طرف دولت پس از گذراندن مراحل قانونى براى تصويب به صورت قانون به مجلس ارائه مى‏شود كه ممكن است چند منشأ داشته باشد: 1. دولت، 2. رئيس قوه قضائيه، 3. شوراى عالى استان‏ها. "طرح " پيشنهادى است كه توسط حداقل پانزده نفر از نمايندگان مجلس يا شوراى عالى استان‏ها به مجلس ارائه مى‏گردد. لوايح و طرح‏ها بر اساس درجه اهميت‏شان به عادى، يك فوريتى، دو فوريتى و سه فوريتى، تقسيم مى‏شوند. دوم: قوانينى كه جنبه تصويبى دارند نظير: 1. قانون بودجه (اصل 52 قانون اساسى) 2. عهدنامه‏ها و قراردادهاى بين المللى (اصل 77 قانون اساسى) 3. تغيير خطوط مرزى (طبق اصل 78 قانون اساسى) 4. محدوديت‏هاى ضرورى كشور در شرايط اضطرارى نظير جنگ و... (اصل 79 قانون اساسى) 5. اخذ وام و كمك مالى (اصل 80 قانون اساسى) 6. استخدام كارشناسان خارجى (اصل 82 قانون اساسى) 7. انتقال بناها و اموال دولتى (اصل 83 قانون اساسى.) سوم: تفسير قانون عادى: بر اساس اصل 73 قانون اساسى: "شرح و تفسير قوانين عادى در صلاحيت مجلس شوراى اسلامى است... ". چهارم: دامنه اختيارات مجلس در امر قانونگذارى به ضرورت تطبيق مصوبات مجلس شوراى اسلامى با احكام شرع و قانون اساسى مقيد شده است كه تشخيص اين امر به عهده شوراى محترم نگهبان است و مجلس بدون حضور شوراى‏نگهبان اعتبارى نخواهد داشت. (اصل چهارم و هفتاد و دوم قانون اساسى) ب - نظارت مجلس‏ مجلس شوراى اسلامى علاوه بر وظيفه قانون‏گذارى، مسؤوليت‏هاى نظارتى نيز بر عهده دارد: 1. نظارت (دخالت) مجلس در تشكيل دولت: وزرا پس از انتخاب توسط رئيس جمهور، براى گرفتن رأى اعتماد به مجلس معرفى مى‏شوند (اصل 133 قانون اساسى ) و مجلس بايد نظر خود را مبنى بر اعتماد يا عدم اعتماد به فرد فرد آن‏ها اعلام كند. (اصل 87 قانون اساسى) 2. نظارت عام نمايندگان: يكم - تذكر: تذكر شفاهى: هر يك از نمايندگان مى‏تواند در نطق پيش از دستور خود هرگونه كوتاهى مجريان در اجراى‏قوانين را به طور شفاهى تذكر دهد. تذكر كتبى: در صورت نقض قانون يا سوء جريان امور در دستگاه‏هاى اجرايى، نمايندگان مجلس مى‏توانند از طريق رئيس مجلس به وزير مسؤول يا رئيس جمهور به طور كتبى تذكر دهند. دوم - سؤال: بر اساس اصل 88 قانون اساسى: "در هر مورد كه حداقل يك چهارم كل نمايندگان مجلس شوراى‏اسلامى از رئيس جمهور و يا هر يك از نمايندگان از وزير مسؤول درباره يكى از وظايف آنان سؤال كنند، رئيس جمهور يا وزير موظف است در مجلس حاضر شده و به سؤال جواب دهد. " طبق اصول 137 و 122 قانون اساسى وزراء و رئيس جمهور در مقابل مجلس مسؤول هستند از اين رو نمايندگان مجلس مى‏توانند آنان را مورد سؤال قرار دهند. سوم - استيضاح رئيس جمهور، وزراء و هيئت وزيران: (بر اساس اصل 89 قانون اساسى) 3. نظارت بر امور مختلف كشور: يكم - تحقيق و تفحص: طبق اصل 76 قانون اساسى "مجلس شوراى اسلامى حق تحقيق و تفحص در تمام امور كشور را دارد. " بر اين اساس موضوع تحقيق و تفحص عام است و شامل كليه بخش‏هاى كشور علاوه بر وزارتخانه‏ها و دولت مى‏گردد. دوم - اصل نود قانون اساسى: بر اساس اين اصل "هر كسى شكايتى از طرز كار مجلس يا قوه مجريه يا قوه قضائيه داشته باشد مى‏تواند شكايت خود را كتبا به مجلس شوراى اسلامى عرضه كند. مجلس موظف است به اين شكايت رسيدگى كند و پاسخ كافى بدهد و در مواردى كه شكايت به قوه مجريه و يا قوه قضائيه مربوط است رسيدگى و پاسخ كافى را از آن‏ها بخواهد و در مدت مناسب نتيجه را اعلام نمايد و در مواردى كه مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند. " 4. نظارت اطلاعى: يكم - صلح دعاوى: طبق اصل 139 قانون اساسى: "صلح دعاوى راجع به اموال عمومى ودولتى يا ارجاع آن به داورى در هر مورد، موكول به تصويب هيأت وزيران است و بايد به اطلاع مجلس برسد. " دوم - اطلاع از رسيدگى به اتهام برخى از مجريان: بر اساس اصل 140 قانون اساسى: "رسيدگى به اتهام رئيس جمهور و معاونان او و وزيران در مورد جرايم عادى با اطلاع مجلس شوراى اسلامى و در دادگاه‏هاى عمومى‏دادگسترى انجام مى‏شود. " سوم - ارسال تصويب‏نامه‏ها و آيين‏نامه‏هاى دولت براى رئيس مجلس: به موجب اصل 138 قانون اساسى: "... تصويب‏نامه‏ها و آيين‏نامه‏هاى دولت و مصوبات كميسيون‏هاى مذكور در اين اصل، ضمن ابلاغ براى اجراء به اطلاع رئيس مجلس شوراى اسلامى مى‏رسد تا در صورتى كه آن‏ها را برخلاف قوانين يابد با ذ كر دليل براى تجديدنظر به هيأت وزيران بفرستد. " 5. نظارت مالى: يكم - تصويب بودجه سالانه (اصل 52 قانون اساسى) دوم - ديوان محاسبات كشور مستقيما زير نظر مجلس شوراى اسلامى مى‏باشد و.. (اصل 54 و 55 قانون اساسى) " آنچه ذ كر شد اهم مسؤوليتها و اختيارات نمايندگان مجلس شوراى اسلامى و به طور كلى نهاد مجلس است كه دقت در آن‏ها نشان مى‏دهد كه اين قوه داراى اختياراتى فروان و مسؤوليتهايى سنگين مى‏باشد.
توصيه‏هاى امام و رهبرى‏ در اين بخش تلاش خواهيم نمود تا به اختصار به برخى از مهترين توصيه‏هاى امام راحل و مقام معظم رهبرى به نمايندگان و متوليان مجلس شوراى اسلامى بپردازيم. از آنجا كه توصيه‏هاى خاص متناسب با مسائل روز كشور در بخش بعدى ذ كر خواهد شد در اين بخش به اختصار به توصيه‏هاى مهمى خواهيم پرداخت كه در همه زمانها و در همه شرايط مختلف بخش اعظم آن‏ها مى‏تواند مورد توجه و مد نظر باشد. به عنوان مثال امام راحل عظيم‏الشان، در وصيت‏نامه الهى سياسى خود، نمايندگان مجلس را طى فرازهايى مورد خطاب قرار داده است و از آن‏ها مطالباتى داشته است كه در بخشى از آن چنين مى‏خوانيم: "و از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى در اين عصر و عصرهاى آينده مى‏خواهم كه اگر خداى نخواسته عناصر منحرفى با دسيسه و بازى سياسى وكالت خود را به مردم تحميل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد كنند و نگذارند حتى يك عنصر خرابكار وابسته، به مجلس راه يابد... و از همه نمايندگان خواستارم كه با كمال حسن نيت و برادرى با هم مجلسان خود رفتار و همه كوشا باشند كه قوانين، خداى نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احكام آسمانى آن وفادار باشيد تا به سعادت دنيا و آخرت نائل آييد. " بر اين اساس نمايندگان محترم مجلس شوراى اسلامى بايد در قبال اين خواسته و دستور حكيمانه امام راحل احساس وظيفه نمايند و تمام توان خويش را در اجرايى كردن آن به كار گيرند. علاوه بر اين، تلاش براى رفع معضلات محرومين جامعه وظيفه ديگرى است كه در بخش قانون‏گذارى و نظارتى بر عهده مجلسيان است. در اين زمينه حضرت امام چنين مى‏فرمايد: "و ان شاءالله نمايندگان محترم مجلس، سنگينى بار مسؤوليت و رسالت خود را در اين امر خطير احساس كرده و مى‏كنند و به خوبى دريافته‏اند كه نظام و مردم از آنان چه انتظارى دارند، كه بايد گفت مجموعه خواسته‏ها و انتظارات اسلامى مردم از مجلس، رفع گرفتارى‏ها و محروميت‏ها و دگرگونى در نظام پر پيچ و خم ادارى كشور، از انتظارات به حقى است كه بايد آن‏ها را جدى گرفت و نمايندگان محترم مجلس قبل از پرداختن به لوايح و تبصره‏ها و مواد غير ضرورى به فكر مسائل اصلى و كليدى كشور باشند و بر اساس اسلام عزيز در كميسيون‏ها با طرح قوانين و لوايح به سمتى حركت كنند كه مشكلات اساسى مرتفع و سياستهاى زيربنايى كشور در امور فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى و سياسى در راستاى كمك به محرومين و رفع استضعاف مدون و به مورد اجرا در آيد. " البته توصيه‏هايى از اين دست را مى‏توان به صورت مفصل و پرحجم بيان داشت كه هم از بيانات امام راحل و هم از نظرات مقام معظم رهبرى توصيه‏هاى فراوانى را مى‏توان دراين زمينه يافت اما براى رعايت اختصار و ايجاد امكان پرداختن به مسائل روز به همين ميزان اكتفا مى‏شود.
مسائل ضرورى روز چنان كه ذ كر شد علاوه بر توصيه‏هاى هميشگى و مهم ذ كر شده در بخش قبل مى‏توان توصيه‏هايى را نيز يافت كه علاوه بر اهميت، با توجه به مسائل خاص كنونى كشور و اوضاعى كه در آن قرار داريم بيان شده است و به تعبيرى بيانگر وظايف كنونى مجلس شوراى اسلامى است. بر اين اساس بخش‏هاى مهم بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در آخرين ديدارهاى ايشان با نمايندگان مجلس شوراى اسلامى مد نظر قرار گرفته است كه ايشان با تأكيد بر لزوم همخوانى قوانين با مبانى و اصول انقلاب اسلامى و همچنين نيازهاى اصلى جامعه، خاطرنشان كردند: در تصويب قوانين بايد تأثيرات فرهنگى و تربيتى آن نيز مورد توجه جدى قرار گيرد. رهبر انقلاب اسلامى، مجلس شوراى اسلامى را قوه مُفكّره كشور دانستند و افزودند: اين قوه بصورت لباس قانون تجلى مى‏يابد و سپس اين قانون نيز در سراسر كشور جارى مى‏شود، بنابراين مهمترين مسأله رعايت نسبت اين قوانين با ارزشها و اصول انقلاب اسلامى از يك طرف و همچنين نيازهاى فورى و بلندمدت جامعه از طرف ديگر است. حضرت آيت الله خامنه‏اى خاطرنشان كردند: اگر در قوانين كشور اين دو ويژگى رعايت شود، قوانين علاوه بر اين‏كه صحيح و درست خواهند بود، كارآمدى نيز خواهند داشت. اگر قوانين با اصول و مبانى انقلاب اسلامى سازگارى نداشته باشند، اصالت خود را از دست خواهند داد و اگر با نيازهاى مردم همخوانى نداشته باشند، قوانين اصيل و مشروع خواهند بود ولى مقبوليت نخواهند داشت. رهبر انقلاب اسلامى با تأكيد بر اين‏كه مبانى انقلاب اسلامى بايد بطور دائم مدنظر باشند، خاطرنشان كردند: امام خمينى(ره) انسان بزرگ و آگاهى بودند و مجموع فرمايشات و وصيتنامه ايشان، مبانى و اصول انقلاب است كه بايد تصويب قوانين و موضع‏گيريها همواره در اين جهت باشند. حضرت آيت الله خامنه‏اى همچنين افزودند: به‏هنگام تصويب قوانين بايد مراقب بود تا قوانين با قانونگرايى، اخلاق، ارزشهاى دينى و مسائل تربيتى سازگارى داشته باشند. ايشان نمايندگان مجلس شوراى اسلامى را به بالا بردن روحيه تحمل حرف مخالف توصيه و خاطرنشان كردند: اظهارنظرها در مجلس بايد علمى، استدلالى، سالم و اخلاقى و به دور از روحيه لجاجت و زورآزمايى شخصى و جناحى باشند. رهبر انقلاب اسلامى با اشاره به وظيفه مجلس و دولت براى اداره كشور و پيشبرد امور جامعه افزودند: مجلس بايد بنا را بر مماشات، مدارا و روح همكارى با دولت بگذارد زيرا دولت در وسط ميدان است و بار سنگين مسائل اجرايى كشور را به دوش مى‏كشد. حضرت آيت الله خامنه‏اى با تأكيد بر اين‏كه امور اجرايى، بسيار سخت و دشوار است خاطرنشان كردند: بايد به دولت در اين مسير ناهموار و نفس گير، كمك كرد و به آن سخت نگرفت. ايشان تأكيد كردند: البته اين موضوع به معناى اغماض از خطاها نيست بلكه نوع برخوردها بايد مهربانانه و صميمى باشد. رهبر انقلاب اسلامى با اشاره به تشنج‏ها و اصطكاك‏ها در برخى دوره‏هاى قبلى مجلس شوراى اسلامى افزودند: مردم به هيچ وجه از اصطكاك خوششان نمى‏آيد و بازخورد آن كاملاً منفى است زيرا مردم خواستار همكارى صميمانه مسؤولان براى حل مشكلات كشور هستند. حضرت آيت الله خامنه‏اى با يادآورى مجدد درخصوص رعايت مصلحت كل كشور در قانونگذاريها، خاطرنشان كردند: نمايندگان محترم بايد مصلحت منطقه خود را در داخل مصلحت كشور در نظر بگيرند. با توجه به آنچه ذ كر شد اگر بخواهيم توصيه‏هاى برخى از ديدارهاى مقام معظم رهبرى با نمايندگان مجلس شوراى‏اسلامى را در محورهايى اندك خلاصه كنيم بايد بيان داشت كه ايشان به نمايندگان مجلس 4 توصيه زير را داشته‏اند: 1. نظم و تلاش مضاعف: خوددارى از تعطيلى و يا غيبت در مجلس و تلاش مجدانه براى حل مشكلات مردم‏ 2. اولويت دادن به مسائل كشورى بر منطقه‏اى و مربوط به يك نقطه خاص‏ 3. پرهيز از دنبال كردن جاذبه‏هاى شخصى و منافع فردى در دوران نمايندگى‏ و 4. هماهنگى و همكارى دلسوزانه با ديگر قوا به خصوص قوه مجريه‏ اميد است كه نمايندگان محترم مجلس شوراى اسلامى بتوانند به خوبى عامل به وظايف نمايندگى خويش باشند و نزد خداى متعال ماجور و در پيشگاه ملت به اين واسطه محبوب باشند. ان شاء الله

0 نظرهای شما: