دورخيز چيني‌ها براي تصاحب بازار گلاب ايران

بازار گل ايران در بن بست قرار مي‌گيرد؛
دورخيز چيني‌ها براي تصاحب بازار گلاب ايران

چيني‌ها با توليد پودر گلاب به جنگ گلاب‌گيران ايراني آمده‌اند. پودرهايي توليد كرده‌اند كه بوي گلاب مي‌دهد و كافي است در آب مقطر حل شود تا بوي گلاب بالا بزند/ بازار گلاب ايران مدت‌هاست از درد مزمن اقتصاد رنج مي‌برد.

ایلنا:– مي‌گفت : 18 ديگ خوابيده است. مي‌گفت وقتي مي‌بينم زير ديگ‌ها خاموش است قلبم آتش مي‌گيرد. فصل گل و گلاب‌گيري است اما از گل خبري نيست كه بتوانيم گلابش كنيم. زير ديگ‌ها خاموش مانده است. دلالان نمي‌گذارند يك كيلو گل از دستشان در برود حتما بايد خودشان به هر قيمتي كه مي‌خواهند گل را به گلابگيران بفروشند.

اغلب خانه‌هاي قمصر و كاشان اين روزها در جنب و جوشند. تكاپوي تهيه گل براي گلاب‌گيري. در بيشتر خانه‌ها يك ديگ يا حتي بيشتر يافت مي‌شود. برخي نه براي نفع اقتصادي بلكه براي مصارف خانگي به كار گلابگيري مشغول مي‌شوند.
آيين سنتي گلاب‌گيري را اين گونه به گفته خود زنده نگه مي‌دارند. هر سال با آغاز فصل گلاب‌گيري هيجاني در قمصر و كاشان و جوشقان و ...جريان دارد. هيجاني كه امسال در لابه‌لاي اخبار نگران كننده و تهديد آميز گم شده است. گلاب‌گيران قمصر و كاشان مي‌گويند امسال دل خوشي ندارند براي گلاب گرفتن و دلهره و ترس آنچه در پيش است لطف گلاب‌گيري را از ميان برده است. خبرهايي به گوش مي‌رسد كه بازار گلاب ايران از دست رفتني است و در معرض تهديد جدي قرار گرفته است. چيني‌ها براي تصاحب بازار گلاب ايران دندان تيز كرده‌اند. يكي از گلاب‌گيران منطقه كه كفش چيني در پا داشت، ‌مي‌گفت: اين چيني‌ها براي نابودي ما عزم‌شان را جزم كرده‌اند.
بازار عسل و فرش و زعفران برايشان كافي نيست و مي‌خواهند گلاب ما را هم بگيرند. او گفت: آنها با گلاب به جنگ بازار گلاب نيامده‌اند. گلاب هيچ نقطه‌اي از جهان و حتي ايران نمي‌تواند عطر و بوي گلاب قمصر را داشته باشد چرا كه طبيعت منطقه بوي ويژه‌اي را در اين گل‌ها به وديعه گذاشته كه جاي ديگر يافت نمي‌شود. چيني‌ها با توليد پودر گلاب به جنگ گلاب‌گيران ايراني آمده‌اند. پودرهايي توليد كرده‌اند كه بوي گلاب مي‌دهد و كافي است در آب مقطر حل شود تا بوي گلاب بالا بزند و تشخيص غير ممكن است. اصل كدام است و فرع را شايد تنها اهل فن بدانند اما همين تشابه مي‌تواند سبب شود بازار گلاب در معرض خطر جدي قرار گيرد. خصوصا آن كه اين پودرها به وفور در بازار يافت مي‌شود.
بازار گلاب ايران مدت‌هاست از درد مزمن اقتصاد رنج مي‌برد. تورمي كه اقتصاد ايران را رنجور و ضعيف كرده قدرت رقابت در اين بازار را نيز از ميان برده است. قيمت‌ها روز به روز بالاتر مي‌رود و هزينه توليد مدام افزايش مي‌يابد و همين امر سبب مي‌شود كابوس از دست رفتن بازار جدي‌تر از گذشته شود. گلاب ايران بازار بسيار خوبي در كشورهاي عربي خصوصا كويت و عربستان دارد اما گلاب‌هاي چيني مترصد در دست گرفتن نبض اين بازارها هستند و حتي به اين امر بسنده نكرده‌اند و بازار ايران را هدف قرار داده اند‌. يكي از گلاب‌گيران صنعتي در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا در اين خصوص گفت: طبيعي است چيني‌ها در صدد تصرف بازار ايران باشند.
به هر حال حجم عمده مصرف گلاب در بازار داخلي است و اگر آنها بتوانند سهمي از بازار را به دست آورند كه دور از ذهن هم نيست گلاب‌گيران را با ركود و كاهش توليد روبرو مي‌كنند و تداوم اين روند يعني خداحافظي با اين آيين سنتي كه هر سال انبوهي از گردشگران را به اين منطقه مي‌كشاند. بالا رفتن قيمت‌ها امسال البته از هر سال ديگري بيشتر بود. سال گذشته در حالي كه قيمت خريد هر كيلو گل از سوي دولت حدود 1870 تومان اعلام شده بود امسال هنوز قيمتي اعلام نشده است. اين در حالي است كه روزهاي گلاب‌گيري رو به پايان است و در قمصر و كاشان و جوشقان و ... تا اوايل تير است كه گلاب‌گيري در حال انجام است. شايعاتي در اين منطقه درباره قيمت اعلامي گل از سوي دولت به گوش مي‌رسد كه البته خوشايند كسي نيست.
برخي مي‌گويند احتمالا قيمت هر كيلو گل از سوي دولت بين 2700 تا 2800 تومان خواهد بود و همين امر سبب شده است قيمت خريد و فروش گل بيش از هزار تومان نسبت به سال قبل افزايش يابد. از سوي ديگر اين افزايش قيمت نصيبي به گلكاران منطقه نمي‌رساند چرا كه در بازار گل نيز مثل بازار ساير محصولات كشاورزي اين دلالان هستند كه نصيب بزرگ و كوچك را مي‌برند. گلاب‌گيران مي‌گويند در ابتداي فصل آنها گل‌ها را از گلكاران عمده‌اي مي‌خرند و بعد به هر قيمت كه بخواهند به گلاب‌گيران مي‌فروشند. اين در حالي است كه افزايش بيش از حد متعارف قيمت سبب مي‌شود مصرف گلاب، در بازار كاهش يابد. از سوي ديگر برخي گلكاران نيز معتقدند شيوه خريد و فروش گل در حال حاضر مشكلات فراواني را ايجاد كرده است. گل دو روزي بيشتر از زمان چيدن عمر نمي‌كند و هر ساعتي كه مي‌گذرد عطر آن كاهش مي‌يابد.
از اين رو عدم فروش به موقع، يعني نبود مكانيزم مناسب عرضه گل، آن هم بدون حضور دلالان سبب مي‌شود گل‌ها كيفيت خود را از دست بدهند و به قيمت‌هاي پايين‌تر فروخته شوند و به اين ترتيب گلاب نيز كيفيتي پايين‌تر از آنچه مي‌تواند، داشته باشد. گلاب‌گيري گل مي‌خواهد و آب، ديگ و گاز در حالي كه بسياري درباره ورود خزنده چيني‌ها به بازار گلاب سخن مي‌گويند برخي نيز از وضعيتي كه در پيش است اظهار گلايه دارند و معتقدند آنچه در پيش است سبب خواهد شد ورورد چيني‌ها ديگر خزنده نباشد و تمام قد براي در دست گرفتن بازار ايران بايستند. قرار است تعرفه گاز افزايش يابد، تعرفه آب واقعي شود و در اين ميان قيمت گل نيز سال به سال بيشتر از پارسال مي‌شود. بايد انتظار داشت با هدفمند شدن يارانه‌ها و افزايش قيمت گاز و آب، قيمت تمام شده توليد گلاب نيز افزايش يابد. به اين ترتيب قدرت رقابت از ميان مي‌رود و بازار گلاب در معرض تهديد قرار مي‌گيرد. سئوالي كه دائم اين روزها گلاب‌گيران از هم مي‌پرسند اين است كه آيا يارانه‌اي براي فصل گلاب‌گيري در اين منطقه بابت قيمت گاز و آب در نظر گرفته خواهد شد؟

گزارش از زهرا علي‌اكبر
1389/3/8 - 10:58:24 کد خبر : 126361

0 نظرهای شما: