دیپلماسی رسانه‌ای

دیپلماسی رسانه‌ای
کتاب "دیپلماسی رسانه‌ای" مجموعه مقالاتی درباره رسانه‌ها به عنوان ابزاری در دست دولتها برای فعالیتهای دیپلماسی و سیاست خارجی آنها است که زیر نظر دکتر سیدرضا صالحی امیری در گروه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در 167 صفحه منتشرشده است.
خبرگزاری مهر- گروه سیاسی: این کتاب شامل مجموعه مقالاتی در خصوص "دیپلماسی رسانه‌ای" است که با توجه به تحولات رسانه‌ای در دنیا در راستای اهداف کلان گروه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تبعیت از سیاستهای کلان کشور تهیه و تنظیم شده است.
این کتاب مشتمل بر ده مقاله:1- دیپلماسی رسانه‌ای، 2- تحلیل گفتمان دیپلماسی رسانه ای فیلم300، 3- رویکرد پسامدرنیسم به دیپلماسی رسانه‌ای همگی نوشته رها خرازی آذر،4- تله دیپلماسی عمومی و موضوع فعالیتهای هسته ای ایران از رحمان قهرمانپور، 5- دیپلماسی رسانه‌ای: تحلیل رابطه رسانه‌ها و سیاست در نظریه های مختلف نوشته محمد سلطانی فر، 6-شناسایی عوامل مؤثر در آسیب شناسی دیپلماسی رسانه ای کشور به قلم حسن بشیر، 7- دیپلماسی رسانه ای در عصر جهان وطنی، 8- دیپلماسی رسانه ای؛ تصویر یا واقعیت کاری از محمدرضا تاجیک، 9- معضلات سخت افزاری و نرم افزاری دیپلماسی رسانه ای از محمد علی میناوند، 10- دیپلماسی رسانه ای به مثابه ابزار سیایت خارجی توسط مهرداد نوابخش ارائه شده است. این مجموعه به کوشش محمد سلطانی فر و شهرود امیرانتخابی گردآوری شده است.

رها خرازی آذر در مقاله تحلیل گفتمان دیپلماسی رسانه ای فیلم 300 معتقداست این فیلم در راستای زمینه سازی روانی درمیان افکار عمومی جهانیان برای فشار به جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. مقاله با این دیدگاه که فیلم 300 نمودی از دیپلماسی عمومی و به ‌ویژه دیپلماسی رسانه‌ای امریکاست. تلاش دارد تا الگویی به منظور مطالعه میان‌رشته‌ای محتوای فیلم با بهره‌گیری از روش «تحلیل گفتمان» را ارائه کند.
همچنین وحید غروی در مقاله اش به تحلیل جایگاه رسانه‌ها در عصر حاضر پرداخته است. به اعتقاد وی دیپلماسی اکنون از حالت سنتی و وستفالیایی خود خارج و شکل جهان وطنی به خود گرفته است به طوری که کلیه ملل دنیا به واسطه این امر به یکدیگر پیوند خورده‌اند و این امر خود تصمیمات دولتها و دیپلماسی کشورها را مورد چالش و تأثیر قرار داده است. همچنین فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا دولتمردان و دیپلماتها در تصمیمگیریها رفتارهای خود را در نظر بگیرند و آن را اصلاح کنند.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۰:۱۵ , ۱۳۸۹/۰۳/۱۱

0 نظرهای شما: