گزارش تدوين تاريخ علم در دانشگاه پاريس در نشست فرهنگستان

گزارش تدوين تاريخ علم در دانشگاه پاريس در نشست فرهنگستان


خبرگزاري فارس: سيصد و هفتاد و يكمين نشست شوراي فرهنگستان زبان و ادب فارسي، با حضور اكثر اعضا و به رياست غلامعلي حدّاد عادل، در تالار دكتر شهيدي فرهنگستان برگزار شد و در آن معصومي همداني از سفر به فرانسه و تدوين تاريخ علم در دانشگاه پاريس گزارش داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از روابط عمومي فرهنگستان زبان و ادب فارسي، دستور جلسه اين نشست، سخنراني نصرالله پورجوادي، عضو پيوسته فرهنگستان، درباره آسيب‌شناسي زبان فارسي و گزارش فعاليت‌هاي علمي گروه ادبيات معاصر بود.
در آغاز، پورجوادي، در ادامه بحث جلسه گذشته، به غلط‌هاي رايج زبان فارسي امروز اشاره كرد و تغييراتي را كه چه از لحاظ دستوري يا جمله‌بندي و چه ازلحاظ كلمات و تعبيرات در زبان فارسي پيدا شده ‌است و مي‌شود، معلول ترجمه از زبان‌هاي فرنگي (به‌خصوص انگليسي و فرانسه)، ضرورت كاربرد برخي واژه‌ها، تنوع‌طلبي و حس نوآوري، تنبلي ذهني، تمايل به زياده‌گويي و حشو، تقواي زباني و فراموش شدن معناي اصلي يك لفظ دانست. در ادامه جلسه، احمد سميعي گيلاني، عضو پيوسته و مدير گروه ادبيات معاصر و سردبير فصلنامه نامه فرهنگستان، از فعاليت‌هاي علمي سال 88 و برنامه‌هاي آينده گروه ادبيات معاصر و فصلنامه نامه فرهنگستان گزارش داد. تبريك به مناسب سوم خرداد، سالروز آزادي خرمشهر، سپاس‌گزاري حدّاد عادل از سفر اعضاي شوراي فرهنگستان به مشهد مقدس و شركت در همايش بزرگداشت يادروز فردوسي، گزارش حسن حبيبي از نحوه انتشار كتاب مساجد ديرينه ‌سال تهران، گزارش مهدي محقق از برگزاري مراسم بزرگداشت محمدامين رياحي و همايش بزرگداشت فردوسي در دولت‌آباد اصفهان، گزارش برگزاري نهمين گردهمايي گروه‌هاي تخصصي واژه‌گزيني و گزارش معصومي همداني از سفر به فرانسه و تدوين تاريخ علم در دانشگاه پاريس، از مباحث پيش از دستور اين نشست بود.

0 نظرهای شما: