سیب آمریکای جنوبی ارزانتر از سیب دماوند

رامین عنوان کرد:
سیب آمریکای جنوبی ارزانتر از سیب دماوند
کمر کشاورزان خم شد
استان تهران - خبرگزاری مهر: نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی گفت: سیب تولیدی آمریکای جنوبی با هزینه حمل و نقل گزاف دریایی و پرداخت تعرفه های وارداتی کشور در نهایت با قیمتی ارزانتر از سیب دماوند ارائه می شود که این مسئله کشاورزان دماوند را با مشکل مواجه کرده است. شاهرخ رامین در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون مشکلات سال گذشته کشاورزان این شهرستان گفت: در سال 88 تلاشی چند باره جهت بالا بردن تعرفه های واردات محصولات میوه خارجی و رونق بخشیدن بر محصولات وطنی از جمله سیب دماوند به انجام رسید.
نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گام اول تعرفه های مذکور از هشت درصد به 80 درصد افزایش یافت که با مقاومت وزارت بازرگانی دوباره به عدد هشت بازگشت و در گام بعدی تعرفه واردات محصولات خارجی عدد 34 را در مقابل خود دید و در مجموع کوشش بسیاری صورت گرفت تا حاصل دسترنج کشاورزان دماوندی با قیمتی مناسب عرضه شود.
اقدام دیرهنگام دولت
این مسئول در تشریح دلایل به صفر رسیدن تعرفه های واردات میوه در روزهای انتهایی سال 88 اظهار داشت: از طرفی دولت طی ایام انتهایی سال گذشته و در راستای رساندن سیب ارزان با قیمتی کمتر از هزار تومان مبادرت به رساندن تعرفه های یاد شده به میزان صفر درصد کرد و از سویی دیگر محاسبه هزینه تمام شده این محصول در دماوند بیش از قیمت فروش تعیین شده را نشان می داد.
وی بیان داشت: دولت برای حمایت از کشاورزان شهرستان دماوند سیب را با قیمت هزار و 100 تومان خریداری می کرد تا ضمن بر عهده گرفتن هزینه های حمل و نقل در میادین میوه و تره بار به قیمت 750 تومان عرضه شود که بدین ترتیب دولت به ازای هر کیلوگرم از این محصول 400 تا 500 تومان اختصاص یارانه را در نظر می گرفت.
رامین این اقدام دولت را دیرهنگام اما موثر ارزیابی کرد و افزود: این اقدام دولت در عین تاثیرگذاری کمی با تاخیر انجام شد زیرا تولیدکنندگان این محصول بر این اعتقاد هستند که می بایست اعطای یارانه های مذکور بجای اسفند در بهمن ماه صورت می گرفت تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
لزوم مدیریت گردش مالی 150 هزار تن سیب دماوند توسط کشاورزان
نماینده مردم شهرستان دماوند در مجلس از تلاش خود برای عدم بروز این مشکلات خبر داد و عنوان کرد: حجم تولید سیب در شهرستان دماوند رقمی بالغ بر 150 هزار تن در سال است که اگر این محصول در بازار به ازای هر کیلوگرم هزار تومان به فروش برسد اعتباری نزدیک به 150 میلیارد تومان نصیب مردم محروم این دیار خواهد شد که این گردش مالی می تواند به عنوان آغاز کاری فرهنگی، اقتصادی و اشتغالزا مطرح شود که اگر این مهم صورت گیرد به طور حتم وضعیت معیشتی مردم با مدیریت خود آنها رو به بهبودی خواهد گذاشت.
این مسئول با انجام مقایسه ای بین تولید سیب در کشورهای آمریکای جنوبی و دماوند یادآور شد: در کشورهای دور از ایران همچون آمریکای جنوبی سیب تولیدی با حمل و نقل گزاف دریایی و پرداخت تعرفه های وارداتی کشورمان در نهایت با قیمتی ارزانتر از سیب دماوند ارائه می شود که این امر ضرورت کوشش بیش از پیش کشاورزان و دولتمردان را برای افزایش این محصول در واحد سطح و کاهش هزینه های جاری نشان می دهد.
شهرستان دماوند با مساحتی حدود ۱۸۸ هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های فیروزکوه، آمل، ورامین، گرمسار و تهران قرار دارد که متوسط ارتفاع آن از سطح دریا حدود دو هزار متر است و بر طبق نتایج سرشماری سال ۱۳۸۵مرکز ملی آمار ایران تعداد 27 هزار و 418 خانوار شامل 96 هزار و 860 نفر در این شهرستان سکونت دارند.
تاریخ انتشار، تهران: ۰۹:۲۳ , ۱۳۸۹/۰۳/۰۵

0 نظرهای شما: