فعالیت غیرقانونی 400 شرکت خدماتی زیرزمینی/کارجویان پاسخ "نه" نمی‌شنوند

قابل توجه مسئولان
فعالیت غیرقانونی 400 شرکت خدماتی زیرزمینی
کارجویان پاسخ "نه" نمی‌شنوند

خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: رشد تقاضای کارجویان برای ورود به بازار کار به رشد قارچ گونه موسسات زیرزمینی و سودجو نیز دامن زده است که متاسفانه عده‌ای با تحریک تقاضای افراد بیکار، اقدام به دریافت پول از افراد می‌کنند و به آنها با وعده کار می گویند:"با شما تماس خواهیم گرفت." به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به افزایش روزافزون تقاضای کارجویان برای ورود به بازار کار، علاوه بر اینکه فرصتهای شغلی مختلفی در گوشه و کنار کشور پهناورمان وجود دارد که از این طریق می توان بیکاران بیشماری را شاغل کرد، عده ای نیز درصدد سوء استفاده از اینگونه فرصتها هستند و به جای تلاش در جهت به کارگماری افراد، در پرکردن جیبهای خود تلاش می کنند.
عده ای به دنبال جیب خود می دوند!
هم اکنون بیش از 400 شرکت خدماتی زیرزمینی در نقاط مختلف شهر تهران اقدام به انجام فعالیتهای غیرقانونی جذب نیرو می کنند که معمولا تبلیغات خود را از طریق درج آگهی در صفحات نیازمندیهای روزنامه ها تحت عناوین "جذب نیروی خدماتی"، "باغبانی"، "کاریابی" و غیره مطرح می کنند.
حداقل 400 خدماتی زیرزمینی در تهران
در مورد روشهای جذب کارجویان در اینگونه موسسات زیرزمینی روشهای دیگری علاوه بر درج آگهی در روزنامه ها نیز وجود دارد که می توان به تبلیغات به صورت چاپ بروشور، تراکت (برگه های تبلیغاتی)، چسباندن به در و دیوار منازل، زیر شیشه اتومبیلها و همچنین از طریق برخی اشخاص به صورت توزیع در سطح شهر و به دست مردم دادن نیز اشاره کرد.
در واقع عدم مجوز قانونی در جذب نیروی کار و به اصطلاح واسطه گری و دلالی، ادامه اقدامات غیرقانونی به صورت فعالیت کاریابی و همچنین وجود التهاب در بازار کار و هجوم کارجویان برای شغل، همه و همه باعث شده تا در مقابل اینگونه دفاتر زیرزمینی نیز صفهای طولانی از کارجویان برای پرکردن فرمهایی که توسط اینگونه موسسات ارائه می شود، تشکیل شود.
صفهای طولانی برای پرکردن فرم کار در مقابل موسسات متخلف
نکته جالب اینکه به دلیل اشتیاق افراد کارجو برای پیدا کردن شغل، اینگونه دفاتر معمولا در زمان ثبت نام و یا در مراحل بعدی کار از افراد مبالغی را بابت حق عضویت با توجیه قرار گرفتن در ردیف داوطلب اشتغال دریافت می کنند که با یک حساب سرانگشتی می توان بزرگی ارقامی که از این طریق از کارجویان دریافت می شود را حدس زد.
مشاهدات خبرنگار مهر از یکی از اینگونه دفاتر غیرقانونی نشان می دهد که در مقابل اینگونه دفاتر، کارجویان زیادی برای پرکردن فرم تقاضای کار تجمع می کنند و سپس از طریق فرمهایی که مشخصات خود را در آن وارد می کنند حاضر می شوند مبالغی را نیز بپردازند تا از گردانندگان این موسسات بشنوند که "با شما تماس خواهیم گرفت". حال کجا و چه زمانی، مشخص نیست.
"با شما تماس خواهیم گرفت"
در این زمینه ذکر دو نکته ضروری است که یک مورد مربوط به فعالیت این موسسات فقط با مجوز ثبت یک شرکت است و دیگری به کارگماری هایی که بعضا از این طریق اتفاق می افتد و معمولا نیز به عنوان یک شغل مناسب، دائمی و قانونمند برای افراد نخواهد بود، هرچند نباید از یاد ببریم که اقدامات اینگونه موسسات از دو جنبه علاوه بر فعالیت غیرقانونی، دچار اشکال است. اینکه فعالیت کاریابی فقط مخصوص موسسات کاریابی دارای مجوز است و دیگر اینکه موسسات خدماتی از نظر قانونی اجازه جذب نیرو برای خود را ندارند و فقط می توانند در صورت داشتن قرارداد مشخص با شرکتها و سازمانها برای کار در همان سازمانها، نیرو جذب کنند.
داود جوانی، دبیرکل کانون انجمنهای صنفی کارفرمایان شرکتهای خدماتی، پشتیبانی و فنی و مهندسی سراسر کشور در این باره به مهر گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات ناشی از اقدامات غیرقانونی اینگونه موسسات زیرزمینی، فعالیتهای شرکتهای قانونی و دارای صلاحیت نیز زیرسوال رفته است.
جوانی با بیان اینکه تلاش ما این است تا ضمن روشن کردن حدود کار شرکتهای خدماتی و پشتیبانی، فعالیتهای این نوع موسسات را نیز قانونمند کنیم، اظهار داشت: شرکتهای خدماتی تحت پوشش کانون و دارای مجوز به هیچ وجه حق جذب نیرو، واسطه گری و دلالی را ندارند و ما فقط در مقابل کار حجمی معین، قرارداد روشن و برای کارفرمایان از شرکتهای دولتی و سازمانها کار می کنیم.
وی با بیان اینکه موسسات زیرزمینی در آگهی های خود، جذب نیرو توسط خود را تبلیغ می کنند، اینگونه اقدامات را غیرقانونی دانست و افزود: تلاش ما نیز این است تا بتوانیم در این زمینه ماهیت اقدامات خدماتی را با اقدامات سودجویانه مشخص کنیم.
مرز بین سودجویی و فعالیت خدماتی کجاست؟
این مقام مسئول در انجمن کارفرمایان شرکتهای خدماتی با بیان اینکه ماهیت کار خدماتی با کاریابی تفاوت دارد، تاکید کرد: در حال حاضر هر شرکتی که عنوان "تامین نیروی انسانی" داشته باشد و اقدامات کاریابی انجام دهد به نحوی که در حوزه فعالیت شرکتهای خدماتی و کاریابی اختلال ایجاد کند، غیرقانونی است.
به گفته جوانی، شرکتهای خدماتی دارای مجوز نیز که در مقابل کار معین، قرارداد مشخص و بنا به نظر کارفرما کار می کنند نیز مجاز به اقدامات کاریابی نیستند. در این زمینه شرکتهای زیادی هستند که مجوزهای دیگری دارند و هم اکنون اقدام به فعالیتهای کاریابی می کنند و ما فقط می توانیم در صورت مشاهده آن را به وزارت کار گزارش کنیم و قدرت برخورد و اجرایی نداریم.
توصیه به کارجویان
عضو هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی کارفرمایان شرکتهای خدماتی، پشتیبانی و فنی و مهندسی سراسر کشور تصریح کرد: به کارجویان توصیه می کنیم تا در دام اینگونه موسسات که به صورت قارچ گونه در حال افزایش است و از نیاز کارجو سوء استفاده می کنند، نیفتند.
وی با تاکید بر اینکه از طریق دریافت مبالغی که کارجو برای آن ارزش پیگیری قائل نیست، ارقام هنگفتی از مردم سوء استفاده می کنند، گفت: شرکتهای خدماتی بر اساس مجوز قانونی و طبق نظر وزارت کار فقط کار حجمی با قرارداد را انجام می دهند و در این زمینه نیروها را بر اساس نظر کارفرما در امور معینی مانند تهیه غذا، تعمیر و نگهداری، تاسیسات و غیره جذب می کنند.
اصلاح قانون ثبت شرکتها در زمینه خدماتی ها
جوانی اظهار داشت: هم اکنون همه کارفرمایان خدماتی تحت پوشش انجمن در سراسر کشور از یک پروانه کار مشخص و هم شکل استفاده می کنند و همه مجوزها نیز دارای شماره سریال و قابل پیگیری است ولی در این زمینه ممکن است جعل نیز صورت گیرد که البته در صورت حضور بازرسان انجمن و وزارت کار، روشن خواهد شد.
این مقام مسئول کارفرمایی در شرکتهای خدماتی یکی از راهکارهای مقابله با اینگونه مسائل را اصلاح قانون ثبت شرکتها دانست و ضمن اشاره به اینکه با توجیهات مناسب ثبت شرکتها را مجاب کردیم تا در زمینه صدور مجوز برای شرکتهای این بخش حتما به تایید انجمن و وزارت کار توجه داشته باشند و در غیراینصورت مجوزی صادر نشود، افزود: هم اکنون از طریق ادارات کار منطقه و انجمن، شرایط اولیه متقاضی فعالیت خدماتی باید احراز شود.
"نه" نداریم
به گفته وی، شرکتهای زیزمینی غیرمجاز برای کسب سود به هیچ کارجویی "نه" نمی گویند. متاسفانه شرکتهایی داریم که با مجوزهای دیگری مانند مجوز فعالیت ساختمانی، اقدام به ثبت نام از کارجویان و سودجویی می کنند در حالی که مشخص نیست با چه تضمینی و در چه زمانی برای بیکاران ثبت نام شده، کار خواهند جست.

تاریخ انتشار، تهران: ۰۸:۳۶ , ۱۳۸۹/۰۳/۱۱

0 نظرهای شما: