مشخص نبودن رژيم حقوقي خزر، تأييد پروتكل‌هاي كنوانسيون تهران را سخت كرد

مدير كل اكوبيولوژي سازمان محيط زيست در گفت‌وگو با فارس:
مشخص نبودن رژيم حقوقي خزر،
تأييد پروتكل‌هاي كنوانسيون تهران را سخت كرد
خبرگزاري فارس: مدير كل دفتر اكوبيولوژي سازمان محيط زيست گفت: مشخص نبودن رژيم حقوقي درياي خزر، نهايي كردن پروتكل‌هاي كنوانسيون تهران را سخت‌تر كرده است.
اميد صديقي كه در حال حاضر به ژنو محل دبيرخانه كنوانسيون خزر سفر كرده است در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس،‌ درباره پروتكل‌هاي الحاقي كشورهاي عضو كنوانسيون خزر معروف به (كنوانسيون تهران) گفت: اين كنوانسيون داراي 4 پروتكل است كه 3 پروتكل آن به تأييد رسيده اما يك پروتكل آن به دلايلي مورد تأييد كشورهاي عضو نيست.
وي در اين باره گفت: پروتكل مقابله با آلودگي نفتي،‌ پروتكل مقابله به منابع آلاينده با منشأ خشكي و پروتكل ارزيابي اثرات زيست محيطي خزر نهايي شده است.
مدير كل دفتر اكوبيولوژي سازمان محيط زيست با اشاره به مخالفت‌هاي كشورهاي حاشيه خزر درباره برخي موارد، گفت: با توجه به اين‌كه رژيم حقوقي نهايي نشده است، اين امر در نهايي نشدن متن پروتكل‌هاي الحاقي مؤثر بوده و آن را سخت كرده است.
صديقي با اشاره به اين كه براي نهايي كردن متن پروتكل‌هاي كنوانسيون خزر 7 جلسه برگزار شده است، اظهار داشت: مخالفت‌هاي برخي كشورها و مشخص نبودن رژيم حقوقي باعث شده پروتكل تنوع زيستي و ايجاد مناطق حفاظت شده دريايي نهايي نشود.
وي درباره موضع‌گيري‌هاي كشور آذربايجان و مخالفت با پروتكل ايجاد مناطق حفاظت شده دريايي گفت: آذربايجان يكي از كشورهايي است كه با اين پروتكل مخالف است؛ چراكه معتقد است مشخص نبودن رژيم حقوقي باعث شده مرزهاي دريايي نيز به طور دقيق مشخص نباشد.
مدير كل دفتر اكوبيولوژي سازمان محيط زيست بيان كرد: قرار است كنفرانس كشورهاي عضو كنوانسيون خزر معروف به ( كنوانسيون تهران) شهريور امسال در قزاقستان برگزار شود.
صديقي در ادامه گفت: با توجه به نزديك بودن تاريخ برگزاري كنوانسيون خزر معروف به (كنوانسيون تهران) رئيس سازمان محيط زيست به رئيس دبيرخانه ژنو پيشنهاد داد پيش از برگزاري اين كنوانسيون تكليف پروتكل تنوع زيستي و منطقه حفاظت شده مشخص شود.
وي افزود: بر همين اساس قرار است جلسه‌اي در تهران با حضور كشورهاي عضو كنوانسيون خزر برگزار شود تا پروتكل چهارم نيز به كنوانسيون برسد.
به گفته صديقي، پيشنهاد سازمان محيط زيست اين است كه مرحله سوم كنوانسيون تهران به جاي شهريور در بهمن سال جاري برگزار شود.
صديقي با اشاره به اين‌كه دبيرخانه كنوانسيون تهران در ژنو است، گفت: اين دبيرخانه موقتي است و بايد در يكي از كشورهاي عضو منتقل شود؛ ايران و آذربايجان براي گرفتن دبيرخانه كنوانسيون تهران رقابت مي‌‌كنند.

0 نظرهای شما: