آسیبهای اجتماعی با رویکرد انتظامی و امنیتی درمان نمی شوند

هشدار یک مسئول:
آسیبهای اجتماعی با رویکرد
انتظامی و امنیتی درمان نمی شوند

سنندج - خبرگزاری مهر: مدیر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور اتخاذ شیوه های امنیتی و انتظامی را برای درمان آسیبهای اجتماعی امری غیرممکن ارزیابی کرد.
به گزارش خبرنگار مهر در سنندج، حسن موسوی چلک ظهر پنج شنبه در دومین همایش ملی آسیبهای پنهان که در دانشگاه کردستان در حال برگزاری است، اظهار داشت: با تکیه بر شیوه های امنیتی و انتظامی نمی توان آسیبهای اجتماعی را درمان کرد بلکه باید از همایش روش و رویکرد برای درمان و مقابله با آنها بهره گرفت.
وی ادامه داد: شیوه های برخورد با مسائل و آسیبهای اجتماعی باید از جنس اجتماعی و فرهنگی باشد چرا که از سالهای گذشته تاکنون نیز هیچ گاه شیوه های انتظامی و امنیتی برای برخورد با این گونه پدیده ها موثر نبوده و در کنار این مهم گاهی اوقات باعث تشدید در آسیب اجتماعی نیز شده است.
مدیر کل امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور، خاطرنشان کرد: واقعیت وجود آسیبهای اجتماعی در جامعه را باید قبول کرد هر چند که خیلی تلخ و غیرقابل باور به نظر می رسد ولی وقتی که به این مرحله برسیم تازه می توان برای مقابله و درمان آن برنامه ریزی و استراتژی تعیین کرد.
موسوی چلک بیان داشت: برخورد امنیتی و انتظامی با آسیبهای اجتماعی در جامعه گاهی اوقات باعث می شود که این آسیبها در لایه های پنهان و زیرین جامعه رشد پیدا کرده و بعد از گذشت مدت زمانی مشخص به یک بحران جدی در جامعه تبدیل شود که لازم است برای درمان و مقابله با آسیبهای اجتماعی از مشارکت خود مردم و همچنین شیوه های نوین جهانی بهره گرفت.
وی استفاده از ظرفیت های دینی و فرهنگی در جامعه را بهترین و اساسی ترین راهکار برای مقابله با آسیبهای اجتماعی در کشور ذکر کرد و افزود: آموزه های دین مبین اسلام در خصوص کوچکترین شرایط زندگی در جوامع بشری بحث کرده است و باید از این همه پتانسیل ارزشمند در کشور برای درمان و مقابله با آسیبهای اجتماعی سود برد.
موسوی چلک ظهور پدیده ها و عرفانهای نوظهور در کشور را نتیجه کم کاری در حوزه تقویت مباحث دینی و اسلامی در جامعه ذکر کرد و یادآور شد: زمانی که بخشی از دستگاه ها و سازمانهای کشور کم کاری کنند دشمن به راحتی این شرایط را رصد کرده و در مقابل آنها اقدام به سوء استفاده می کند که بروز و ظهور عرفانهای نوپدید در کشور ارمغان این روش و شیوه کاری در جامعه است.
وی گفت: در عصر حاضر هچ جامعه ای موفق به کنترل و مقابله با آسیبهای اجتماعی نمی شود، مگر با مشارکت و همراهی مردم که این مشارکت نیز تنها از طریق انجام کارهای فرهنگی و همچنین دخالت دادن مردم در نحوه تصمیم گیری و تصمیم سازی ها برای مقابله با این آسیبها امکان پذیر است.
مدیر کل امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: تدوین برنامه در تهران و ابلاغ آن به سایر استانهای کشور برای اجرا امری است که امکان موفقیت آن بسیار ضعیف می شود و باید رویکرد سازمانها نغییر کرده و برنامه ها را بر اساس نیاز منطقه و شرایط حاکم بر آن تدوین و اجرایی نمایند.
وی افزود: در راستای توجه به این شیوه سازمان بهزیستی کار تدوین چشم اندازها و دستورالعملهای کاری را در استانها آغاز کرده و برنامه های جامع کاری را تدوین کرده است که برای اولین بار این روش در استان کردستان آغاز و هم اکنون شیوه نامه و طرح جامع فعالیت های بهزیستی در استان و بر اساس شرایط موجود تدوین و در حال اجرایی شدن است.
موسوی چلک سیاسی کردن موضوعات و آسیبهای اجتماعی در کشور را مضر دانست و عنوان کرد: وقتی که آسیبهای اجتماعی را از دید سیاسی نگاه کنیم و بر اساس تفکرات سیاسی برای درمان و مقابله با آن برنامه ریزی نمائیم بدون شک به نتیجه ای مناسب و موفقیت آمیز دست نخواهیم یافت و باید تلاش نمود تا آسیبهای اجتماعی تنها با هدف ساختن جامعه ای سالم و به دور از مخاطرات در دستور کار مدیران و مسئولان قرار گیرد.
وی اظهار داشت: آسیبهای اجتماعی جامعه شهری و روستایی، زن و مرد، پیر و جوان و یا ثروتمند و فقیر نمی شناسد و همه افرادی که در جامعه زندگی می کنند به نوعی در تهدید جدی آسیبهای مختلف اجتماعی قرار دارند و همه نیز به یک اندازه در مقابله با آنها سهیم بوده و نقش دارند.
دومین همایش ملی آسیبهای پنهان ظهر امروز و با حضور مدیران ادارات و سازمانهای دولتی استان کردستان و جمعی از اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و کارشناسان حوزه مسائل اجتماعی آغاز به کار کرد و قرار است تعداد 34 مقابه به صورت سخنرانی و پوستر در این همایش ارائه شود.

تاریخ انتشار، تهران: ۱۷:۱۰ , ۱۳۸۹/۰۳/۰۶

0 نظرهای شما: