نخستین اجرای ارکستر فیلارمونیک شهر تهران برگزار شد

گزارش مهر
نخستین اجرای ارکستر فیلارمونیک شهر تهران برگزار شد
نخستین اجرای ارکستر فیلارمونیک شهر تهران به رهبری محمد حسین حمیدی با عنوان "سمفونی شهر بیدار" به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر عصر دوشنبه در تالار ایوان شمس برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر در این مراسم که با حضورهنرمندان و مسئولانی چون شاهین فرهت، محمد سریر مدیرعامل خانه موسیقی ، عبدالجبار کاکایی شاعر ، امیر صادقی شاهنامه پژوه ، محمدرضا آزاده فر پژوهشگر و مدیر موسیقی سازمان هرهنگی هنری شهرداری و سید عباس سجادی مدیر موسسه نغمه شهر ، دکتر ایازی معاون اجتماعی شهرداری و خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد؛ ارکستر فیلارمونیک شهر تهران نخستین برنامه اش را اجرا کرد.
در ابتدای این مراسم نماهنگی با عنوان "شبیه شب ستاره ها" با آواز سینا سرلک و آهنگسازی فردین خلعتبری نمایش داده شد. این نماهنگ شرح دلاوری های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بود.
پس از پایان این نماهنگ سید عباس سجادی ضمن خوش آمدگویی به حاضرین با اشاره به ارکستر فیلارمونیک شهر تهران گفت : این ارکستر متشکل از دانشجویان و دانش آموخته های هنر موسیقی است که قرار است در نخستین حضور خود دو قطعه را اجرا کنند.
پس از پایان صحبت های سجادی ارکستر فیلارمونیک شهر تهران به روی صحنه آمد و قطعه سربداران اثر فرهاد فخرالدینی را اجرا کردند که مورد استقبال حاضرین در سالن قرار گرفت.
در ادامه این مراسم عبدالجبار کاکایی شاعر به روی صحنه آمد و خلق آثار هنری در دوران جنگ را ماندگارترین هنرها دانست و گفت : مهمترین اصل جامعه شناسی جنگ خلق آثار ماندگار تاریخی است که برای رسیدن به این منظور دو شرط لازم است اول اینکه شاعر و یا هنرمند از توانایی درک لحظه به لحظه جنگ برخوردار باشد و دوم اینکه هر اثر ماندگار حاصل تلاش شاعر و رزمنده است؛ تاریخ پایداری ما در هشت سال جنگ شاهد ادبیات فاخر بوده است.
وی در ادامه دو شعر درخصوص آزاد سازی خرمشهر و دوران هشت سال دفاع مقدس خواند که نخستین شعر این شاعر برای اولین بمبی بود که در تهران فرود آمد و آن شعر را به جانبازان دوران جنگ تقدیم کرد.
پس از پایان مراسم شعرخوانی محمد آزاده فر پژوهشگر و مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری به اهداف تشکیل این ارکستر اشاره کرد و گفت : تشکیل این ارکستر طرحی بود که توسط مدیریت موسیقی در شهرداری به منظور ارتقا سبد شنیداری شهروندان پایه گذاری شد و با تلاش دوستان فرهیخته آقایان ایازی ، دکتر شوشتری و منبتی به ثمر رسید؛ میانگین سنی اعضای ارکستر زیر سی سال است و در نظر داریم برای تکمیل سبد شنیداری شهروندان تهران آنسامبل بادی که دو سال در قالب ارکستر نظامی فعالیت کرد را بازسازی و گسترش دهیم.
در ادامه این مراسم امیر صادقی محقق و شاهنامه پژوه به لباسی شبیه نقاشی فردوسی به روی صحنه آمد و شاهنامه خوانی کرد.
پس از پایان شاهنامه خوانی خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری به روی صحنه آمد و گفت : خوشحالم که برای تشکیل این ارکستر سرمایه گذاری شده است ما امید بستیم به شوری که برای مردم تهران گرما ایجاد کند و شاهد نشاط معنوی ، غرور ملی و تقویت پایبندی ها و حفظ ارزشهای دینی در بین شهروندان تهران از طریق این ارکستر باشیم.
وی در ادامه افزود : اطمینان داریم با تلاشی که این گروه و مسئولان به کار خواهند بست شاهد رشد و شکوفایی عرصه فرهنگ و هنر در بین شهروندان تهرانی و همه ایران باشیم.
مراسم پایانی این برنامه اجرای قطعه "کریونال" توسط ارکستر فیلارمونیک شهر تهران بود.

تاریخ انتشار، تهران: ۱۰:۲۴ , ۱۳۸۹/۰۳/۰۴

0 نظرهای شما: