قيمت‌ها گلادياتور مي‌شوند

تلاطم در بازار گوشت قرمز و سفید در آستانه ماه مبارك رمضان؛

قيمت‌ها گلادياتور مي‌شوند


در حال حاضر قيمت‌ها گلاديتور شده‌اند و رودرروي همديگر ايستاده‌اند. اما اين كه در نهايت كدام كالا مي‌تواند با كاهش قيمت‌ها پيروز شود و در سبد مصرفي مشتريان قرار بگيرد، پرسشي است كه فعلا نمي‌توان پاسخي براي آن ارايه داد.

ایلنا-: بازار گوشت قرمز همچنان خبرساز است و در آستانه فرارسيدن ماه رمضان نگراني‌ها از اين بازار با افزايش قيمت گوشت مرغ دو چندان شده است.

درشرايطي كه برنامه‌ريزان اقتصادي از كاهش قيمت گوشت قرمز خبر مي‌دهند، گوشت مرغ نیز با رشد قیمت مواجه شده است. حال باید مصرف‌کنندگان که اغلب آنها گوشت مرغ را به علت ارزانی آن نسبت به گوشت قرمز در سبد کالایی خود قرار داده بودند نگران تأمین آن برای ماه رمضان باشند. ماشین جنگی گوشت قرمز همچنان قربانی می‌گیرد انگار بازار گوشت قرمز در ایران همانند بازار طلا، دیگر بازارها را تحت تأثیر قرار می‌دهد . در حال حاضر بازارگوشت قرمز بازار هایی نظیر مرغ، برنج و حبوبات و میوه را نیز به گونه‌ای تحت تأثیر خود قرار داده است. گزارش‌ها حاكي از عدم كشتار دام زنده و عدم عرضه آن به بازار است و آنچه که در حال حاضر در بازار مشاهده می‌شود واردات این ماده پروتئینی و کشتارهای محدود است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، قيمت گوشت قرمز كه از چند سال گذشته به يك معضل براي برنامه‌ريزان اقتصاد كشور تبديل شده است كماكان بي‌اعتنا به تمامي برنامه‌ها به رشد صعودي خود ادامه مي‌دهد و حال بازار شهرستانها را نيز در برگرفته است. اين در حالي است كه مسئولين بارها از كشتار دام زنده در استان‌ها و عرضه آن به مراكز مختلف خبر داده بودند، اما قصاب‌هاي ساكن شهرستان‌ها با اظهار بي‌اطلاعي از كشتار مي‌گويند كه ماه‌هاست كه كشتار نكرده‌اند. البته معاون امور دام وزارت امور جهاد كشاورزي كه به تازگي بر مسند اين پست تكيه زده است مانند خلف خود از افزايش توليد گوشت قرمز و سفيد خبر داده است. این درحالي است كه حتي واردات نيز تاكنون نتوانسته است جوابگويي براي نياز بازار و كاهش قيمت گوشت قرمز داشته باشد.

اخيرا رئيس سازمان بازرگاني استان تهران اعلام كرده است: كاهش مولد دام و خشكسالي چند سال گذشته عامل اصلي بحران در بازار گوشت قرمز است اما اعتقاد كارشناسان بر این است که این موضوع مي‌تواند جوابي براي معادلات چند مجهولي بازار گوشت قرمز باشد. كارشناسان اعتقاد دارند كه دو سال است كه فراواني آب و پايان خشكسالي در ايران روي داده است ولي همچنان دولتمردان بر اين امر اصرار دارند كه خشكسالي تداوم دارد. مرغ رقیب تازه وارد گوشت قرمز در جنگ گلادیتوری قیمت‌ها در حال حاضر قيمت‌ها گلاديتور شده‌اند و رو در روي همديگر ايستاده‌اند. اما اين كه در نهايت كدام كالا مي‌تواند با كاهش قيمت‌ها پيروز شود و در سبد مصرفي مشتريان قرار بگيرد، پرسشي است كه فعلا نمي‌توان پاسخي براي آن ارايه داد.

گوشت مرغ كه ماه‌ها بود با كاهش به بازار عرضه مي‌شد اما اين بار با فاصله چند روزه به آغاز ماه رمضان ناگهان با افزايش قيمت مواجه شده است. كارشناسان آن را به وجود دلالان و واسطه‌ها مربوط مي‌دانند. سوالي كه وجود دارد اين است كه آيا واقعا مافيا تمامي اركان بازار ايران را تسخير كرده است، مافيايي كه همچنين از سوي دولت انكار مي‌شود. به اعتقادكارشناسان بايد ما شاهد بحران بيش از پيش در اين دو بازار و در آغاز ماه رمضان باشيم. در حال حاضر قیمت گوشت قرمز در بازار بین 16تا 22 هزار تومان به ازای هر کیلو به فروش می‌رسد. گوشت مرغ نیز به ازای هر کیلو بین 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 600 تومان عرضه می‌شود.

گزارش: علی پیرولی

1389/5/11 - 12:20:53 کد خبر : 138997

0 نظرهای شما: