درمان تومورهاي سرطاني به كمك ليزر و نانوسيالات

تلاش محققان ايراني محقق شد:
درمان تومورهاي سرطاني به كمك ليزر و نانوسيالات
پژوهشگران دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميرکبير براي افزايش تاثير و بهبود فرآيند درمان سلول‌هاي توموري در روش گرماافزايي توسط ليزر از نانوسيال مغناطيسي با پوشش سيليس و طلا استفاده کردند.

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: پژوهشي
ليدا غضنفري، دانش آموخته مهندسي پزشكي و پژوهشگر طرح در گفت‌و‌ گو با خبرنگار«پايان نامه» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) خاطرنشان كرد: مهمترين هدف اين پژوهش، تحقيق سنتز و مشخصه‌يابي نانوفروسيال چندلايه‌يي اکسيد آهن پوشش داده شده با سيليس و طلا براي درمان سرطان تحت ميدان الکترومغناطيسي حاصل از ليزر بود.
وي تصريح كرد: بدين منظور با افزودن محلول هيدروكسيد سديم به مخلوط نمک‌هاي كلريد آهن يک سوسپانسيون از مگنتيت(Fe3O4) تهيه شد، سپس نانوذرات مگنتيت پايدار شده با لايه‌اي از سيليس به روش استوبر پوشش داده شد. نانوذرات طلا به روش بيکر تهيه و با افزودن عامل واسطه، آمين‌دار شده به محلول نانوذرات طلا اضافه شد و اندازه، ساختار، مورفولوژي و تركيب شيميايي نانوذرات تعيين و در نتيجه. خواص حرارتي، مغناطيسي و نوري نانوذرات مذكور اندازه‌گيري شد.
غضنفري افزود: نتايج بدست آمده در درک بهتر خواص ساختاري و مغناطيسي نانوذرات مگنتيت پوشش داده شده با سيليس و طلا مؤثر بوده و براي ارزيابي کاربردهاي آتي اين دسته از نانوذرات چند کاربردي در مهندسي پزشکي ارزشمند است.
وي اظهار كرد: نتايج آزمون ليزر-هايپرترميا نشان داد كه با استفاده از چگالي‌هاي توان بالاتر به دماي بالاتري حين فرآيند هايپرترميا دست يافت، در اينجا در واقع يک رويکرد فوتوگرمايي مؤثر براي کشتن انتخابي سلول‌هاي توموري ارائه شده است.
پژوهشگر طرح اضافه كرد: اين ذرات سه لايه به دليل اندازه‌َان که بين 80 تا 90 نانومتر است مي‌توانند به فضاي بين سلولي و يا درون سلولي توده‌هاي سرطاني که در اين تحقيق توده‌هاي ريه و پستان بيشتر مورد نظر بوده‌اند نفوذ کنند. از طرف ديگر مغناطيسي بودن اين ذرات موجب مي شود تا با قراردادن ميدان آهن‌ربايي در منطقه‌اي که توده در آن قرار گرفته است، سرعت جذب و تجمع نانوذرات بيشتر شود.
وي گفت: اين تحقيق در مراحل آزمايشگاهي قرار دارد و در مرحله بعد قرار است در نمونه‌هاي حيواني بررسي شود.
دکتر سيد محمد خسروشاهي، دانشيار دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميرکبير و مجري اين طرح که در آزمايشگاه ليزر و نانوبيوفوتونيک دانشكده انجام شده نيز در گفت‌وگو با ايسنا، ليزر- هايپرترميا را از جمله روش‌هاي درماني موثر در سلول‌هاي سرطاني ذکر کرد و گفت: در اين طرح براي کاهش مدت تابش‌دهي و مؤثرتر در درمان موضعي و كنترل شده از نوعي نانوذرات مغناطيسي سيال سه لايه با هسته مركزي مگنتيت و لايه‌هاي دوم سيليس و سوم طلا با کمک اتصال پروتئيني تهيه و استفاده شد.
وي افزود: در اين حالت با تاباندن پرتوهاي ليزر در طول موج معين مطابق با قله رزونانس جذب و ضخامت لايه طلا دماي سلول‌ها به حدود 42 تا 45 درجه سانتي‌گراد مي‌رسد که مي‌تواند موجب انهدام سلول هاي سرطاني در فرآيندي به نام رزونانس پلاسمون نانوذرات شود.
گفتني است، اين طرح در قالب رساله کارشناسي ارشد بيومتريال مهندسي پزشكي انجام و ثبت اختراع شده و از نتايج آن تاکنون دو مقاله بين المللي و شش كنفرانس خارجي و داخلي منتشر شده است.

كد خبر: 8904-16519

0 نظرهای شما: