نگران نباشيد، روزي را خدا مي‌دهد


اختصاصي

رئيس سازمان ثبت‌احوال جزييات «طرح آتيه» را تشريح كرد

نگران نباشيد، روزي را خدا مي‌دهد

ظرفيت‌هاي ايران بسيار نامحدود است و هيچ چيز كم نداريم و نبايد نگران باشيم،از طرف ديگر نيز ما مسلمانان بر اين اعتقاد هستيم كه روزي را خداوند مي‌دهد/براي طرح آتيه در قانون بودجه 500 ميليارد تومان سهام در نظر گرفته شده است


ايلنا- : رئيس سازمان ثبت احوال كشور مي‌گويد با طرح آتيه، آينده نوزادان كنوني يعني جوانان آينده تامين مي‌شود و به اين صورت روح نشاط و شادي به جامعه دميده مي‌شود، وقتي از او سئوال مي‌كنيم جوانان امروز چه‏‌، آيا آنها نبايد حقي از نشاط و شادي داشته باشند و بتوانند ادامه تحصيل بدهند‏‌،‌شغل و مسكن داشته باشند‏‌، مي گويد، منابع كشور ما نامحدود است و همه مي‌توانند از ان استفاده كنند. او مي‌گويد درصد اشتغال جوانان افزايش يافته و مسكن مهر و بنگاه‌هاي زود بازده تا حدودي مشكلات جوانان را حل كرده است.
ناظمي اردكاني همچنين معتقد است ،روزي را خداوند مي‌دهد. محمد ناظمي اردكاني در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار ايلنا اظهار كرد: اعتبار طرح آتيه در قانون بودجه سال 89 آمده و آيين‌نامه آن در هشت آبان سال 88 تصويب شده است.براي طرح آتيه در قانون بودجه 500 ميليارد تومان سهام در نظر گرفته شده و به انواع مختلف مي‌تواند، متمم براي اين قانون وجود داشته باشد. رئيس سازمان ثبت احوال كشور تصريح كرد: براي اجراي طرح لازم بود كه تفاهم‌نامه‌اي بين بانك ملي و سازمان ثبت احوال به امضا برسد كه اين تفاهم‌نامه در اوايل مرداد ماه به امضا رسيد و نحوه همكاري بين سازمان ثبت احوال و بانك ملي مشخص شد و در پنج مرداد ماه امسال نيز با حضور رئيس‌جمهور،‌اين طرح به صورت نمادين آغاز به كار كرد.
ناظمي‌اردكاني ادامه داد:‌ سازمان ثبت احوال، اطلاعات و آمار متولدان امسال را با مشخصات كامل به بانك ملي ارائه كرد. بر اساس اين اطلاعات 436 هزار نفر در چهارماهه اول امسال متولد شده‌اند و اطلاعات اين نوزادان به تفكيك استان‌ها، شهرها و روستاها، ارائه شده است. او ادامه داد: چون تعداد مراجعه‌كنندگان به بانك ملي زياد بود، مقرر شد همه شعبات بانك ملي درگير اين موضوع شوند و خوشبختانه بانك ملي در اين زمينه موفق عمل كرد و اطلاع‌رساني خوبي در اين رابطه انجام داد. رئيس سازمان ثبت احوال كشور گفت: بنابراين همه كساني كه شناسنامه سال 89 را دارند و ولادت آنها در سال 89 بوده است، مي‌توانند هديه يك ميليون توماني را دريافت كنند.
ناظمي اردكاني در پاسخ به اين سئوال كه آيا به نظر شما اين طرح باعث نمي‌شود كه زاد و ولد در ميان كساني كه در حال حاضر نيز باروريي بالايي دارند و از نظر وضعيت مالي در شرايط مناسبي نيستند، افزايش پيدا كند و آيا به نظر شما اين نقض غرض نيست، گفت: در رابطه با اين موضوع بايد مطالعات لازم انجام شود، اما از نظر ما اين طرح، طرح بسيار عميق و گسترده‌اي است. او ادامه داد: يكي از دغدغه‌هاي اصلي كشور ما نگراني است كه نسبت به آينده وجود دارد. اين دغدغه باعث مي‌شود كه بسياري از خلاقيت‌هايي كه وجود دارد، از بين برود.
رئيس سازمان ثبت احوال كشور افزود: اگر دغدغه و نگراني نسبت به آينده وجود نداشته باشد. جامعه پرنشاط مي‌شود و خلاقيت و پويايي بيشتري به جامعه تزريق مي‌شود. ناظمي اردكاني گفت: در كشورهاي توسعه‌يافته برنامه‌هايي انجام شده است كه اين برنامه‌ها دغدغه مردم را نسبت به آينده كمتر كرده است و ما نيز مي خواهيم چنين كنيم. او گفت: هدف طرح آتيه اين است كه در 20 سال ديگر كه نوزاد كنوني، جوان شد، صاحب حساب پس‌انداز باشد تا بتواند براي ادامه تحصيل، ازدواج، اشتغال خود از اين پس‌انداز استفاده كند و خانواده‌ها هم دغدغه كمتري نسبت به آينده فرزندان خود داشته باشند.
ناظمي اردكاني تصريح كرد: هدف اين طرح تشويق براي فرزندآوري بيشتر نيست و هدف تامين آتيه جوانان است. البته به صورت غيرمستقيم اين طرح مي‌تواند در افزايش زاد و ولد نيز تاثير داشته باشد. رئيس سازمان ثبت احوال كشور ادامه داد: جامعه ايران، به سمت پير شدن در حال حركت كرد و اين در حالي است كه جامعه‌اي مي‌تواند برنامه‌هاي توسعه‌اي خود را ادامه دهد كه جامعه‌اش جوان باشد. اگرهرم جمعيتي ايران پير شود، ديگر نمي‌توانيم گام‌هاي توسعه‌اي مهمي را براي سازندگي كشور برداريم. او گفت: اين نكته‌اي است كه ممكن است برخي به دليل تحليل‌هاي اقتصادي كه دارند آن را مثبت تلقي نكنند و استدلال‌هاي ديگري را مطرح مي‌كنند، كارشناساني كه با اين طرح و افزايش جمعيت كشور مخالف هستند، بايد استدلال كنند كه چرا مخالف هستند تا اينكه تصميم نهايي در اين رابطه گرفته شود.
ناظمي اردكاني تصريح كرد:‌طرح آتيه يك ابتكار و نشات گرفته از يك نگاه بلند است. چنين تجربه‌اي در طرح شهيد رجايي به صورت محدود در كشور اجرا شده و موفق هم بوده، در برخي از كشورها نيز مانند مالزي اين طرح اجرا شده است. البته اگر ما بخواهيم از اين طرح بهره بيشتري ببريم در اين زمينه بايد مطالعات بيشتري انجام شود. رئيس سازمان ثبت احوال كشور در پاسخ به اين سئوال گمان نمي‌كنيد، طرح آتيه كه هدف‌اش تامين آتيه جوانان 20 سال آينده است،‌جوانان كنوني كشور قرباني مي‌شوند، گفت: ظرفيت‌هاي كشورهاي ما بسيار زياد و نامحدود است.
ما در منابع مادي و ذخاير طبيعي، هيچ چيز كم نداريم و نبايد نگران باشيم. از طرف ديگر نيز ما مسلمانان بر اين اعتقاد هستيم كه روزي را خداوند مي‌دهد، يعني هر فردي در هر نقطه‌اي از دنيا متولد شود، روزي آن فرد در هستي نهاده شده است و اين ما انسان‌ها هستيم كه بايد درست مديريت كنيم، تا از ظرفيت ما به نحو احسن بهره‌برداري كنيم. ناظمي اردكاني تصريح كرد:‌ دولت نهم، سرمايه‌گذاري مناسبي در رابطه با اشتغال و مسكن جوانان انجام داده و راه‌اندازي بنگاه‌هاي كوچك‌ زودبازده با وجود تمام اشكالاتي كه بر آن وارد است، توانسته تا حدود زيادي مشكل جوانان را حل كند و رقم اشتغال در بين جوانان نيز افزايش يافته است.
او ادامه داد: با توجه به سرمايه‌گذاري كه انجام شده و با توجه به آمارها و سرمايه‌گذاري در رابطه با مسكن جوانان مي‌توانيم بگوييم، اگر سرمايه‌گذاري‌ها به نتيجه برسد پاسخگوي نياز همه خواهد بود. ناظمي اردكاني گفت: هديه يك ميليون توماني و پس‌اندازي كه بعد از 30 سال براي جوانان آينده جمع مي‌شود. معضل اشتغال، مسكن و تحصيل و ازدواج آنها حل مي‌شود.
او ادامه داد: اگر جوانان حال حاضر ما چنين پس‌اندازي داشتند، براي حل بسياري از مشكلات خود از اين پس‌انداز استفاده مي كردند، ولي چنين دورانديشي در گذشته براي جوانان انجام نشده است.

1389/5/25 - 09:54


0 نظرهای شما: