گروه‌هاي نزديك به ما؛ حمايت مي‌شوند

وزير ارشاد برنامه‌هاي هفته‌كتاب را تشريح كرد؛
گروه‌هاي نزديك به ما؛ حمايت مي‌شوند


حسيني با اين جمله: آقاي رامين اين روزها در سفر مبارك حج به سر مي‌برد، خبرهاي ضد و نقيض درباره‌ي استعفاي رامين را بي‌پاسخ گذاشت. دري نيز بي‌آنكه تكليف مجوز كتاب‌هاي دولت‌آبادي و دانشور را روشن كرده‌باشد، گفت: گروهي كه اهدافشان با اهداف نظام همخوان نباشد، مورد حمايت ما قرار نمي‌گيرند.
ایلنا:- نشست رسانه‌اي وزير ارشاد به مناسبت هجدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي برگزار شد. در اين نشست سيدمحمد حسيني(وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي)، بهمن دري(معاون فرهنگي ارشاد) و محمد اللهياري(مدير اداره كتاب) حضور داشتند. در اين نشست برخي محورها درحوزه هدفمندي يارانه‌ها و روند صدور مجوزها مورد بررسي قرار گرفت.
حسيني درباره هدفمند شدن يارانه كتاب و كاغذ گفت: ما تأكيد داريم جزييات بحث هدفمند شدن يارانه را دوستان رسانه انجام دهند تا خبررساني صورت بگيرد. اميدوارم خانواده‌ها هم سهمي از يارانه را به محصولات فرهنگي اختصاص دهند. وي درمورد خريد كتاب توسط ارشاد نيز گفت: هيأتي وجود دارد كه كتاب‌ها را براي مطابقت با موازين خاص و خريد ارزيابي مي‌كند. دري نيز در اين‌باره افزود: ما آيين‌نامه‌ي خريد كتاب از ناشران را منتشر كرده‌ايم و مي‌توان به آن مراجعه كرد.
وي همچنين درباره‌ي دويست و هشتاد و پنج كتاب توقيفي گفت: ما معتقديم در اداره‌ي كل كتاب؛ كارها بايستي به‌صورت چابك اقدام شود و صدور مجوز تسريع گردد. بعضاً ديده مي‌شود دوستان كتاب‌هايي را كه ارائه مي‌دهند؛ پيگيري نمي‌كردند. ما با بيش از ششصد ناشر جلسه‌ي حضوري براي تسريع در كار مجوز تشكيل داديم. برخي از نويسندگان مدعي مي‌شوند كتابهايشان در ارشاد مانده است و ما پس از پيگيري مي‌بينيم ايشان هيچ كتابي به ارشاد ارائه نداده‌اند.
حسيني نيز صدور مجوز براي شبكه‌هاي العربيه و بي‌بي‌سي فارسي را ناشي از نگاه مثبت دانست و گفت: درمورد بي‌بي‌سي فارسي و العربيه نگاه ما نگاه مثبتي است كه بيايند فعاليت كنند. همين حالا 122 دفتر در تهران داريم كه خبرنگاران در آنجا ساكن هستند. شبكه‌ي العربيه هم درخواست‌هايي داشته است و ما از آن حمايت مي‌كنيم البته ايشان نبايد صرفاً به مباحث سياسي اكتفا كنند. حسيني با اشاره به اينكه برخي از خبرنگاران در حوادث سال گذشته در جاهاي خاص فعاليت كرده بودند، افزود: اين فعاليت‌ها در حوزه‌ي اختيارات اين خبرنگاران نبوده است.
وزير ارشاد درباره تشكيل كارگروه كتاب نيز گفت: دولت كارگروه كتاب را تصويب كرده است اما هنوز فرصتي نشده تا اعضاي را مشخص كنند. در حوزه‌ي سينما مدتي بود كه دوستان كار كرده بودند و مجموعه‌اي از اعضا را هم درنظر گرفته بودند كه رئيس‌جمهور هم اعتباراتي را به آن تخصيص داد. آمار دقيق سرانه‌ي مطالعه، بحث ديگري بود كه وزير ارشاد درباره‌ي آن گفت: اين مأموريت را به‌ عهده‌ي كتابخانه عمومي كشور گذاشته‌ايم و سرانه‌ي مطالعه سال گذشته درمورد كتابهاي غيردرسي هجده دقيقه در روز اعلام شد.
دري به ارائه‌ي جزئياتي از برنامه‌هاي معاونت فرهنگي پرداخت و گفت: سياست ما گفته‌ي مقام معظم رهبري است. اگر فرهنگ كتابخواني را ترويج كنيم؛ بخش عمده‌ي رسالت فرهنگي خود را انجام داده‌ايم. حسيني در پاسخ به خبرنگار ايلنا كه از ماجراي استعفا يا ابقاي محمدعلي رامين در سمت معاونت مطبوعاتي ارشاد و اخباري كه هر روز به گوش مي‌رسد، به گفتن اين جمله اكتفا كرد كه: آقاي رامين اين روزها در سفر مبارك حج به سر مي‌برد.
بهمن دري نيز سوال ديگر ايلنا درباره وضعيت مجوزها و اينكه آيا ارشاد در دادن مجوزهاي كتاب به ناشران و نويسنده‌هاي به‌خصوصي حساسيت دارد و براي نمونه اخيراً زوال كلنل اثر محمود دولت‌آبادي و نيز مجموعه گفتگوهاي سيمين بهبهاني بدون اينكه دلالت سياسي خاصي داشته باشند، در ارشاد مانده‌اند، چنين گفت: در رابطه با تشكل‌ها و ناشران چه خصوصي چه دولتي ما سياست‌هايمان را به‌طور شفاف گفته‌ايم و تأكيد كرده‌ايم هر گروهي كه در حوزه‌ي فرهنگي به ما نزديك باشد؛ مورد حمايت قرار خواهد گرفت. درعين حال گروهي كه اهدافشان با اهداف كلان نظام جمهوري اسلامي همخواني نداشته باشد، ازسوي ما مورد حمايت قرار نمي‌گيرند.
وزير ارشاد در تشريح برنامه‌هاي وزارت ارشاد در هفته كتاب نيز گفت: هفته كتاب موقعيتي براي كتابخواني كشور است و امسال از مدارس تا زندان‌ها در اين هفته شاهد برنامه‌هاي متنوعي خواهند بود. وي، تعداد اين فعاليت‌ها را پانصد عنوان و تنوع آنها را از مسابقات گرفته تا جليل از خادمان و فعالان حوزه كتاب درنظر آورد. حسيني افزود: در خارج از ايران رايزن‌هاي ما برنامه¬هايي دارند و با ايراني‌هاي مقيم خارج از كشور هم هماهنگي‌هايي انجام شده است. حسيني تأكيد كرد: هفته كتاب از روز يكشنبه(23 آبان) آغاز خواهد شد و مطابق معمول هفت روز ادامه خواهد داشت. وي با اشاره به اينكه هركدام از اين هفت روز نامگذاري شده‌اند، افزود: براي هركدام از اين روزها شعاري درنظر گرفته شده است.
براي نمونه روز يكشنبه به نام كتاب قرآن و عترت پديدآورندگان و خادمان نشر نامگذاري و شعار آن وحدت حول محور قرآن و عترت درنظر گرفته شد. به همين منوال روز چهارشنبه؛ روز كتاب در حوزه دانشگاه و توليد علم نامگذاري و شعار آن بصيرت و مقابله با جنگ نرم عنوان شد. وزير، برخي از وزارتخانه‌ها و نهادهايي را كه در هفته كتاب مجري برنامه‌هاي اين هفته خواهند بود؛ به شرح ذيل اعلام كرد: اتحادية ناشران قرآني، اداره كل زندان‌هاي استان تهران، اداره كل مجامع تشكل‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي، انجمن فرهنگي ناشران بين‌الملل، انجمن فرهنگي ناشران دانشگاهي، بنياد شهيد و امور ايثارگران، مؤسسه خانه كتاب، سازمان تربيت بدني و... حسيني، با اشاره به اينكه معاونت فرهنگي ارشاد سعي كرده از همه فعاليت‌ها درخصوص هفته كتاب حمايت كند، تعدادي از اين فعاليت‌ها را بدين ترتيب اعلام كرد: نمايشگاه ياد يار مهربان با حمايت شهرداري، نمايشگاه تخصصي كتاب‌هاي دانشگاهي، نشست فرهيختگان اديان توحيدي(با موضوع هتك حرمت به اعتقادات و مقدسات ديني)، برگزاري نشست كتاب پيوند ميان ملت برگزاري نمايشگاه كتاب در صد كارخانه بزرگ كشور، تقدير از برندگان جايزه كتاب با اين توضيح كه برنده كتاب سال جايزه‌اش را در ده فجر از رئيس جمهور خواهد گرفت، برگزاري نهمين جشنواره كتاب و رسانه‌ي ملي، نخستين دوره مسابقات مصحف شريف(بررسي كتاب‌هاي قرآن چاپ شده براي انتخاب بهترين چاپ از كلام الله مجيد)، آيين بزرگداشت نسخ خطي، هفدهمين دوره كتاب سال دانشجويي، جشنواره مطالعات قرآني كشور، همايش ملي نشر، زنگ كتاب و كتابخواني در مدارس كشور، چهارمين جشنواره كتاب سال دانش‌آموزي، رونمايي از پوسترها و تمبرهاي مختلف به مناسبت هفته كتاب و...
در ادامه‌ي جلسه؛ دري(معاون فرهنگي ارشاد) درباره‌ي علت تاخير در انتخاب دبيرهاي جوايز دولتي گفت: دبير هرچند دير انتخاب شده است اما در سالهاي آتي در فرصت مناسب‌تر و بهتري اين كار را انجام خواهيم داد. وي افزود: دبير جايزه كتاب سال ارشاد، دبير جايزه جلال، پروين اعتصامي و كتاب فصل هم هست. وي، حميدزاده را به‌عنوان دبير اين جوايز در سالجاري اعلام كرد.

1389/8/17 - 13:40:31 کد خبر : 160620

0 نظرهای شما: