شهرداري تهران در بارندگي اخير غافلگير شد

فرمانده ناجا:

شهرداري تهران در بارندگي اخير غافلگير شد

اژده‌هاي چيني همچنان درجاده‌ها جان مي‌گيرند
ساعت كار ادارات كاهش يابد

معاينه فني خودروها جدي گرفته شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - شهري فرمانده نيروي انتظامي با تاكيد بر ضرورت فراهم شدن امكان الكترونيكي قبوض جريمه در كشور گفت: در بحث معاينه فني بايد به شدت برخورد شود، در حالي كه در تهران اتوبوس‌هاي زيادي مي‌بينيم كه دود فراواني توليد مي‌كنند اما برخوردي با آن‌ها صورت نمي‌گيرد.
به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسماعيل احمدي مقدم روز چهار‌شنبه در دومين نشست فصلي روساي پليس راهور و راه استان‌هاي كشور با اشاره به اين كه ايمني خودرو با قوانين بايد كنترل شده و در ارتقاي كيفيت و ايمني خودروها پليس بايد فعال‌تر عمل كند، افزود: وضعيت كنوني در بحث معاينه فني اصلا قابل قبول نيست و بايد زيرساخت‌هاي معاينه فني در كشور فراهم شده و امكانات آن مهيا شود و اين معاينه فني‌هايي كه به صورت صوري در كشور داده مي‌شود، بايد سريعا جمع شوند.
وي با اشاره به اين كه متاسفانه در تهران اتوبوس‌هاي زيادي مي‌بينيم كه دود زيادي توليد مي‌كنند، اما با آن‌ها برخوردي صورت نمي گيرد، خطاب به روساي راهنمايي و رانندگي گفت: بايد با خودروهاي فاقد معاينه فني برخورد شود.
فرمانده ناجا با اشاره به اين كه بايد ساختار خودروها بهبود يابد، گفت: بايد تست تصادفات اولين مورد در نمره منفي و مثبت خودروها باشد، يعني خودرو جان سرنشينان را حفظ كند، اين در حاليست كه خودروهايي كه هم اكنون توليد مي‌شود، ساختار آن‌ها مربوط به 20 سال قبل است كه در اين زمينه بايد اصلاحات لازم صورت گيرد.
وي با اشاره به اين كه قوانين فعلي راهنمايي و رانندگي مربوط به 40 سال قبل است و شايد در آن زمان حتي يك ميليون دستگاه خودرو هم نداشتيم، گفت: در آن موقع ترافيك حتي يك مساله هم نبوده و راه‌ها يك دهم ميزان كنوني بوده است.
فرمانده ناجا با اشاره به اين كه قانون جديد اخذ جرايم رانندگي كه در مجلس تصويب شده و منتظر آخرين اصلاحات آن هستيم، مدرن و به روز بوده ، از بازدارندگي برخوردار است و بر تجهيزات مدرن تاكيد دارد و مقوله فرهنگي در آن در دستور كار قرار گرفته است، افزود: اين قانون قابل رقابت با قوانين مشابه در ساير كشورها است.
وي با اشاره به اين كه طرح ملي تعويض پلاك خودرو تحول عظيم در راهنمايي و رانندگي بود، گفت: وقتي خودرو به جاي فرد جريمه شود، ديگر سوابقي وجود ندارد كه خوشبختانه اين مشكل با راه‌اندازي سيستم‌ گواهينامه هوشمند در كشور رفع شده است.
فرمانده ناجا با تاكيد بر اين كه بايد امكان پرداخت الكترونيكي قبوض جريمه فراهم شود، گفت: فرد بايد به روز از تخلفات رانندگي خود آگاه شود كه در اين خصوص راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي بايد تمهيدات لازم را سريعا بيانديشد.
وي با اشاره به اين كه هم اكنون مساله ترافيك به يك دغدغه‌ با مشاركت دستگاه‌هاي فرهنگساز تبديل شده است، گفت: در شش ماهه اول امسال حدود 13 هزار نفر در تصادفات كشته شده‌اند و به طور متوسط به ازاي هر كشته در تصادف 12 مجروح و 30 فقره تصادف داشتيم.
به گزارش ايسنا، فرمانده ناجا تاكيد كرد : اگر فقط خسارت‌هاي مادي تصادفات را محاسبه كنيم، تصادفات رانندگي در كشور هر ساله حدود پنج هزار ميليارد تومان خسارت به كشور وارد مي‌كند.
وي با اشاره به اين كه موارد ايمني متاسفانه در كشور خيلي دير اجرايي مي‌شود، گفت: هر سالي كه ابلاغ كرديم فلان موضوع كار ايمني در دستوركار قرار گيرد، چند سال با خواهش و درخواست و در آخر هم با اجبار اين كار انجام شد. هر چند ما مشكلات خودروسازان را درك مي‌كنيم، اما بايد آن‌ها نيز به فكر مسايل ايمني باشند.
فرمانده ناجا با اشاره به قانون هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: پيش‌بيني‌ مي‌شود با افزايش قيمت سوخت شاهد تغيير الگوي سفر در جامعه باشيم كه در اين زمينه پليس در تلاش است، براي روان سازي جابجايي سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي تمهيدات ويژه‌ اي بيانديشد.
وي گفت: پيش‌بيني‌ مي‌شود ظرف دو ماه آينده تقاضاي حمل و نقل عمومي در كشور افزايش يابد كه در اين خصوص بايد دستگاه‌هاي ذيربط تمهيدات لازم را اتخاذ كند.
فرمانده ناجا با اشاره به اين كه هم‌اكنون در ساعات پيك ترافيك جمعيت بر زمين مانده زيادي در تهران وجود دارد، گفت: مسوولان شهري بايد در اين خصوص به طور جدي وارد عمل شوند.
وي به مقوله امداد اشاره كرد و افزود: عليرغم كاهش تصادفات در سال جاري شاهد رشد چهار درصدي كشته‌ها بوديم كه اين امر نشان مي‌دهد ، بايد سرعت امدادرساني افزايش يابد.
فرمانده ناجا بر توسعه فن‌آوري‌هاي نوين در كنترل ترافيك تاكيد كرد و گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه حداقل 20 ميليون خودرو در كشور داشته باشيم.
وي با اشاره به اين كه امسال حدود يك ميليون و 800 هزار دستگاه خودرو جديد به كشور افزوده مي‌شود، گفت: همين خودروهاي امسال معادل كل خودروهاي فرسوده زير مدل 70 به قبل است.
فرمانده ناجا با اشاره به اين كه شكافي بين تعداد نيروهاي پليس و نيازهاي ترافيكي وجود دارد ، گفت: متاسفانه تا باران مي‌آيد و ترافيك ايجاد مي‌شود ، همه كارها را به گردن پليس مي‌اندازند و اين در حالي است كه شاهد بوديم كه در روز گذشته شهرداري تهران در پي بارندگي غافلگير شد و همين غافلگيري عليرغم حضور نيروهاي پليس موجب بروز ترافيك‌هاي بعضا سنگين در پايتخت گرديد كه اميدواريم با برگزاري جلسات در بارندگي‌هاي بعدي شاهد وقوع چنين وقايعي نباشيم.
وي گفت: شكاف بين تعداد نيروها و نيازهاي ترافيكي كشور بايد با فن‌آوري‌هاي نوين به كارگيري شود.
به گزارش ايسنا، فرمانده ناجا با تاكيد بر ضرورت توسعه پليس نامحسوس در راهور ناجا، گفت: مردم بايد احساس كنند كه اگر پليس نباشد هم بايد قانون رعايت شود نه اين كه رعايت قانون منوط به حضور پليس شود.
وي با اشاره به اين كه سهم حمل و نقل عمومي در كشور بايد همانند كشورهاي توسعه يافته از حمل و نقل شخصي افزايش يابد، گفت: در عين حال بايد به سمت حمل و نقل ريلي برويم.
فرمانده ناجا تريلرهاي «هُوو» را به «اژده‌هاي چيني» تعبير كرد و گفت: متاسفانه شاهديم كه اين اژده‌ها در جاده‌ها جان ملت را مي‌گيرند و اين در حالي است كه هر قطار مي‌تواند معادل 30 تريلر «هوو» بار جابجا كند كه بر اين اساس ضروري است به سمت توسعه حمل و نقل ريلي برويم.
وي خطاب به همكاران خود در پليس راهور و راه كشور ، گفت: معاينه فني خودروها بايد جدي گرفته شود و از سوي ديگر موضوع كلاه ايمني موتورسيكلت‌ها نيز بايد در دستوركار قرار گيرد.
فرمانده ناجا با اشاره به سفر اخير خود به استان قم گفت: متاسفانه در برخي از استان‌ها مانند قم در استفاده از كلاه ايمني مطروح شده است، به شكلي كه از بين هر 20 نفر موتور سوار شايد يكي كلاه ايمني دارد.
وي با اشاره به اين كه زماني استفاده از كلاه ايمني تا 60 درصد افزايش داشته است ، گفت: شايد هم اكنون استفاده از اين وسيله ايمني تنها در كشور 20 درصد باشد.
فرمانده ناجا با اشاره به فرا رسيدن فصل سرما گفت: بايد سختگيري‌ها در خصوص كلاه ايمني موتورسواران افزايش يابد و پليس بايد در اين خصوص به شدت برخورد كند.
وي با اشاره به اين كه به كارخانجات نيز گفته‌ايم كه توليد موتورسيكلت‌هاي 200 هزار توماني غيراستاندارد بايد متوقف شود، گفت: متاسفانه نيمي از موتورسيكلت هاي توقيفي كسي به دنبالش نمي‌آيد،‌ از سوي ديگر توليدكنندگان نيز بايد موتورسيكلت‌هاي استاندارد با كلاه ايمني و حفاظ توليد كنند تا موتورسواران نيز هنگام استفاده صدمه‌اي نبينند.
به گزارش ايسنا، فرمانده ناجا با تاكيد بر ضرورت حركت به سمت دولت الكترونيك و پرداخت‌هاي الكترونيكي گفت: در عين حال بايد سامانه ورود تخلفات راهنمايي و رانندگي اصلاح شود، چرا كه بارها پيش آمده كه شماره مخدوش عليرغم اين كه با عناصر ديگر خودرو مطابقت نداشته، اما در سامانه تخلفات ثبت شده است كه اين باگ‌ها بايد مسدود شود.
وي با تاكيد بر اين كه هم‌اكنون مردم بيشتر به دنبال بخشش جرايم هستند، گفت: هر دريافت و يا عدم دريافتي بر اساس قانون است و پليس در اين خصوص مداخله‌اي نمي‌كند.
فرمانده ناجا به موضوع پاركبان اشاره كرد و گفت: بخشي از اين موضوع به ما مرتبط نيست، اما جاهايي كه گفته شده كلانتري نسبت به دريافت وجه جهت پارك خودروها اقدام كرده است، كاملا غيرقانوني است و كلانتري‌ها هيچ گونه حق درآمدزايي ندارند كه در اين خصوص ابلاغ كرده‌ايم كه برخوردهاي لازم انجام شود و به راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز اعلام كرديم كه فورا اين مساله بايد ساماندهي و جمع‌آوري شود.
وي با تقدير از رسانه‌ها گفت: نظارت رسانه يك نظارت اجتماعي، براي اصلاح رفتار است و نبايد ناراحت شويم كه چرا فلان رسانه، فلان مشكل را مطرح كرده، بلكه بايد خوشحال شويم كه اين مشكل مطرح شده و ما مطلع گشتيم و فورا به سمت اصلاح برويم.
فرمانده ناجا با انتقاد از نصب نمايشي تابلوهاي راهنمايي و رانندگي گفت: اگر زير تابلويي نوشته‌ايم «حمل با جرثقيل» بايد خودروهايي كه در اين محل پارك مي‌كنند ، برخورد شده و با جرثقيل حمل شود.
وي به عنوان نمونه به ميدان «ونك» اشاره كرد و گفت: به نظر من اطراف ميدان ونك به جاي مامور جرثقيل نياز دارد.
به گزارش ايسنا، فرمانده ناجا با اشاره به اين كه خودروهايي كه زير تابلوهاي «حمل با جرثقيل» پارك مي‌كنند بايد به عنوان سد معبر به پاركينگ منتقل شوند، گفت: اما مردم را براي پس گرفتن خودروهاي خود نبايد بدوانيم.
وي ادامه داد: بايد افرادي كه خودروهاي آن‌ها به پاركينگ منتقل مي‌شوند از اين امر مطلع شده و پس از پرداخت جرثقيل و توقف غير مجاز بتوانند خودروي خود را پاركينگ ترخيص كنند، لذا نبايد به هيچ ماموري اجازه دهيم بدون قانون در اين خصوص برخورد كند.
فرمانده ناجا با اشاره به طرح تغيير ساعت در تهران گفت: اجراي اين طرح ترافيك صبحگاهي را بهبود بخشيده، اما ترافيك عصرگاهي را بدتر كرده است و به نظر مي‌رسد هر چه جلوتر مي‌رويم و هوا زودتر تاريك مي‌شود با مشكلات جدي‌تري مواجه مي شويم ، لذا پيشنهاد مي‌كنيم كه ساعت كار ادارات كاهش يابد تا با پيك ترافيك عصرگاهي مواجه نشده و اين پيك توزيع شود.
وي با اشاره به اين كه شايد اوايل كار سردار رويانيان ما مجبور بوديم هر روز ايشان را بخواهيم و با هم براي حل مشكل ترافيك هم فكري كنيم، گفت: خوشبختانه امروز نسخه‌هاي علمي و جامعي در اين خصوص وجود دارد و ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد ، رضايت مردم از حوزه راهنمايي و رانندگي افزايش يافته است كه در اين جا جا دارد از سردار مومني و همكارانشان تقدير كنيم.
به گزارش ايسنا، فرمانده ناجا همچنين در حاشيه اين همايش با تاكيد بر اين كه خودروسازان بايد ايمني خودروهاي خود را افزايش دهند، گفت: متاسفانه شاهديم بيشترين تيراژ خودروها مربوط به خودروهايي است كه ايمني بسيار پاييني دارند كه در اين خصوص بايد اقدامات جدي صورت گيرد.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص انتقاد شهروندان از نبود پاركينگ خصوصا در تهران، گفت: اگر پاركينگ نيست بايد شهروندان از خودروهاي عمومي استفاده كنند، از سوي ديگر در كشورهاي جهان نيز شايد همين ميزاني كه پاركينگ در تهران ايجاد مي‌شود وجود نداشته باشد، لذا بهترين راه اين است كه مردم وسايط نقليه عمومي را انتخاب كنند.
وي در خصوص موتورسيكلت‌سواران و ضرورت برخورد با آن‌ها گفت: هم اكنون در حدود پنج ميليون موتورسيكلت داريم كه اقدامات پليس در خصوص ساماندهي آن‌ها بي اثر نبوده است؛ به شكلي كه هم اكنون عبور از چراغ قرمز نسبت به قبل توسط موتورسواران كاهش محسوسي دارند.
وي با اشاره به اين كه نيروي انتظامي قصد ندارد مردم را از تردد به موتورسيكلت منع كند، گفت: در عين حال راكبان موتورسيكلت ها بايد قوانين راهنمايي و رانندگي رعايت كرده و تلاش كنند كه جان خود را حفظ كنند.
فرمانده ناجا در عين حال تاكيد كرد : تعداد كشته‌هاي موتورسواران در كشور از 9 هزار نفر به حدود شش هزار نفر كاهش يافته كه اين امر نشان تلاش پليس براي ساماندهي موتورسواران است، هر چند اين راه، راه سختي است.
1389/08/12 11-03-2010 12:51:07 8908-08328: كد خبر

0 نظرهای شما: