پارك ملي كوير را از زمره مناطق حفاظت شده خارج كنيد، بعد در آن چاه نفت بزنيد

يك متخصص محيط زيست در گفت‌وگو با ايلنا:
پارك ملي كوير را از زمره مناطق حفاظت شده
خارج كنيد، بعد در آن چاه نفت بزنيد


تاكنون بيش از 106 محيط‌بان براي پاسداري از مناطق چهارگانه حفاظتي جان خود را فدا كرده اند و شهيد شده‌اند، آنگاه پارك ملي كوير دو دستي تحويل شركت نفت مي شود‏‌، آخر اين چه سياستي است كه در رابطه با محيط زيست اعمال مي شود؟
ایلنا:- اسماعيل كهرم نگران وضعيت مناطق حفاظت شده ايران است. او مي گويد مناطق حفاظت شده كشور كه تنها 7/8 درصد از كل وسعت كشور را به خود اختصاص داده است نبايد مورد تعرض قرار گيرند.
اين كارشناس محيط زيست از حفر چاه نفت در پارك ملي كوير گله مند است و توصيه مي‌كند براي اينكه حيثيت محيط‌زيستي ايران در جهان خدشه‌دار نشود، پارك ملي كوير را از زمره پارك‌هاي ملي خارج كنند و سپس آن را در اختيار شركت نفت بگذارند. كهرم مي گويد تاكنون بيش از 106 محيط‌بان براي حفظ مناطق چهارگانه حفاظتي جان خود را فدا كرده اند و شهيد شده‌اند، آنگاه پارك ملي كوير دو دستي تحويل شركت نفت مي شود‏‌، آخر اين چه سياستي است كه در رابطه با محيط زيست اعمال مي شود؟
به گزارش خبرنگار ايلنا، پارك‌هاي ملي در تمام دنيا داراي بالاترين درجه حفاظتي در بين مناطق زيست‌محيطي است، از آن جهت كه اين مناطق بكر و دست‌نخورده بماند تا نسل‌هاي آينده اگر بخواهند يك زيستگاه را براي زندگي يك گونه مناسب‌سازي كنند، بتوانند از پارك‌هاي ملي الگو‌برداري كنند. اين واقعيتي واضح و پذيرفته شده دربين تمام متخصصان محيط‌زيست دنيا است اما اينكه چه مي‌شود كه در كشور ما مجوز اكتشاف نفت در پارك ملي كوير كه يكي از ارزشمندترين ذخيره‌گاه‌هاي زيست محيطي است داده مي‌شود نكته‌اي است كه جاي تامل دارد.
اسماعيل كهرم، اكولوژيست معتقد است اگر پاي شركت نفت به پارك ملي كوير باز شود، ديگر فرقي بين يوسف‌آباد تهران و پارك ملي كوير وجود ندارد. اسماعيل كهرم، اكولوژيست و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در رابطه با صدور مجوز انجام عمليات اكتشاف به شركت نفت توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد: اين دفعه اول نيست كه پارك‌هاي ملي دركشور تحت تاراج قرار مي‌گيرد، ما پارك ملي گلستان را مورد تعرض قرار داديم و در آن جاده سازي كرديم، درخليج نايبند كه پارك بي‌نظير دريايي كشور است سكوي نفتي ساختيم بنابر اين اكنون استخراج نفت از پارك ملي كوير اتفاق عجيبي نيست.
او ادامه مي‌دهد: پارك ملي، محلي است كه داراي بالاترين درجه حفاظت است و در دنيا حتي مجوز جابه‌جايي يك شاخه درخت را در پارك ملي نمي‌دهند،چون اساساً پارك ملي رادراختيار طبيعت مي‌گذاريم و به مادرطبيعت مي‌گوييم، لطف كن و اين را براي آيندگان حفظ كن. كهرم با انتقاد شديد از صدور مجوز اكتشاف نفت از سوي سازمان محيط‌زيست، به مسئولين سازمان حفاظت محيط زيست توصيه‌اي مي‌كند و مي‌گويد: من توصيه مي‌كنم براي اينكه حيثيت محيط‌زيستي ما در جهان خدشه‌دار نشود، پارك ملي كوير را از زمره پارك‌هاي ملي خارج كنند و سپس آن را در اختيار شركت نفت بگذارند.
او ادامه مي‌دهد: ورود شركت‌هاي اكتشاف و استخراج نفت و زدن چاه، حيات‌وحش را از منطقه فراري مي‌دهد و تمام آنچه را كه براي شهيد داده‌ايم به فنا مي‌دهد،از اين سو بيش از 106 محيط‌بان براي حفظ اين مناطق چهارگانه شهيد شده‌اند و از اين سوي پارك‌ملي‌كوير را كه گل سرسبد مناطق حفاظت شده ماست مورد تعرض قرار داده‌ايم، اصلاً براي چه اين همه تلاش مي‌كنيم. اين اكولوژيست هشدار مي‌دهد و مي گويد: اين درست مانند اين است كه ما پارك ملي كوير را به يوسف‌آباد تبديل كنيم چون، هيئت‌هاي اعزامي در اين مناطق خانه مي‌سازند و هزاران ليتر مواد شيميايي و ضايعات و زباله را در طبيعت رها مي‌كنند كه پارك ملي را از بكري و دست‌نخوردگي خارج مي‌كند،يعني چيزي از پارك ملي نمي‌ماند.
محمود كرمي استاد دانشگاه و متخصص زيست‌‌گاه‌ها هم در اين رابطه مي‌گويد: فرآيند اكتشاف نفت مشخص است، انفجار و حفر چاه در حجم گسترده فعاليت، آثار بسيار زيادي دارد، كه موجب بروز طنش‌هاي فراوان براي حيات‌وحش گونه‌هاي موجود در پارك مي‌شود. او با تاكيد بر اهميت پارك‌هاي ملي ادامه مي‌دهد: اگر پارك‌هاي ملي را در اثر توسعه از دست بدهيم آن وقت نه تنها از نظر اكولوژيكي بلكه از نظر آموزشي و پژوهشي و حتي گردشگري هم لطمه‌هاي جبران ناپذيري بر محيط زيست كشور وارد مي‌شود. كرمي در مورد شدت آسيب‌هاي وارده در اثر عمليات اكتشاف نفت هم مي‌گويد: بايد ديد عمليات شركت نفت در چه مقياسي مي‌خواهد انجام شود، حداقل سازمان محيط‌زيست بايد اثرات مخرب اين اقدامات حتي در حد مطالعه و آزمايش را در نظر داشته باشد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، عمليات اكتشاف نفت درپارك ملي كويردردوره‌هاي زماني مختلف مطرح بوده است و مديران سازمان حفاظت محيط‌زيست در همه دوره‌ها با اين موضوع دست و پنجه نرم كرده‌اند ولي اينكه چرا رياست كنوني سازمان كه همواره داعيه حفاظت از محيط‌زيست و سينه سپر كردن در برابر فعاليت‌هاي مخرب زيست‌محيطي را داشته است، با عمليات اكتشاف نفت در پارك ملي كوير موافقت كرده است جاي سوال دارد.
به گفته اسماعيل كهرم در حالي كه تمام سواحل شمالي و داخل خليج‌فارس، خوزستان و درياي خزر ذخاير بزرگ نفتي وجود دارد آيا اين درست است كه مناطق حفاظت شده كشور را كه تنها 7/8 درصداز كل وسعت كشور را به خود اختصاص داده است مورد تعرض قرار گيرد. آيا اين عاقلانه است كه تنها براي استخراج چند ميليون بشكه نفت يك پارك ملي را از بين ببريم؟ وقتي اين نفت به پايان رسيد آن وقت چه تحويل ما داده مي‌شود؟ اگر هيچ كاري براي محيط‌زيست نمي‌كنيم لااقل اين 7/8 درصد را درست حفاظت كنيم.
گزارش : حسين جمشيديان

1389/8/12 - 14:49:18 کد خبر : 159643

0 نظرهای شما: