فردا سال‌روز شهادت ميرزا كوچك‌خان جنگلي است

فردا سال‌روز شهادت ميرزا كوچك‌خان جنگلي است
مديرعامل بنياد پژوهشي ميرزا كوچك‌خان:
ميرزا مبارزه كرد تا دخالت و سلطه‌ي
بيگانگان در ايران از ميان برود


1388/09/10 12-01-2009 11:27:51
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: ايران شناسي
اينجا رشت است؛ شهري كه حماسه‌هاي مردي بزرگ را به خود ديده است. در ميان خانه‌هايي با سقف‌هاي شيرواني، درختان سرسبز و هوايي شرجي، خانه‌اي هست كه بوي حماسه مي‌دهد و رنگ يك نهضت بر آن است.
به گزارش خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اينجا خانه‌ي ميرزا كوچك‌خان جنگلي است. خانه‌اي كه رهبر نهضت جنگل، رهبر مبارزه‌هاي تاريخي مردم ايران براي به‌دست آوردن آزادي، در آن زيسته است.
خانه‌ي پدري ميرزا كوچك‌خان جنگلي كه بيش از 120سال قدمت دارد، اين روزها رنگ تاريخي خود را با يك در و چاه قديمي حفظ كرده است. اين در و چاه تنها بازماندگان خانه‌ي قديمي هستند و بقيه‌ي اجزا براساس نقشه‌ي پيشين خانه، بازسازي شده‌اند.
داخل كوچه كه مي‌شوي، تابلويي آبي‌رنگ به يادت مي‌آورد كه اينجا خانه‌ي آغازگر يك قيام است. قيامي براي صيانت از حق و حرمت كه به‌دست ميرزا كوچك‌خان جنگلي و ياران‌اش آغاز شد. حياط سرسبز خانه، تنديس طلايي ميرزا كوچك‌خان را كه روزي خانه را براي قيامش ترك كرد، در آغوش گرفته است
پروفسور شاپور رواساني درباره‌ي خانه‌ي ميرزا كوچك‌خان جنگلي گفت: اين خانه در زمان حيات خانواده‌ي ميرزا ساخته شده است؛ اما در طول سال‌ها به‌شكل مخروبه درآمده بود و بعد از انقلاب نيز چنين شرايطي را داشت.
مديرعامل و رييس‌ هيأت مديره‌ي بنياد پژوهشي ميرزا كوچك‌خان جنگلي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا ادامه داد: در سال 1380، بنياد ميرزا كوچك‌خان با بهره‌گيري از كمك‌هاي مردمي، اين خانه‌ي مخروبه را مانند نقشه‌ي اوليه‌اش بازسازي كرد
وي اظهار كرد: از وقتي خانه به بنياد ميرزا كوچك‌خان جنگلي واگذار شد، در اين مكان، جلساتي مربوط به نهضت جنگل برگزار مي‌شوند. به علاوه، كتابخانه‌اي مربوط به تاريخ ايران و يك موزه‌ي كوچك از آثار مربوط به ميرزا كوچك‌خان در آن ساخته شده‌اند.
او بيان كرد: هر سال، 11 آذرماه هم‌زمان با روز شهادت ميرزا كوچك‌خان، در اين خانه مراسم بزرگداشت او برگزار مي‌شود. هم‌چنين در ديگر روزهاي سال، جلساتي با حضور افرادي كه براي استقلال و آزادي ايران فداكاري كرده‌اند، مانند ستارخان، شيخ محمد خياباني، رييس‌علي دلواري و ... برپا مي‌شوند.
رواساني گفت: ميرزا كوچك‌خان از كساني بود كه در راه آزادي و استقلال ايران مبارزه كرد تا دخالت، نفوذ و سلطه‌ي بيگانگان در ايران از ميان برود و تا آخرين لحظه هم حاضر نشد با دولت‌هاي انگليس، شوروي يا دولت مركزي ايران كه تحت سلطه‌ي رضاخان بود، سازش كند


وي توضيح داد: وقتي ميرزا از تمام جوانب مورد حمله‌ي نظامي قرار گرفت، به طرف كوه‌هاي خلخال عقب‌نشيني كرد. در آن زمان، او تنها مانده بود و تنها كسي كه تا آخرين لحظه همراهي‌اش كرد «گائوك آلماني» بود.
او يادآور شد: بدن يخ‌زده‌ي ميرزا كوچك‌خان درحالي‌كه هنوز جان داشت، توسط قزاق‌ها سر بريده شد و سر او را به‌دستور فرمانده‌ي قشون قزاق‌ها، براي نمايش به رشت بردند. سپس به‌دستور رضاخان، سر ميرزا كوچك‌خان را به تهران آوردند و پس از آن‌كه زير پاي رضاخان انداخته شد، در حسن‌آباد تهران كه قبلا قبرستان بوده است، دفن شد.
رواساني اضافه كرد: در زمان بريدن سر ميرزا كوچك‌خان، بدن او در كوه‌هاي خلخال باقي ماند. پس از شهريور 1320، بدن ميرزا را از كوه‌هاي خلخال به رشت آوردند، سر او هم كه در حسن‌آباد تهران بود، توسط دوستانش به رشت آورده شد و سر و تن ميرزا كوچك‌خان به هم محلق شدند.
خانه‌ي ميرزا كوچك‌خان جنگلي در روزهاي كاري هفته از ساعت 8 تا 14 و جمعه‌ها از ساعت 10 تا 17 براي بازديد عموم باز است.




0 نظرهای شما: