برنامه ريلي تهران براساس مترو پيش بيني شده است

قاليباف:
برنامه ريلي تهران براساس مترو پيش بيني شده است
براي ترافيک تهران مي‌شود چاره‌انديشي کرد
اگر شرايط فراهم شود

1388/09/11 12-02-2009 17:33:15 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - شهري
شهردار تهران گفت: اميدوارم شهرداران آسيايي در نشست نمايندگان شهرداران آسيايي بتوانند ميان خودشان انسجام برقرار کرده و ديگر اجلاس کلانشهرهاي دنيا را تحت تاثير قرار دهند
. به گزارش سرويس اجتماعي ايسنا، دکتر محمدباقر قاليباف در حاشيه افتتاحيه نشست نمايندگان شهرداران آسيايي اظهار داشت: سال گذشته اولين اجلاس شهرداران آسيايي برگزار شد که در همان اجلاس ، مصوبه اي وجود داشت که ظرف يکسال آينده دبيرخانه دائمي اين اجلاس که در تهران وجود دارد ، اولين نشست را برگزار کند که نمايندگان و بعضي شهرداران ، در نشست شرکت کرده و اساسنامه و محل اجلاس آينده را مشخص کنند.
وي با اشاره به اينکه اين اجلاس ، امروز و بعد از يکسال و طي دو روز برگزار مي شود افزود : در اين 2 روز ، اساسنامه تدوين شده و سيستم هاي چگونگي پيگيري امور و دبيرخانه فعال مي شود .
شهردار پايتخت با بيان اينکه در کنار اين تشکل ، همکاري شهرها درسطح دنيا به شکل هاي مختلف وجود دارد بيان داشت : يکي از اين نشست ها دردنيا با حضور کلان شهرها و متروپليس ها برگزار مي شود که تشکيلات منسجمي داشته و در سطح بين الملل فعال هستند ، در حوزه مربوط به محيط زيست و بحث مهاجرت نيز تشکل هايي وجود دارد که با هم ارتباط نزديکي دارند ، در حوزه حمل و نقل عمومي و معضلات ترافيک شهري هم تشکل هاي مستقلي هستند .
قاليباف تاکيد کرد : خارج از تشريفات سياسي که معمولا دولت ها با يکديگر دارند ، شهرداري ها بسيار راحت تر ارتباط برقرار مي کنند و آن هم به دليل اين است که جنبه هاي خدماتي ، موضوعات زيست محيطي ، موضوعات حقوق بشر رسيدگي شده و با توجه به همکاري ها و تجربه هايي که با هم دارند بسيار راحت تر اين ارتباط را برقرار مي کنند.
وي به حضور خود در اجلاس داووس اشاره کرد و ادامه داد : در آن اجلاس از شهرهاي مختلف دنيا مانند شهرهاي امريکايي و کانادايي و اروپايي حضور داشتند که بسيار راحت مي توانستيم جنبه هاي همکاري و تجربيات را با هم مذاکره کرده و همکاري هاي علمي و انتقال تجربيات داشته باشيم.
شهردار تهران در ادامه با اظهاراميدواري ازاينکه شهرداران آسيايي دراين اجلاس بتوانند ميان خودشان انسجام برقرار کرده و هم اجلاس درحوزه کلانشهرها ، متروپليس ، محيط زيست و ديگر تشکل ها تاثير گذار باشد ، به تاثيرگذاري اين نشست ها در تعامل ميان شهرهاي آسيايي اشاره کرد و افزود : طبيعتا ما موضوعات و چالش هاي شبيه به هم داريم ، محيط زيست يکي از موضوعات عمده کلانشهرهاست ، 23 آذرماه نيز اجلاس تغييرات آب و هوايي در سطح جهاني برگزار مي شود که همه شهرهاي کلانشهرها و سران کشورها در آن حضور خواهند داشت و طي چند روز موضوع تغييرات آب و هوايي را بررسي مي کنند.
قاليباف ادامه داد: عمدتا شهرهاي چند 10 ميليوني در آسيا قرار دارند و کلانشهرها بيشترين تاثيرات و بيشترين پيشگيري را در زمينه موضوعات آب و هوايي دارند و مي توانند در اين اجلاس تاثير گذار باشند.
وي در پاسخ به اين سوال که برخي شهرداران آسيايي تمايل به برگزاري کلاس هاي آموزشي و کسب تجربيات شهردار تهران را دارند ، آيا چنين کلاس هايي برگزار مي شود يادآور شد : يکي از کميته هايي که بايد توسط دبيرخانه پيش بيني شود ، کميته آموزش و انتقال تجربيات است و اين يکي از برنامه ها است. در نشست امروز نيز اگر نمايندگان تصويب کنند حتما دوره هاي آموزشي در تهران و در شهرهاي مختلف که آمادگي داشته باشند ، برگزار خواهد شد ، مانند کاري که در متروپليس انجام مي شود و هر 4 سال يکبار ، همزمان با برپايي اين اجلاس ، دوره هاي آموزشي متعدد با حضور کارشناسان مختلف برگزار مي شود .
وي در پاسخ به سوالي در مورد ترافيک تهران و تاثير برگزاري چنين اجلاسي در حل اين معضل، با بيان اينکه تهران مي تواند با برنامه‌اي 4 تا 5 ساله وضعيت ترافيک خود را سامان دهد، تصريح کرد : البته اين مساله نيازمند شرايطي است که يکي از آنها مديريت واحد شهري و موضوع ديگر توسعه حمل و نقل عمومي است .
قاليباف افزود : اگراين ها ساماندهي شده و مسئوليت ها مشخص شود معتقدم ترافيک تهران قابل ساماندهي است ، البته برخي معتقدند ترافيک از کنترل خارج شده و قابل اداره نيست اما من چنين اعتقادي ندارم و معتقدم هنوز براي ترافيک تهران مي شود چاره انديشي کرد اما آن شرايط بايد فراهم شود .
شهردار تهران افزود: متاسفانه اين شرايط در جلسات متعددي هم که برگزار شده فراهم نشده است واين زخم کهنه همچنان باقي مانده است.
وي به نقش اين اجلاس در موضوعي مانند ترافيک اشاره کرد و بيان داشت : اين اجلاس در حوزه کسب تجربه و تنظيم برنامه ها مي تواند کمک کند.
شهردار پايتخت با بيان اينکه فعلا حمل و نقل عمومي را در اولويت اول خودمان قرار داديم، خاطرنشان كرد: توسعه مترو، اتوبوس و ساماندهي تاکسي‌ها در دستور کار قرار دارد و فکر مي کنم مردم شهر نيز کاملا احساس مي کنند که در 17 ، 18 ماه گذشته اين رشد و توسعه در حمل و نقل رخ داده است و مترو هم اکنون سالانه 15 کيلومتر توسعه مي‌يابد و اتوبوس هاي تندرو نيز روز به روز در حال گسترش و مدرن شدن است.
قاليباف در ادامه در پاسخ به اين سئوال که آيا مونوريل نيز در برنامه توسعه حمل و نقل عمومي قراردارد يا خير، با بيان اينکه بحث مونوريل از آن بحث هاي انحرافي است که معمولا روزنامه نگاران از آن خوششان مي آيد اظهار داشت : بارها توضيح داده ام که مونوريل يکي از گزينه هاي مربوط به حمل و نقل است اما در طرح جامع حمل و نقل شهر تهران که مورد بررسي قرار گرفته و همه کارشناسان نظر داده و شوراي عالي شهرسازي هم تصويب کرده و ابلاغ شده است ، چيزي به عنوان مونوريل در شهر ديده نشده است.
وي تاکيد کرد : عمدتا برنامه ريلي تهران براساس مترو پيش بيني شده و به نظر من نيز اين کار کاملا کارشناسي است.
شهردار تهران با اشاره به اينکه خود مترو نيز انواع مختلفي شامل رو و زير زمين دارد گفت : جايي لازم است که مترو زير زمين باشد و جايي مثل خط کرج مترو روي زمين است در داخل تهران نيز درجايي لازم است خطوط از روي زمين کشيده شود مانند بخشي در منطقه 5 که به صورت روي زمين تا منطقه 2 طراحي شده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به اقدامات انجام شده توسط شهرداري در حوزه خدمات رساني به معلولان و جانبازان اشاره کرد و گفت : از مجموعه اقداماتي که تا کنون برايشان انجام داده ايم راضي نيستم ، اما اگر نسبت به گذشته قياس کنيم اقدامات مهمي انجام شده است.
قاليباف يکي از مهمترين دغدغه هاي جانبازان و معلولان را رفت و آمد در سطح شهر خواند و اظهار داشت: اقداماتي که در حوزه پياده رو سازي و کارهاي فني و عمراني در شهر انجام شده رفت و آمد اين افراد را بسيار تسهيل کرده به عنوان مثال اکنون خيلي راحت تر مي توانند در پياده روها رفت و آمد کنند .
شهردار تهران بيان داشت : 2 تا 3 سال آينده اين اقدامات کل مجموعه شهر را در بر خواهد گرفت.
شهردار پايتخت به قانون مجلس شوراي اسلامي در خصوص مناسب سازي اماکن عمومي براي معلولان و جانبازان نيز اشاره کرد و اظهار داشت : امروز اين مساله در همه ساختمان هاي عمومي که ساخته مي شود مورد دقت قرار مي گيرد تا معلولان و جانبازان بتوانند با ويلچير رفت و آمد کنند اکثر پارک ها و سينماها نيز با اين شرايط احداث مي شود.
وي ادامه داد : باغ موزه دفاع مقدس نيز با توجه به اين شرايط احداث شده و جانبازان و معولان مي توانند در همه سطوح آن و حتي سالن هاي سينما و نمايش حضور داشته باشند همچنين محيط هايي مانند منطقه 10 نيز به گونه اي آماده شده که 100 درصد محيط ، ويژه اين افراد طراحي شده است .
قاليباف به برخي ديگر از اين اقدامات نيز اشاره کرد و يادآور شد : سال گذشته شهرداري تهران 22 دستگاه ون در اختيار يکي از موسسات خدمات رساني به معلولان قرار داد و معلولان نيز با تلفن در هر نقطه از شهر و براي انجام اقدامات ضروري ، از اين خودروها که با نظارت معاونت حمل و نقل و معاونت اجتماعي است ، استفاده مي کنند.
وي به اتوبوس‌هاي لو فلور در خطوط تندرو نيز اشاره کرد و گفت: اين اتوبوس ها و ايستگاه نيز به گونه اي طراحي شده که معلولان به راحتي از آنها استفاده کنند و حتي مي توانند با ولچير به داخل اتوبوس بروند البته به دليل ازدحامي که اکنون در اين اتوبوس ها وجود دارد ، حضور اين افراد کمي مشکل شده است اما جاي ويژه براي آنها در نظر گرفته شده است.

0 نظرهای شما: