لزوم بيان شفاف اصول كاري سايتهاي خبري
يك استاد ارتباطات:
مخاطب روزنامهها بايد از گرايش
منتشركنندگان اخبار آگاه شود
1388/09/11 12-02-2009 10:13:06
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: رسانه
به اعتقاد يك استاد ارتباطات روزنامهها ميتوانند از اخبار سايتهاي خبري استفاده كنند، مشروط بر اينكه در متن خبر آگاهيهاي لازم درباره گرايشهاي سايت و افرادي كه بهعنوان منتشركننده اصل خبر هستند به خواننده مطلب داده شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: رسانه
به اعتقاد يك استاد ارتباطات روزنامهها ميتوانند از اخبار سايتهاي خبري استفاده كنند، مشروط بر اينكه در متن خبر آگاهيهاي لازم درباره گرايشهاي سايت و افرادي كه بهعنوان منتشركننده اصل خبر هستند به خواننده مطلب داده شود
. حسينعلي افخمي در گفتوگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين كه يك خبر در چند كانال منتشر ميشود، گفت: براي شفافسازي در حوزه اخبار منتشر شده در سايتهاي خبري بايد اصول كاري و اساسنامه مشخص اين سايتها به صورت شفاف بيان شود.
او در پاسخ به اين سوال كه چگونه ميتوان به خبر يا بيانيه بودن مطالب منتشر شده در سايتهاي خبري پي برد؟ اظهار كرد: خبر بايد عينيت داشته، بيطرفانه و صادقانه باشد. در سايتهاي خبري تبليغات در قالب خبر، گزارش و مصاحبههاي اختصاصي حرفهاي كنترل شده، منتشر ميشود. در حالي كه خبرگزاري و روزنامهها به عنوان وكيل مدافع مردم بايد ابهامات عملكرد دولت را شفاف كند و با صراحت از حقوق مردم دفاع كند.
وي با بيان اين كه نبايد اختيار انتشار اطلاعات به دست افراد سياسي باشد، تصريح كرد: انتشار اطلاعات از طريق سايتهاي خبري وابسته به شخصيتهاي سياسي شناخته شده يك پديده است كه در حوزه اطلاعرساني اصولي نميگنجد و البته راهحل اين مشكل بسته شدن سايتها نيست.
اين استاد ارتباطات همچنين اظهار كرد: در حال حاضر كاركرد سايتهاي خبري با دو هدف صورت ميگيرد؛ اول تبليغ افراد با انگيزههاي مختلف در جهت مثبت و دوم انحراف افكار عمومي نسبت به خطاهاي احتمالي كه آنها داشتهاند و مطبوعات ميتوانند آنها را برملا كنند. از آنجايي كه در عصر اطلاعات اضافي به سر ميبريم اين سايتها با توليد اطلاعات اضافي سعي در گم كردن اصل ماجرا دارند.
به گفته او خبرگزاري مركز توليد اطلاعات است كه از طريق فروش آن هزينههاي خود را تامين ميكند اما در كشور ما خبرگزاريها، اطلاعات را بهطور رايگان در اختيار روزنامهها ميگذارند و به اين ترتيب هزينههاي خود را از محلي ديگر تامين كرده كه باعث وابستگي آنها ميشود.
وي با بيان اين كه خبرگزاريهاي كشور ما طبق تعريف مرسوم عمل نميكنند بنابراين نميتوان توقعي از سايتهاي خبري داشت؛ تاكيد كرد: سايتهاي خبري از طريق تامين مسائل مالي وابستگيهايي دارند كه همين امر استقلال خبري را از آنان سلب ميكند و به طور صريح مشخص نميكند كه چه كساني در اين سايتها به عنوان خبرنگار مشغول بهكارند و همين مسائل ابهامات حوزه اطلاعرساني را موجب ميشود.
به عقيده افخمي با وجود ابهامات در حوزه اطلاعرساني در وهله اول افكار عمومي ضرر ميكند كه البته بعد از مدتي راه خود را پيدا خواهد كرد؛ نتيجهاي كه در نهايت در اين فرآيند حاصل ميشود بياعتمادي نسبت به رسانههاي داخلي در سطح ملي و منطقهاي است.
وي در يادآوري آغاز فعاليت بنگاههاي خبري در دنيا گفت: از سال 1900 ميلادي در كشور آمريكا با تاسيس دفاتر مطبوعاتي توسط افرادي خاص از فرد مشخصي كه ميتوانست يك كارآفرين، هنرپيشه يا علاقهمند به فعاليتهاي سياسي باشد و البته مورد انتقاد مطبوعات بود حمايت ميشود. اين دفاتر با هدف مبارزه با روزنامهنگاري، مقابله با افكار عمومي و نيز تزريق آنچه ميخواستند شكل گرفت.
او در پاسخ به اين سوال كه چگونه ميتوان به خبر يا بيانيه بودن مطالب منتشر شده در سايتهاي خبري پي برد؟ اظهار كرد: خبر بايد عينيت داشته، بيطرفانه و صادقانه باشد. در سايتهاي خبري تبليغات در قالب خبر، گزارش و مصاحبههاي اختصاصي حرفهاي كنترل شده، منتشر ميشود. در حالي كه خبرگزاري و روزنامهها به عنوان وكيل مدافع مردم بايد ابهامات عملكرد دولت را شفاف كند و با صراحت از حقوق مردم دفاع كند.
وي با بيان اين كه نبايد اختيار انتشار اطلاعات به دست افراد سياسي باشد، تصريح كرد: انتشار اطلاعات از طريق سايتهاي خبري وابسته به شخصيتهاي سياسي شناخته شده يك پديده است كه در حوزه اطلاعرساني اصولي نميگنجد و البته راهحل اين مشكل بسته شدن سايتها نيست.
اين استاد ارتباطات همچنين اظهار كرد: در حال حاضر كاركرد سايتهاي خبري با دو هدف صورت ميگيرد؛ اول تبليغ افراد با انگيزههاي مختلف در جهت مثبت و دوم انحراف افكار عمومي نسبت به خطاهاي احتمالي كه آنها داشتهاند و مطبوعات ميتوانند آنها را برملا كنند. از آنجايي كه در عصر اطلاعات اضافي به سر ميبريم اين سايتها با توليد اطلاعات اضافي سعي در گم كردن اصل ماجرا دارند.
به گفته او خبرگزاري مركز توليد اطلاعات است كه از طريق فروش آن هزينههاي خود را تامين ميكند اما در كشور ما خبرگزاريها، اطلاعات را بهطور رايگان در اختيار روزنامهها ميگذارند و به اين ترتيب هزينههاي خود را از محلي ديگر تامين كرده كه باعث وابستگي آنها ميشود.
وي با بيان اين كه خبرگزاريهاي كشور ما طبق تعريف مرسوم عمل نميكنند بنابراين نميتوان توقعي از سايتهاي خبري داشت؛ تاكيد كرد: سايتهاي خبري از طريق تامين مسائل مالي وابستگيهايي دارند كه همين امر استقلال خبري را از آنان سلب ميكند و به طور صريح مشخص نميكند كه چه كساني در اين سايتها به عنوان خبرنگار مشغول بهكارند و همين مسائل ابهامات حوزه اطلاعرساني را موجب ميشود.
به عقيده افخمي با وجود ابهامات در حوزه اطلاعرساني در وهله اول افكار عمومي ضرر ميكند كه البته بعد از مدتي راه خود را پيدا خواهد كرد؛ نتيجهاي كه در نهايت در اين فرآيند حاصل ميشود بياعتمادي نسبت به رسانههاي داخلي در سطح ملي و منطقهاي است.
وي در يادآوري آغاز فعاليت بنگاههاي خبري در دنيا گفت: از سال 1900 ميلادي در كشور آمريكا با تاسيس دفاتر مطبوعاتي توسط افرادي خاص از فرد مشخصي كه ميتوانست يك كارآفرين، هنرپيشه يا علاقهمند به فعاليتهاي سياسي باشد و البته مورد انتقاد مطبوعات بود حمايت ميشود. اين دفاتر با هدف مبارزه با روزنامهنگاري، مقابله با افكار عمومي و نيز تزريق آنچه ميخواستند شكل گرفت.
0 نظرهای شما:
Post a Comment