حمایت از یوزپلنگ ایرانی/

حمایت از یوزپلنگ ایرانی
300 راس آهو به زیستگاههای یوزپلنگ انتقال یافت
افزایش جمعیت آهوهای پناهگاه حیات وحش شیراحمد در استان خراسان رضوی، مسئولان محیط زیست را بر آن داشت عملیات زنده گیری و انتقال بیش از 300 راس آهو به زیستگاههای یوزپلنگ ایرانی را به زودی آغاز کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال 1388،‌ بالغ بر دو هزار و 850 راس آهو در پناهگاه حیات وحش شیراحمد زیست می کند که انتظار می رود این رقم در سال جاری و با توجه به زایمان های جدید آهوها در فصل بهار، تا 15 درصد دیگر هم افزایش یابد.
علیرضا جورابچیان،‌ مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در این باره گفت: این موضوع پیشنهاد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بوده که مورد بررسی قرار گرفته و قرار است به منظور جلوگیری از بروز تلفات آهو در پناهگاه حیات وحش شیر احمد و نیز تقویت جمعیت گونه های آسیب دیده در زیستگاههای یوز اجرایی شود چرا که هم اکنون جمعیت آهو در منطقه شیراحمد بیش از حد ظرفیت مراتع آن است و فقر پوشش گیاهی روز به روز تشدید می شود.
جورابچیان گفت: شرایط اقلیمی، ‌کمبود میزان بارندگی و نامناسب بودن زمان بارشهای صورت گرفته در منطقه شیراحمد باعث کاهش تولیدات علوفه ای خوش خوراک آهوان شده و همین امر می تواند در تابستان سال جاری آهوها را با مشکل تغذیه و بیماری مواجه سازد که پیشنهاد شده با توجه به اینکه زیستگاههای یوزپلنگ ایرانی نیز از نظر طعمه های یوز در وضعیت نامناسبی به سر می برد 300 تا 400 آهو به استانهای خراسان شمالی و سمنان منتقل شود .
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از موافقت دکتر محمد باقر صدوق، ‌معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با این طرح خبر داد و گفت: به زودی پروژه اجرایی این طرح تهیه و تدوین می شود و چنانچه به تائید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم برسد، اجرایی می شود.
وی افزود: دراواخر دهه 70 بیش از دو هزار راس کل و بز تلف شدند که تجربه بسیار بدی برای حیات وحش ایران بود، بنابراین انتقال 300 راس آهو با ترکیب جنسی و سنی مناسب از شیر احمد به پناهگاه حیات وحش میاندشت دراستان خراسان شمالی،‌ پناهگاه حیات وحش توران و منطقه حفاظت شده کویر نه تنها کمک بزرگی به برقراری تعادل زیستی در پناهگاه حیات وحش شیراحمد می کند، بلکه برای یوزپلنگ های موجود در این مناطق که با کمبود طعمه مواجه هستند نیز می تواند مفید باشد.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۴:۳۹ , ۱۳۸۹/۰۲/۲۰

0 نظرهای شما: