افزايش متوسط 10 درصدي كرايه تاكسي و ميزان يارانه خودروهاي عمومي

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور اعلام كرد:
افزايش متوسط 10 درصدي كرايه تاكسي
و ميزان يارانه خودروهاي عمومي

خبرگزاري فارس: رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت ارقام خط اعتباري دولت به انواع خودروهاي عمومي را اعلام كرد و گفت: جداول و فرم‌هاي تشخيص ميزان تأثير افزايش قيمت سوخت بر كرايه تاكسي‌هاي درون شهري استخراج شده و احتمالا متوسط افزايش كرايه تاكسي 10 درصد خواهد بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس محمد رويانيان در مراسم افتتاح ستاد اطلاع‌رساني مديريت حمل و نقل سوخت اظهار داشت: اين ستاد متعلق به مردم است و مردم آن را مديريت مي‌كنند در عين حال ستاد براي اطلاع‌رساني در تابعيت كارگروه طرح تحول و ستاد هدفمند كردن يارانه‌ها تشكيل شده است.
وي افزود: پيام‌ها را از مردم گرفته و به دستگاه‌هاي مسئول منتقل مي‌كنيم تا سيستم‌ها بهتر كار كند و آرامش بيشتري در جامعه برقرار شود. وي شماره پيامك اين ستاد را 30020 و آدرس پايگاه داده اين ستاد را www.hamsoo.ir اعلام كرد و گفت: تلفن گوياي ستاد نيز به زودي اعلام خواهد شد. رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت با بيان اينكه يك استوديوي راديويي به نام بر بلنداي همت در ستاد اطلاع‌رساني افتتاح شده گفت: يك استوديو نيز براي شبكه خبر و اعلام خبرها و شفاف‌سازي و جوابگويي به درخواست‌ها و سؤالات مردم ايجاد كرده‌ايم و سيما نيز اين‌جا به ما كمك مي‌كند تا مردم با احساس آرامش و اطمينان بيشتري كشور را مديريت كنند.
وي در ادامه گفت: تمام رانندگان به دستور رئيس جمهور بيمه مي‌شوند و دولت مشاركت 50 درصدي در اين بيمه خواهد داشت، در عين حال نرخ لاستيك و روغن و اقلام مشابه كه 61 درصد هزينه خودروها را شامل مي‌شود به اندازه نرخ‌هاي سال 88 ثابت مي‌ماند. وي همچنين درباره رقم كارت اعتباري رانندگان اظهار داشت: كاميون‌ها يك ميليون تومان، اتوبوس‌ها 800 هزار تومان، كاميونت‌ها و ميني‌بوس‌ها 600 هزار تومان و وانت و تاكسي 500 هزار تومان خط اعتباري دريافت مي‌كنند كه در واقع يك وام قرض الحسنه 4 درصدي سه ساله است و سواري‌ها ماهي 15 هزار تومان و كاميون‌ها ماهي 28 هزار تومان قسط آن را بازپرداخت مي‌كنند.
رويانيان اظهار داشت: يك فرمول تأثير قيمت سوخت بركرايه در شهرهاي مختلف استخراج كرديم كه به عنوان مثال براساس آن يك تاكسي در شيراز 130 نفر در گرگان 180 نفر و در تهران 100 نفر را جابجا مي كند كه اين تفاوت تعداد جابجايي باعث تفاوت نرخ‌ها مي‌شود. وي افزود: اگر در تهران 6 هزار تومان به هزينه بنزين مصرفي روزانه يك تاكسي اضافه و بين 100 نفر مسافر آن تقسيم مي‌شود و در شهرهاي ديگر نيز اين رقم متفاوت است كه به همين دليل رشد قيمت كرايه در شهرهاي مختلف متفاوت خواهد بود. رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت با بيان اينكه يك سال و نيم براي استخراج اين جداول كار شده و فرمول و جداول آن را در اختيار همه استانداران و فرمانداران قرار مي‌دهيم گفت: براساس اين فرمول مابه‌التفاوت قيمت محاسبه مي‌شود و از استفاده كنندگان از بار و مسافر اخذ مي‌شود. وي متوسط اين افزايش كرايه در كشور را حدود 10 درصد اعلام كرد و گفت: افزايش قيمت بنزين در حمل يك تن بار در صورت افزايش هزينه 4 يا 5 هزار توماني سوخت يك وانت وانت‌بار در هر كيلو 4 يا 5 تومان بيشتر نخواهد بود و اين افزايش قيمت سوخت در چند تن كالا پخش مي‌شود كه رقم آن بسيار پايين است.
وي تأكيد كرد: قيمت لاستيك و روغن تثبيت شده مي‌ماند و بقيه لوازم يدكي نيز كنترل مي‌شود، در عين حال مالك خودرو و رانندگان نيز يارانه جبراني خانوار را كه به همه پرداخت مي‌شود دريافت مي‌كنند اقلام مصرفي نيز توسط وزارتخانه‌هاي صنايع و بازرگاني تأمين مي‌شود و يك مابه‌التفاوت جزئي نيز پرداخت مي‌شود. وي درخصوص خط اعتباري در نظر گرفته شده براي رانندگان گفت: اين حق اعتباري براي استفاده در موارد ضروري است كه 10 درصد سود اين خط توسط دولت تأمين مي‌شود و 4 درصد را خود رانندگان مي‌پردازد.
رويانيان گفت: ستاد اطلاع‌رساني مديريت حمل و نقل سوخت زير نظر ستاد هدفمند كردن يارانه‌ها سياستگذاري مي‌شود. وي افزود: قيمت كرايه اتوبوس و مترو در كشور تغيير نمي‌كند اما حمل و نقل برون‌ شهري بار و مسافر اندكي با افزايش قيمت روبرو خواهند بود. وي اضافه كرد: با تمام اتحاديه‌ها براي مشخص شدن ميزان تغيير قيمت توافق كرده‌ايم و رانندگان داخل و خارج شهري نيز پايه‌كار اجراي اين قانون هستند.

0 نظرهای شما: