هواپيماي ايران 140 به زودي به ناوگان هوايي كشور خواهد پيوست

عابدي در گفت‌وگو با فارس:

هواپيماي ايران 140 به زودي
به ناوگان هوايي كشور خواهد پيوست

خبرگزاري فارس: رئيس فراكسيون هوافضاي مجلس گفت: مشكلات پروازي هواپيماي ايران140 حل شده و اين هواپيما به زودي به ناوگان هوايي كشور مي‌پيوندد.

محمدكريم عابدي رئيس فراكسيون هوافضاي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي باشگاه خبري فارس«توانا» با اشاره به اختتاميه پنجمين نمايشگاه صنعت هوايي و هوانوردي در كيش، گفت: صنعت هوايي صنعتي راهبردي در دنيا است كه حتي اهميت آن از تكنولوژي هسته‌اي نيز بالاتر است؛ به دليل اينكه اين صنعت همواره مورد تحريم بوده اما جمهوري اسلامي توانسته با تكيه بر دانش بومي خود به موفقيت‌هاي چشمگيري در اين زمينه دست پيدا كند و هم اكنون بزرگترين ناوگان هلي‌كوپتري دنيا را پس از آمريكا در اختيار داشته و در زمينه ساخت هواپيماهاي سبك، فوق سبك و نيمه سنگين بسيار موفق عمل كرده است.
نماينده مردم طبس در مجلس شوراي اسلامي هدف اصلي برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي را هم‌افزايي بيشتر ميان توليد كنندگان و خريداران صنعت هوايي دانست و تصريح كرد: مديران شركت‌هاي مختلف صنعت هوايي با حضور در نمايشگاه با آخرين دستاوردهاي علمي در اين زمينه آشنا شده و از توانمندي‌هاي يكديگر بهره مي‌برند.
وي ادامه داد: همچنين با توجه به اينكه هم اكنون بخش قطعه‌سازي هواپيما در كشور ما رشد چشمگيري داشته است اين قابليت را داريم تا محصولات خود بويژه دستگاههاي پيچيده الكترونيك هوايي را به برخي كشورها صادر كنيم.
رئيس فراكسيون هوا فضاي مجلس هواپيماي ايران140 را ستاره درخشان نمايشگاه هوايي كيش دانست و تصريح كرد: مشكلات پروازي اين هواپيما حل شده و به زودي به خدمت ناوگان هوايي كشور در خواهد آمد زيرا قرار بوده تا كنون50 فروند از اين هواپيما در خطوط هوايي بكار گرفته شود ولي به دليل مشكلات پيش آمده فقط 10 الي12 فروند از اين هواپيما بكار گرفته شده است.
وي در همين رابطه ادامه داد:اعضاي كميسيون امنيت ملي به دليل اطمينان‌بخشي به هموطنان سفري از اصفهان به مشهد با اين هواپيما انجام داد و هم اكنون نيز بسياري از مسئولان پروازهاي كاري خود را با اين هواپيما انجام مي‌دهند.
عابدي به تشكيل كميسيون هوافضا در مجلس اشاره و خاطرنشان كرد: فراكسيون هوافضا در سوم خرداد سال جاري در مجلس شكل گرفت و همه صاحبنظران و علاقمندان در اين فراكسيون جمع شدند تا كمكي به صنعت هوايي كشور كنند.
وي اضافه‌كرد: طي كنفرانسي كه در حاشيه نمايشگاه و با حضور اعضاي اين فراكسيون و اتحاديه هاي هوانوردي شكل گرفت ضعف‌هاي قانوني و اجرايي در صنعت هوايي مورد بررسي قرار گرفت كه متاسفانه سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان متولي اصلي صنعت هوايي كشور در همايش حضور نداشت تا از نزديك با مشكلات كارگزاران صنعت هوايي آشنا شود.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس به درخواست شركت كنندگان در همايش نمايشگاه هوايي از فراكسيون هوافضا مجلس اشاره و تصريح كرد: اتحاديه‌هاي هوايي خواستار افزوده شدن يك سند توسعه‌اي به برنامه پنج ساله پنجم شدند كه مقرر شد هفته آينده در مجلس مورد بررسي قرار گيرد و ساير درخواست‌ها نيز به صورت طرح در مجلس مطرح شود و براي آن مصوبه اخذ شود زيرا سازمان هواپيمايي كشوري بايد به سرعت يك هواپيما و حداكثر 48 ساعت پاسخگوي نياز هوايي كشور باشد.
نماينده مردم طبس در مجلس خدمات سازمان هواپيمايي كشور را نامطلوب توصيف كرد و گفت: ما آمادگي داريم تا كمبودهاي اين سازمان را مرتفع نماييم زيرا هم اكنون 150 شركت هوايي عضو اتحاديه هوايي خدمات مطلوب و به موقعي دريافت نمي‌كنند و به دليل اينكه مقرر شده تعداد شركت‌هاي هوايي تا 4 سال آينده به 250 شركت افزايش يابد لذا تجهيز اين سازمان ضروري به نظر مي‌رسد و آمادگي داريم 250هزار فارغ التحصيل هوايي را جذب و در خدمت سازمان هواپيمايي كشوري قرار دهيم.
عابدي خواستار تحول در صنعت هوايي كشور شد و خاطرنشان‌كرد: ساخت هواپيماي 100 نفره در دستور كار شركت مادر تخصصي هواپيما قرار گرفته و اميدواريم ساير بخش‌هاي دولتي برابر اصل44 قانون اساسي به بخش خصوصي واگذار و سرعت بيشتري به كارها داده شود همچنين در حال بررسي ايجاد صندوقي حمايتي از صنعت هوافضا هستيم تا با ارائه خدمات ليزينگي صنعت هوايي را ياري دهد.
رئيس فراكسيون هوافضا مجلس به ساخت هواپيماهايي با ظرفيت 2 تا 8 نفره جهت جابجايي مسئولان استاني اشاره و تصريح كرد: با توجه به اينكه كشور ما داراي مناطق كوهستاني فراوان است هم اكنون مسئولان استاني به سختي فاصله 6 تا 8 ساعتي مراكز استان تا شهرها را طي مي كنند كه علاوه بر خطرات جاني وقت زيادي را نيز از آنها مي‌گيرد.
وي ادامه داد: در تلاش هستيم با راه‌اندازي فرودگاه‌هاي 500 تا 1000 متري در هر شهر هواپيماهاي 2 تا 8 نفره را جهت تسهيل كار در اختيار مسئولان مراكز استان‌ها قرار دهيم كه اين امر هم اكنون در شركت هوايي فجر و شركت مادر تخصصي هواپيما در حال پيگيري است.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس افق صنعت هوايي كشور را برشمرد و گفت: مطابق برنامه‌ريزي قرار بود بعد از گذشت 15 سال 70 درصد تكنولوژي هواپيماي 140 در داخل توليد شده و 30 درصد از خارج تامين شود و تاكنون 50 فروند از اين هواپيما در صنعت هوايي مشغول به كار باشد اما فقط 60 درصد از دستيابي به تكنولوژي آن محقق شده و در عمل هم تنها حدود 10 تا 12 فروند از اين هواپيما توليد شده است.
وي تصريح‌كرد: اميدواريم با اراده مديران هوانوردي اين امر تحقق كامل يابد و در آينده نزديك به تكنولوژي كامل ساخت هواپيماي پهن پيكر دست پيدا كنيم كه البته اين امر نيازمند حمايت دولت و تامين مبلغ 250ميليون دلار مي باشد تا پشتيباني مالي و بيمه اي مناسبي از اين صنعت صورت پذيرد و فكر مي كنم تا 10 سال آينده و در قالب دو برنامه 5 ساله به تكنولوژي ساخت هواپيماي پهن پيكر دست يابيم.
عابدي به حضور شركت‌هاي خارجي در پنجمين نمايشگاه صنعت هوايي اشاره كرد و افزود: مهمترين تكنولوژي ارائه شده در اين نمايشگاه هواپيماي آنتونف 125 بود كه به عنوان يك شاهكار صنعت هوايي دنيا در نمايشگاه به مانور هوايي پرداخت زيرا اين هواپيما خود داراي حدود300 تن وزن بوده و 350تن هم بار حمل مي‌كند.
وي در پايان صنعت هوايي را موتور توسعه هوايي كشور دانست و به برگزاري نمايشگاه هوايي در سال‌هاي آينده اشاره كرد و گفت: اين نمايشگاه هر دو سال يكبار برگزار شده و مقرر شد دو دوره بعدي به ترتيب در تهران و كيش برگزار شود.


0 نظرهای شما: