سرطان‌ ريه و خفگي از عوارض استنشاق اين ذرات است

در پي افزايش ذرات معلق هواي تهران؛

هشدار يك متخصص طب كار:

سرطان‌ ريه و خفگي از عوارض استنشاق اين ذرات است ماسك‌هاي
كاغذي مقاومتي برابر اين ذرات ندارند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: بهداشت و درمان - خانواده يك متخصص طب كار و بيماري‌هاي شغلي در پي افزايش آلاينده ذرات معلق هواي تهران و آسيب‌هاي مختلف ريه به دنبال استنشاق اين ذرات گفت: ماسك‌هاي كاغذي مقاومتي برابر اين ذرات ندارند.
دكتر سيداكبر شريفيان، عضو هيات علمي گروه طب كار دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، آلودگي هوا را در دو نوع مربوط به فضاي باز و فضاي بسته دانست و با بيان اين که آلودگي هوا مربوط به هواي باز در فصل زمستان به صورتي واضح‌تر خود را نشان مي‌دهد، گفت: مراکز بين‌المللي 5 ماده منوکسيدکربن، دي اکسيد نيتروژن، دي اکسيد گوگرد، ازن و ذرات معلق 10 ميکرون به پايين را به عنوان 5 شاخص اصلي آلودگي هوا تعريف کرده‌اند.
وي گفت: در ميان آلاينده‌هاي هوايي، ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون قابليت رسيدن به مجاري تنفسي دور دست در ريه را دارند. اين ذرات از منابع مختلف مانند حركت لاستيك روي سطح خيابان‌، سوزاندن چوب، ذرات آجر و ماسه در ساختمان سازي و ... توليد و در هوا منتشر مي‌شوند كه پس از مدتي به صورت ذراتي سياه در سرفه و خلط فرد ممكن است مشاهده شود.
به گفته شريفيان، در صورت ورود ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون به حبابچه‌هاي ريه در سيستم تنفسي و تخريب اين حبابچه‌ها ممكن است فرد به خفگي دچار شود. به اين ترتيب از آنجا كه ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون از مواد شيميايي گوناگون تشكيل مي‌شود، مواجه ريه با اين مواد شيميايي مي‌تواند آسيب‌هاي مختلف ريه از جمله سرطان‌هاي ريه و در نهايت مرگ و مير در اثر استنشاق هواي آلوده را به دنبال داشته باشد.
اين متخصص طب کار از دي اکسيد نيتروژن به عنوان مهم‌ترين آلاينده آلودگي هواي درون فضاي منازل نام برد و گفت: در فصل سرما به منظور ذخيره انرژي به گرفتن درزهاي در و پنجره‌ها تاکيد مي‌شود. عملا تهويه هوا ميان منزل و بيرون از آن صورت نمي‌گيرد. دي اکسيد نيتروژن از چند منظر زيان‌هاي مهمي به بدن وارد مي‌کند که از جمله آنها عفونت‌هاي مکرر تنفسي در کودکان است؛ چرا که اين گاز سيستم دفاعي مجاري تنفسي و مجاري گوش را مختل مي‌کند. بر اين اساس اغلب مادرها در فصل زمستان از گوش‌ درد و عفونت‌هاي مجاري تنفسي کودکان خود گله دارند.
وي در ادامه با اشاره به استفاده از انواع ماسک‌ها از جمله ماسک‌هاي کاغذي به منظور مقابله با عوارض ناشي از آلودگي هوا به ايسنا گفت: منوکسيدکربن، دي اکسيد نيتروژن، دي اکسيد گوگرد و ازن 4 ماده شيميايي آلاينده هوا هستند که هيچ ماسک کاغذي يا پارچه‌اي نمي‌تواند از آنها جلوگيري کند. استفاده از ماسک‌هاي کاغذي به منظور مقابله با عوارض ناشي از آلودگي هوا، خلاف قطعي علمي و عملي است. استفاده از ماسك‌هاي شيميايي فيلتردار در برابر جلوگيري از ورود گرد و غبار و آلودگي هوا در سيستم تنفسي مقاومت بيشتري دارند. همچنين در هواي آلوده پوشاندن دهان و بيني با پارچه نسبتا مرطوب توصيه مي‌شود.
شريفيان، خردسالان و کهنسالان را از عمده گروه‌هاي آسيب پذير آلودگي هوا عنوان كرد و گفت: آلودگي هوا در اين دو سر طيف عمر بسيار مشکل زاست؛ چرا که دفاع ريه در اين دوران ضعيف است. همچنين مبتلايان به آسم، بيماري‌هاي انسدادي ريه، بيماران قلبي ــ عروقي، سيگاري‌ها از جمله افراد آسيب‌پذير در برابر آلودگي هوا هستند كه توصيه مي‌شود در وضعيت آلودگي هوا قرار نگيرند.
1389/08/21 11-12-2010 11:02:19 8908-13979: كد خبر

0 نظرهای شما: