تلاش امام براي حضور همه گروه‌ها در حاكميت بود

آيت‌الله موسوي تبريزي با تاكيد بر ضرورت تنوع افكار مختلف در جامعه ؛
تلاش امام براي حضور همه گروه‌ها
در حاكميت بود

امام فرمودند كه دو جريان چپ و راست به هيچ عنوان ضد انقلاب، ضد ارزش‌ها و اصول نظام نيستند و من از هر دو حمايت مي‌كنم/ايشان معتقد بودند كه اگر در مجلس اختلاف وجود نداشته باشد آن مجلس مرده است.
ایلنا:- دبير‌كل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با تاكيد بر ضرورت تنوع افكار در جامعه، در كنار يكسان بودن اصول، گفت: امام در دستگاه‌هايي همچون قوه قضائيه، شوراي نگهبان و مناصبي كه مستقيماً نصب مي‌فرمودند سعي مي‌كردند كه توازن نيروها به لحاظ فكري رعايت شود و از همه گروه‌ها در حاكميت وجود داشته باشد.
آيت‌الله سيد حسين موسوي تبريزي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در خصوص احياي منشور برادري كه اخيراً از سوي برخي چهره‌ها مطرح شده است، اظهار داشت: زندگي اجتماعي ضرورياتي دارد كه بدون آن كمال و سعادت حاصل نمي‌شود؛ پويايي و نشاط اجتماعي كه در پيشرفت و كمال جوامع موثر است يكي از اين ضروريات است. زيرا در يك جامعه پويا افكار مختلف وجود دارد كه مي‌تواند راه‌حل‌ها و تصميمات را پخته‌تر كند و اجراي بهترين تصميم را در جامعه پياده كند.
وي با تاكيد بر ضرورت تنوع افكار در جامعه، در كنار يكسان بودن اصول، گفت: در چنين صورتي جامعه، از خلال اختلافات گروه‌هاي فكري درون خود مي‌تواند به نتيجه واحد برسد. زيرا اصولي بعنوان اساس كار در جامعه مورد وفاق همه بوده كه منافع ملي در گرو آن است. آيت‌الله موسوي تبريزي با اشاره به ضرورت وجود سلسله اصولي از ارزش‌ها در همه جوامع، قانون اساسي را در همين راستا و منظور عنوان كرد و گفت: پس از انقلاب با وجود مجتهدين و فقهاي مختلف كه اختلافات فكري نيز داشتند، قانون اساسي تصويب شد تا همگي بر سر اصولي توافق و حول آن وحدت داشته باشند كه منافع ملي را تامين مي‌كند.
وي با بيان اينكه اتفاق نظر نسبت به مجموعه اي از اصول به عنوان اساس كار، مربوط به شرايط زماني و مكاني خاصي نبوده و در همه حال ضروري است، پذيرش افكار گوناگون در جامعه و حركت حول اصول مورد قبول اكثريت را از جمله ضروريات پيشرفت و كمال برشمرد. دبيركل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم يادآور شد: پس از انتخابات مجلس سوم در شرايطي امام موضوع منشور برادري را مطرح كردند كه گروه‌هاي خط امامي و به اصطلاح چپ و گروه‌ راست سنتي به عنوان دو جناح در مقابل هم قرار داشتند، اختلافات و تفاوت ديد آنها به حدي بود كه حتي تا حذف يكديگر نيز پيش مي‌رفتند.
در اين شرايط كه احتمال اوج گرفتن اختلافات و يا تضعيف روحيه گروه بازنده وجود داشت، از دفتر امام سوالي نزد ايشان مطرح شد كه بنيان‌گذار انقلاب ضمن پاسخ به آن سوال اشاره كردند كه من از هر دو گروه حمايت مي‌كنم، زيرا هر دو گروه اساس اصول و دشمني با آمريكا و شرق و غرب را قبول دارند، اما در كيفيت رسيدن به ارزش‌هاي و تاكتيك‌ها با يكديگر فرق مي‌كنند. وي گفت: امام همچنين فرمودند كه اين دو جريان به هيچ عنوان ضد اسلام، ضد انقلاب، ضد ارزش‌ها و اصول نظام نيستند و تنها در روش‌ها با هم تفاوت دارند و من از هر دو حمايت مي‌كنم.
آيت‌الله موسوي تبريزي تصريح كرد: حضرت امام اختلاف نظر در روش‌ها را رحمت مي‌دانستند و معتقد بودند كه اگر در مجلس اختلاف وجود نداشته باشد آن مجلس مرده است. وي با بيان اينكه نگاه بنيان‌گذار انقلاب به هر دو جريان يكسان بود، گفت: وقتي كه آيت‌الله يزدي در انتخابات مجلس راي نياورد حضرت امام بلافاصله وي را به شوراي نگهبان قانون اساسي آوردند، زيرا اساساً امام در دستگاه‌هايي همچون قوه قضائيه، شوراي نگهبان و مناصبي كه مستقيماً نصب مي‌فرمودند سعي مي‌كردند كه توازن نيروها به لحاظ فكري رعايت شود و از همه گروه‌ها در حاكميت وجود داشته باشد.

1389/8/21 - 11:43 کد خبر : 161320

0 نظرهای شما: