هشدار رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت

هشداررييس اداره ايدزوزارت بهداشت

افزايش مصرف روان‌گردان‌ها بين جوانان زمينه‌سازگسترش ايدزاست

محدوديت بودجه مانع ازاختصاص اعتبارات كافي به پيشگيري شده است


سرويس: بهداشت و درمان - خانواده 1388/06/24 09-15-2009 11:35:19 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
رييس اداره ايدز وزارت بهداشت با هشدار نسبت به گسترش داروهاي روان گردان به ويژه ميان جوانان و خطر جايگزين شدن اين داروها در اعتياد تزريقي و ايدز، بر لزوم اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه به منظور كنترل بيشتر اين تهديد در جامعه تاكيد كرد و گفت: به دليل محدوديت بودجه، برنامه‌هاي مرتبط با ايدز وزارت بهداشت با اولويت‌بندي پيش مي‌روند؛ به اين ترتيب، درمان و تامين داروي مبتلايان به ايدز در اولويت قرار داشته و اعتبارات محدودي براي پيشگيري باقي مي‌ماند.
دكتر عباس صداقت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، با بيان اين مطلب گفت: جامعه ما جامعه جواني است و خطر استفاده از داروهاي روان گردان بيش از همه جوانان را تهديد مي‌كند. همچنين با توجه به اينكه داروهاي روانگردان قدرت تصميم‌گيري را مختل مي‌كنند، اين اختلال در تصميم‌گيري سبب مي‌شود كه آموزش‌ها در عمل با شكست مواجه شده و فرد در نتيجه عدم قدرت تصميم‌گيري در خطر ارتباط جنسي محافظت نشده كه زمينه‌اي براي بروز HIV مثبت است،‌ قرار گيرد.
وي با اشاره به ارتباط جنسي حفاظت نشده و مصرف سرنگ مشترك در اعتياد تزريقي به عنوان دو راه اصلي انتقال ويروس ايدز ‌ادامه داد: بر اين اساس نبايد از بحث مصرف داروهاي روان گردان و الكل غافل شد و در كنار موارد آموزشي لازم است برنامه‌هايي نيز به منظور كنترل بيشتر اين تهديد در جامعه ه بويژه ميان جوانان نيز در نظر گرفته شود.
وي با اشاره به اقدامات و پيش بيني‌هاي ارگان‌هاي مختلف از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزيستي به منظور كاهش عرضه و تقاضا انواع مواد اعتياد آور و مخدر، ‌ادامه داد: وزارت بهداشت نيز اطلاع رساني در زمينه خطر گسترش مصرف مواد روان گردان و به دنبال آن احتمال در معرض خطر HIV‌ مثبت قرار گرفتن را در دستور كار خود دارد؛ اما اطلاع رساني در اين مورد فراتر از ماموريت سازماني وزارت بهداشت است و لازم است ارگان‌هاي ديگر از جمله رسانه‌ها و سازمان صدا و سيما به عنوان سازمان اصلي در اطلاع رساني به اين موضوع بيشتر توجه كنند.
دكتر صداقت، رديف اعتبار در نظر گرفته براي برنامه‌هاي مرتبط با ايدز وزارت بهداشت در سال جاري را حدود 50 ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: تاكنون 25 درصد اين ميزان اعتبار تخصيص يافته است. به دليل محدوديت بودجه، برنامه‌هاي مرتبط با ايدز وزارت بهداشت با اولويت بندي پيش مي‌روند؛ بنابراين در نتيجه اعتبار تخصيص يافته، درمان و تامين داروي بيماران مبتلا به ايدز در اولويت قرار دارند و به اين ترتيب اعتبارات محدودي براي پيشگيري باقي مي‌ماند.
وي در اين باره ادامه داد: حدود 60 درصد اعتبارات سال جاري به بحث درمان و تامين داروي بيماران اختصاص داده شده و 40 درصد باقي مانده براي بحث پيشگيري صرف مي‌شود. اگر اين بودجه طوري تقويت شود كه حدود 20 درصد آن براي درمان و دارو و حدود 80 درصد نيز براي پيشگيري هزينه شود، اثر بخشي برنامه‌هاي آموزشي و پيشگيري بسيار افزايش مي‌يابد. طبيعي است كه اعتبارات تخصيص يافته كنوني براي پوشش همه برنامه‌هاي مرتبط با ايدز، كافي نيست.
رييس اداره ايدز وزارت بهداشت افزود: از طرف ديگر برنامه‌هاي وزارتخانه در مبحث پيشگيري از جمله آموزش و مشاوره، بيشتر به گروه‌هاي خاص و افرادي كه به نوعي در معرض خطر اين بيماري قرار دارند معطوف است و بديهي است كه آموزش‌هاي گسترده براي عموم جامعه از سوي وزارت بهداشت امكانپذير نيست.
دكتر صداقت در پايان بر لزوم توجه بيشتر رسانه‌ها از جمله رسانه ملي به آموزش‌هاي پيشگيرانه ايدز براي عموم جامعه تاكيد كرد و گفت: در اين زمينه طي يكي دو سال اخير رسانه‌ها فعال‌تر شده‌اند اما اين قبيل اقدامات آموزشي هنوز كافي نيست.

0 نظرهای شما: