هاشمي‌رفسنجاني:

هاشمي‌رفسنجاني:


ابتکار امام(ره) در نامگذاري روز قدس پشتوانه خوبي براي مردم فلسطين در مقابل متجاوزان است





سرويس: سياسي 1388/06/26 09-17-2009 16:53:53
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي
شبکه تلويزيوني العالم، شامگاه چهارشنبه در برنامه تحليلي "لقاء خاص" (گفت‌وگوي ويژه) با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني" رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس مجلس خبرگان رهبري مصاحبه اختصاصي انجام داد که وي در آن به موضوعات مختلف داخلي و خارجي پرداخت.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره روز جهاني قدس و تاثير آن در عرصه منطقه‌اي و جهاني گفت: روز جهاني قدس در تاريخ انقلاب اسلامي ابتکاري از سوي حضرت امام خميني (ره) بود. از سال‌هاي اول مبارزات اسلامي به رهبري امام خميني مساله فلسطين و فلسطيني‌ها و اراضي اشغالي فلسطيني بحث‌هاي مهمي براي ما به دليل سياست‌هاي رژيم گذشته که به طور مثبت با رژيم اشغالگر صهيونيستي همراه بود و هميشه اين مساله را مطرح مي‌کرديم.
وي ادامه داد: من پيش از انقلاب اقدام به ترجمه کتاب عربي "اکرم زعيتر" کردم که مربوط به مسائل فلسطين بود تا به اين وسيله بيشتر مردم ايران را از واقعيت‌هاي عرصه فلسطين آگاه کنم چرا که رژيم (شاه) از انتشار اخبار درباره فلسطين جلوگيري مي‌کرد که در نتيجه من به دليل ترجمه اين کتاب بازداشت و شکنجه شدم و انتشار اين کتاب نيز ممنوع شد.
هاشمي تصريح كرد: اين کتاب تاثيرات خوبي داشت و سبب شناخت مردم درباره مساله فلسطين شد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي ما بايد براي روشن کردن مردم ايران در داخل تلاش مي‌کرديم و تا آنجا که مي‌توانستيم جنبش‌هاي مردمي در عرصه جهان را از اين مساله آگاه مي‌کرديم و در جريان اين مساله قرار مي‌داديم.
هاشمي‌رفسنجاني درباره روز جهاني قدس گفت: اطمينان داشتيم که عرب‌ها و مسلمانان از اين ابتکار استقبال خواهند کرد، حرکت‌هاي ظلم ستيز نيز اسرائيل را متجاوز مي‌دانستند. با اين اقدام به منظور تاثير بر افکار عمومي جهان براي تقويت مساله فلسطين و تضعيف رژيم اشغالگر و متجاوز صهيونيستي، تلاش کرديم.
وي افزود: ملت ايران از روز قدس استقبال بسيار خوبي نشان داد که اين روز تاکنون مورد توجه جامعه ايران قرار دارد و بايد از اين جامعه به دليل اين آگاهي تشکر کرد، واکنش‌ها در سطوح مختلف جهاني نيز به اين مساله گوناگون بود. نمي‌توانيم بگوييم که واکنش ها در سطح مطلوب ما بود چرا که در سال‌هاي اول فهميديم که برخي کشورهاي همجوار به ويژه برخي کشورهاي عربي با القاء استکبار جهاني براي بزرگ جلوه دادن خطر ايران بر خطر اسرائيل تلاش مي‌کنند.
وي ادامه داد: حقيقتا آنها در اين باره ظلم زيادي به فلسطين و انقلاب اسلامي کردند. اين مساله را در جنگ تحميلي از سوي رژيم سابق عراق عليه ايران ديديم. آنها مانع از تعامل مثبت ملت‌ها با اوضاع جديد مي‌شدند.
انتظار داشتيم که روز جهاني قدس روزي باشد که در همه جهان براي نجات فلسطين و مطرح کردن رنج‌هاي آنها گرامي داشته شود اما اين منظور تحقق نيافت ولي بايد منصفانه گفت که واکنش به اين امر مختلف بود.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني درباره ارتباط تنگاتنگ بين جمهوري اسلامي ايران و مساله قدس گفت: اصلا از لحاظ ديني نيز مبارزه ما مبارزه ملي و ديني بود.
وي تصريح كرد: سرزمين فلسطين و مسجد الاقصي در قران کريم نيز آمده اولين قبله مسلمانان بود، به علاوه سرزمين فلسطين محل تولد بسياري از پيامبران الهي است، جمهوري اسلامي ايران چنين جايي را مکان مقدس مي‌داند که ارزش زيادي دارد. اين منطقه به لحاظ جغرافياي سياسي نيز بسيار حائز اهميت است. اين اعتبار که نقطه اتصال سه قاره مهم جهان است و در منطقه حساسي قرار گرفته است، به لحاظ امنيتي نيز اسرائيل مرکز چند منظوره پايگاه استکبار غرب بود و همچنان نيز چنين هست. از لحاظ انساني نيز ملت بزرگي مانند ملت فلسطين تقريبا مضحمل شده و بسياري از آنها از سرزمين خود آواره شده‌اند. از هر زاويه‌اي که نگاه کنيم مي‌توانيم بگوييم که موضوع فلسطين براي ما مهم بود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره احتمال حل و فصل مساله فلسطين گفت: آن طوري که ما فکر مي‌کرديم روز جهاني قدس مي‌تواند راه حلي براي اين موضوع باشد چرا که يک و نيم ميليارد مسلمان در جهان وجود دارد اگر آنها و نيز افراد ديگر به دلايل غير ديني در سال يک روز را براي اين مساله اختصاص دهند و به خيابان‌ها بيايند، اين اقدام آنها تاثير زيادي خواهد داشت و دولت‌هاي بسياري مجبور به همکاري خواهند شد و با وجود فشارهاي زياد و تحريم‌هاي رسانه‌اي شديد، اين اقدام وسيله مناسبي براي احقاق حقوق فلسطيني‌ها خواهد بود.
وي ادامه داد: اين هدف به طور کامل تحقق نيافت اما آنچه که تحقق يافت در معرفي مساله فلسطين به جهانيان تاثير زيادي داشت اگر چه من فکر مي‌کنم که اين مقدار از موفقيت‌ها براي حل اين مساله کافي نيست و بايد درباره شيوه‌هاي ديگر انديشه کرد اما ادامه گرامي داشت مراسم روز جهاني قدس نيز مفيد خواهد بود.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني درباره وضع مقاومت اسلامي و رژيم اسرائيل در سايه تحولات در فلسطين و لبنان نيز گفت: اختلاف‌هايي بين فلسطيني‌ها پيش آمد که به نفع اسرائيل بود. دو گروه در فلسطين هستند يعني گروه مقاومت که به هيچ وجه حاضر به سازش با رژيم صهيونيستي نيست و ادامه اشغال اراضي فلسطيني از سوي متجاوزان اسرائيلي را نمي‌پذيرد.
گروه ديگري نيز وجود دارد که تا آنجايي که براي آن مقدور باشد براي حل و فصل تلاش مي‌کند تا ملت فلسطين در بخشي از سرزمين‌هاي خود آرامش داشته باشند اما متاسفانه اين دو گروه فلسطيني با يکديگر هماهنگ عمل نکرده و مساله را از دو طريق جداگانه پيگيري کرده‌اند که درنتيجه توانمندي آنها ضعيف شده است اما به هر حال امروز جريان مقاومت بسيار جدي در داخل اراضي فلسطين فعال است و خواهان احقاق حقوق فلسطيني‌ها است.
وي گفت: اسرائيل با مذاکرات و قبول توصيه‌ها کوتاه نمي‌آيد و حقوق فلسطيني‌ها را باز پس نمي‌دهد.
رژيم صهيونيست که اقدامات تجاوزکارانه خود را عليه فلسطيني‌ها ادامه مي‌دهد بايد بداند که آنها حقوق خود را باز پس خواهند گرفت، ما جريان مقاومت را جرياني موثر مي‌دانيم و اين دو جريان فلسطيني بايد اقدامات خود را هماهنگ کنند تا نتيجه به نفع فلسطيني‌ها باشد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره تقسيم بندي کشورهاي منطقه به دو گروه حامي مقاومت و گروه معتدل و تلاش برخي‌ها براي جلوه دادن ايران به عنوان دشمن اول کشورهاي عربي به جاي اسرائيل گفت: تفکيک بين کشورهاي عربي و اسلامي در اين زمان ايجاد نشده است بلکه به سال‌هايي بر مي‌گردد که برخي کشورها اقدام به تاسيس جبهه مقاومت کردند که در مبارزاتش جدي بود.
وي ادامه داد: کساني که راه سازش را مطرح مي‌کردند با جبهه مقاومت متفاوت بودند. اما پس از شکست اسرائيل در دو جنگ لبنان و غزه که از رسيدن به اهداف نظامي خود بازماند مشخص شد که اسرائيل ضعيف است و گروه اندکي با سلاح‌هاي ابتدايي مي‌تواند به تجاوزات اسرائيل پاسخ دهد و با آن مقابله کند.
به گفته هاشمي حقيقتا کسي تصور نمي‌کرد که مقاومت در دو جنگ پيروز شود. در لبنان ملت سي و سه روز مقاومت کردند و به تجاوزات اسرائيل پاسخ سختي دادند، در غزه نيز سطح مقاومت شديدتر بود چرا که محاصره غزه شديدتر از محاصره لبنان بود. اوضاع در لبنان در مقايسه با غزه مناسب بود اما غزه منطقه کوچکي است و در داخل اين منطقه ملت مقاومت بسيار ارزشمندي از خود نشان دادند و ثابت کردند که مقاومت شکست ناپذير است.
وي افزود: درباره مساله فلسطين در خارج از مرزهاي آن، غرب و آمريکا فشارهاي خود را به برخي کشورهاي منطقه افزايش داده‌اند و سبب شده است اين کشورها مواضع صريحي در اين باره نشان ندهند که اين خسارت زيادي به شمار مي‌رود.
اکنون بسياري از کشورهاي عربي به ويژه دولت‌هاي عربي تمايل ندارند درباره مساله فلسطين خود را به طور جدي در کنار مقاومت وارد کنند. آنها دست کم تمايل به رويکرد اعتدال دارند با وجود اينکه اين رويکرد موفقيتي نداشته است.
هاشمي رفسنجاني عنوان كرد: از زمان امضاي توافقنامه کمپپ ديويد و اسلو مذاکرات و گفتگو با اسرائيل نتيجه‌اي نداشته است بلکه اسرائيل همچنان به شهرک سازي و ساخت ديوار حائل و اعمال فشار هرچه بيشتر به فلسطيني‌ها ادامه مي‌دهد و محاصره نوار غزه و ديگر مناطق فلسطين نيز شديدتر شده است. هر روز فشارها در حال افزايش است. اين جريان که درصدد حل مساله فلسطين از طريق مذاکره بود تاکنون موفقيتي کسب نکرده است.اما مقاومت قدرت خود را نشان داد و راهي را آغاز کرد که از ابتدا مورد خواست جريان‌هاي جهادي مخلص بود.
وي درباره تلاش برخي کشورهاي عربي براي القاء ايران به عنوان دشمن اول عرب‌ها به جاي اسرائيل نيز گفت: اين مساله از ابتدا و از زماني که انقلاب اسلامي پيروز شد، مطرح بود، انقلاب اسلامي که حماسه بزرگ در جهان بود، در آن زمان تاثير زيادي داشت. در سطح جهان تحرکات مردمي شبيه به انقلاب ملت ايران روي داد ودر عراق و در بسياري از مناطق ديگر چنين حرکت‌هايي انجام شد. دولت‌هايي که خيلي به ملتشان متکي نبودند و به چيزهايي ديگري متکي بودند نگران اين شدند که مردمشان راه جديدي را بياموزند. وجود ايران موفق براي اين دولت‌ها نگران کننده بود. هرچه که اين انقلاب در اداره کشور و تحقق پيشرفت و رفاه و بيان حقايق موفق بود، آنها نگران مي‌شدند.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه گفتگوي اختصاصي با شبکه تلويزيوني العالم گفت: لازم است ملت فلسطين به لحاظ مالي، دفاعي مورد حمايت قرار گيرند و امکانات براي آنها فراهم شود. فرصت آموزش و حتي فرصت تحصيلي و ديگر فرصت‌ها به آنها داده شود.
وي افزود: اگر کشورهاي اسلامي از اين جهاد حمايت کنند، اين امر به تقويت جهاد فلسطيني‌ها منجر خواهد شد.
وي گفت: ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران نگفته‌ايم که اسرائيل بايد به کلي نابود شود و يهوديان حق حيات ندارند، آخرين چيزي که ما گفته‌ايم اين است که بايد مساله از طريق ترکيب جمعيتي آنجا حل شود.
وي با بيان اينكه شمار فلسطيني‌ها در داخل و خارج سرزمين‌هاي فلسطيني هشت ميليون نفر است، و پيشنهاد ما برگزاري همه پرسي در آنجا با نظارت سازمان ملل متحد است، گفت: اگر اين اتفاق روي دهد مشخص مي‌شود که اکثريت با مردم فلسطين است. اگر يهودي‌هاي ساکن آنجا نيز بخواهند در آنجا بمانند مي‌توانند اما تحت حاکميت دولتي برآمده از اکثريت مردم آنجا که مطابق با دمکراسي‌هاي موجود در جهان است.
اگر چنين راه حلي مورد قبول باشد مناسب خواهد بود و به نفع همه مسيحي‌ها، يهوديان و مسلمانان و ديگران خواهد بود که در کنار يکديگر همزيستي مسالمت آميزي خواهند داشت، ولي خوب معلوم است که اکثريت با فلسطيني‌ها است و آنها بايد بپذيرند که فلسطيني‌ها صاحب خانه اصلي هستند و اکثريت را نيز دارند، سازمان ملل متحد بايد اين کار را انجام دهد.
وي ادامه داد: احيانا گفته مي‌شود که تفاوت‌هايي درباره شمار يهوديان ساکن آنجا به لحاظ عدد وجود دارد، اما جهان اسلام، سازمان ملل و فلسطيني‌ها مي‌توانند خود انتخاب کنند، اگر فلسطيني‌ها خود بخواهند اين مساله حل شدني است.
هاشمي درپاسخ به اين پرسش که در صورتي که فلسطيني‌ها با گزينه‌اي مانند تشکيل کشور مستقل فلسطيني در چارچوب مرزهاي هزار و نهصد و شصت و هفت در برابر عادي سازي روابط با اسرائيل، موافقت کنند در آن صورت ايران موافقت خواهد کرد يا خير گفت: ما نمي‌توانيم براي فلسطيني‌ها تصميم بگيريم که چه بکنند و چه نکنند چرا که فلسطيني‌ها در مجموع يک ملت هستند و ما آنها را تقسيم نمي‌کنيم. ما خارج از فلسطين هستيم و بهايي که آنها بپردازند ما نخواهيم پرداخت. آنها بايد در اين باره تصميم بگيرند. اگر بخواهند مي‌توانند براساس نظر ما عمل کنند. راه حل ما به عنوان يک کشور مراجعه به افکار عمومي و اينکه فلسطيني‌ها در اکثريت هستند، است.
رئيس مجلس خبرگان رهبري درباره برنامه هسته‌اي ايران و مذاکرات آتي با غرب نيز گفت: ايران در اين باره بهاي سنگيني داده است. بسياري از مشکلات مانند تحريم‌ها، توقيف دارايي هاي ما، جنگ تحميلي و حملات تروريستي عليه ما، تبليغات فراوان، جلوگيري از دستيابي ما به صنايع سنگين، محروم کردن ما از برخي مزايايي که ديگر کشورها دارند، به دليل ايستادگي بر سر آرمان انقلاب از جمله حمايت از ملت فلسطين در برابر تجاوزگري رژيم صهيونيستي است.
وي افزود: البته اين تحريم‌ها و مشکلات عوامل ديگري هم دارد از جمله اين که اين انقلاب ماهيتي دارد که قدرت‌هاي صاحب نفوذ نمي‌خواهند اين انقلاب موفق باشد.
آيت‌الله رفسنجاني در ادامه در باره موضوع هسته‌اي خاطرنشان کرد: يکي از اين مسائل بحث هسته‌اي است. مساله دستيابي ايران به تکنولوژي صلح آميز هسته‌اي موضوعي است که در دوران رژيم سابق شاه اين اتفاق نزديک بود روي دهد و ما از آن برخوردار شويم به طوري که چند نيروگاه از سوي آمريکايي‌ها، فرانسوي‌ها در دست ساخت بود. آنها در حال ساخت بيست نيروگاه بودند اما همه اين اقدامات بعد از انقلاب متوقف شد و ما از صفر شروع کرديم و امروز به جايي رسيده‌ايم که مي‌توانيم غني سازي انجام دهيم و از صنايع مستقل براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي بهره ببريم. اينگونه با ما برخورد مي‌کنند و استدلالشان اين است کسي که غني سازي داشته باشد قدرت بمب سازي هم دارد، اين سخن درست است ولي ما چنين قصدي نداريم و بارها آن را اعلام کرده‌ايم چرا که اعتقاد ديني ما استفاده از بمب اتمي را به دليل خطر کشتار جمعي و قربانيان زيادي که دارد، نمي‌دهد.
وي افزود: سياست ما اصلا اين نيست که دنبال سلاح هسته‌اي باشيم. سياست فعلي ما اين است که سوخت نيروگاه‌هاي خود را خودمان تهيه کنيم و نيروگاه توليد برق را توسعه دهيم و از تکنولوژي هسته‌اي در کشاورزي و در صنايع ديگر مانند عرصه پزشکي استفاده کنيم. ما مسير دستيابي کامل به تکنولوژي صلح آميز هسته‌اي را طي مي‌کنيم و فکر نمي‌کنيم که ميدان رقابت نظامي تسليحاتي مناسب افکار اسلامي ما باشد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره مذاکرات ايران با کشورهاي 1+5 نيز گفت: سال‌هاست که ما در باره موضوع هسته‌اي در حال مذاکره هستيم ولي تا حالا نشده است که طرف مقابل حرکت مثبتي در قبال ايران انجام دهند، به تازگي قرار شده است که در دو هفته آينده مذاکراتي با آنها شروع شود لذا بايد منتظر ماند و ديد که آنها از تجربه گذشته درس گرفته‌اند و اينکه آيا حاضرند حق ايران را بپذيرند و البته ما هم همانطور که بارها اعلام کرده‌ايم به آنها تضمين مي‌دهيم که به دنبال اهداف غير صلح آميز نيستيم اما آنها در خواسته‌هاي خود زياده خواهي مي‌کنند. ما براساس قوانين هسته‌اي و معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي که عضو آن هستيم، عمل مي‌کنيم، اگر آنها خواهان همکاري با ما باشند ما آماده هستيم.
وي درباره تهديدات رژيم صهيونيستي عليه ايران و اينکه آيا ايران اين تهديدات را جدي مي‌گيرد، گفت: نمي‌توان از کنار تهديدات ساده گذشت. بالاخره اسرائيل پيشتيبان و امکانات دارد اما با توجه به تجربه‌اي که اسرائيل در لبنان و غزه کسب کرد، بعيد مي‌دانم که به خود اجازه گستاخي براي درگير شدن با ايران را بدهد.
وي ادامه داد: لبنان و غزه يک صدم ايران نيستند. در ايران وضع به گونه‌اي ديگر است و قدرت آن بيشتر و قوي‌تر است علاوه بر آن ما تجربه جنگ هشت سال را داريم که در آن صدام به نيابت از شرق و غرب و همه قدرت‌ها با ما مي‌جنگيد با اين وجود شکست خورد و حتي در سازمان ملل متحد نيز شکست خورد.
من بعيد مي‌دانم که اين مساله براي اسرائيل راحت باشد ولي بالاخره انسان‌هاي بي خرد در آنجا کم نيستند.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه در پاسخ به اين سوال که علل غيبت وي به عنوان خطيب نماز جمعه روز قدس امسال چيست؟ خاطرنشان کرد: حضور افراد خيلي تفاوت نمي‌کند بالاخره هر خطيبي که به نماز جمعه بيايد و براي مردم صحبت کند از حق مردم فلسطين دفاع خواهد کرد و با محکوم کردن ظلم‌هاي رژيم اسراييل عليه ملت فلسطين خواسته‌هاي ملت ايران را نيز مطرح خواهد کرد.
وي گفت: فکر نمي‌کنم ضرورت داشته باشد که هميشه بعد از سي سال باز هم من آن روز خطبه بخوانم. بالاخره من در ساير خطبه‌هاي نماز جمعه هم مي‌توانم حرف‌هاي فلسطيني‌ها را بزنم، به نظر من خيلي نبايد به اين مساله ابعاد سياسي داد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره اين که رسانه‌هاي خارجي مي‌گويند عدم حضور شما بيانگر اختلافات است، اظهار داشت: ما هر کاري که انجام بدهيم آنها مساله اختلافات را مطرح مي‌کنند.
در سي سال انقلاب اسلامي در ايران همواره قدرت‌هاي استکباري مساله اختلاف و جنگ قدرت را مطرح کرده‌اند در حالي که ما در ايران خودمان از اين مساله خبر نداريم. ما متحد هستيم و با رفاقت و همدلي همواره در راستاي اداره هرچه بهتر کشور کمک مي‌کنيم.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني درباره اينکه چه پيامي به ملت ايران درخصوص روز جهاني قدس دارد نيز اظهار داشت: من در پيامي خواستار حضور پرشور مردم در راهپيمايي روز قدس شده‌ام. اين ابتکار امام خميني (ره)را بسيار با ارزش مي‌دانم و فکر مي‌کنم ما بايد اين ميراث امام را حفظ کنيم.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: ابتکار امام خميني (ره) پشتوانه بسيار خوبي است براي مردم فلسطين در مقابل متجاوزان، ولي بايد بيشتر سعي کنيم که در اين راه همراهان بيشتري در دنيا داشته باشيم و اين مساله بستگي به سياست خارجي و نوع ديپلماسي ما دارد که انشاء الله در اين زمينه قوي‌تر عمل شود.
وي درباره همدلي و وحدت گروه‌هاي سياسي در ايران نيز گفت: دعا کنيم که امسال نيز مردم متحد باشند، ما سعي مي‌کنيم وحدت ملت ما در اين روز به نمايش گذاشته شود.

0 نظرهای شما: