*ظلم به تيترنويسي در صفحه اول روزنامه‌ها*

*ظلم به تيترنويسي در صفحه اول روزنامه‌ها*


استاد ارتباطات: تعداد تيترهاي روزنامه‌هاي ما زيادتر از نرمال مطبوعات جهاني است


1388/06/25 09-16-2009 11:28:21 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: رسانه
يك استاد ارتباطات با بيان اين كه مسوولان و سردبيران روزنامه‌ها بايد قدرت تصميم‌گيري در انتخاب مطالب براي صفحه اول و گزينش مهم از مهم‌تر را داشته باشند، گفت: تعداد تيترهاي روزنامه‌هاي ما زيادتر از حد نرمال مطبوعات جهان است
.
بيژن نفيسي در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، صفحه‌بندي روزنامه‌هاي داخل را با توجه به قطع آن‌ها دو نوع عنوان و اظهار كرد: صفحه‌آرايي روزنامه‌هاي در قطع بزرگي كه 10 ستوني هستند با روزنامه‌هاي كوچك‌تر متفاوت است و هر كدام ضوابط خود را دارند و دستورالعمل واحدي براي همه آن‌ها نيست.
او آنچه در صفحه اول روزنامه‌ها داراي اهميت است را لوگو دانست و ادامه داد: در روزنامه‌هاي داخل به دليل نوع چينش حروف فارسي كه از راست به چپ است، لوگو به‌صورت صليبي در وسط صفحه كار و چپ و راست آن خبر گذاشته مي‌شود و از اين نظر نمي‌توان مقايسه‌اي با روزنامه‌هاي معتبر جهان انجام داد.
وي افزود: آنچه در روزنامه‌هاي دنيا مرسوم است استفاده از تصوير براي القاي مطلب به مخاطب و بيان منظور از طريق تصاوير است. به اين منظور از عكس‌هايي در اندازه‌هاي بزرگ استفاده مي‌كنند؛ البته عكس‌هايي كه با اصول روزنامه‌هاي حرفه‌يي از نظر نوع نگاه، همخواني با مطلب و ويژه خبر بودن مطابقت دارد زيرا مسوولان اين روزنامه‌ها باور دارند مخاطب از طريق تصوير به احساس درك بيش‌تري از مطلب مي‌رسد.
نفيسي معتقد است: در روزنامه‌هاي ايراني به اهميت عكس در روزنامه توجه نمي‌شود و از عكس‌هايي استفاده مي‌شود كه بيشتر رسمي است و جنبه خبري ندارد به شكلي كه عكاس لحظه‌اي را شكار كرده باشد.
اين استاد ارتباطات تصريح كرد: روزنامه‌هاي داخلي سعي دارند مجموع مطالب صفحات مختلف روزنامه را به صورت تيتر در صفحه اول بياورند. اين باعث وجود تعدد تيتر در اين صفحه و شلوغي آن مي‌شود كه در نهايت نتيجه‌اي جز سردرگمي مخاطب ندارد.
او افزود: اگر با عنوان و انتشار تعدادي معدود تيتر و مطالب كم در صفحه اول نظر مخاطب جلب شود مي‌توان ادعا كرد روزنامه مطالب تاثيرگذاري را منتشر مي‌كند و ذهن مخاطب را با مطالب روز كه شايد در تمام رسانه‌ها عنوان مي‌شود درگير كرده است.
وي با بيان اين كه با كاهش تعداد تيتر و مطالب صفحه اول و ايجاد فضا در اين صفحه مي‌توان مخاطب را به مطالعه و مكث روي مطلب و درنتيجه افزايش تعداد مخاطب به دليل تاثيرگذاري را باعث شد، خاطر نشان كرد: شايد صفحه‌بندها و كساني كه درباره نحوه چينش مطالب تصميم مي‌گيرند به اين فنون آشنا باشند اما به دليل عادت يا عرف روزنامه‌ها ساختارشكني نمي‌كنند.
نفيسي همچنين اظهار كرد: در روزنامه به ويژه صفحه اول رعايت قوانين تيترنويسي مهم است و بايد بتوان با حداقل كلمات حداكثر مفهوم را بيان كرد. تيتر بلند صفحه‌آرايي را با مشكل مواجه و خواننده را خسته و به اصطلاح مطلب را خفه مي‌كند؛ اگر در تيتر زدن نقل قول مستقيم طولاني مي‌شود بايد از نقل قول غيرمستقيم استفاده كرد تا صفحه گيراتر شود.
وي با تاكيد بر اين كه صفحه اول روزنامه‌هاي ما خيلي شلوغ است، ‌اظهار كرد: صفحه‌آرايي صفحه اول استاندارد مشخص ندارد، هرچند از روزنامه‌هاي معتبر دنيا كه تيراژ و مخاطب بالايي دارند الگوبرداري صورت مي‌گيرد اما استفاده از خط فارسي در روزنامه‌هاي ما نحوه چينش مطالب را متفاوت مي‌كند.

0 نظرهای شما: