تقدیر از خردمند، تقوایی، قالیباف و تومانیان در میهمانی خانه سینما

تقدیر از خردمند، تقوایی، قالیباف و تومانیان در میهمانی خانه سینما
سیزدهمین جشن خانه سینما با تقدیر از دیگران تومانیان، نیکو خردمند، ناصر تقوایی و دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران شامگاه روز جمعه در هتل استقلال تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده علی معلم بود کلیپی از هنرمندان فقید سینما در یکسال گذشته پخش شد. سپس بامداد بیات فرزند مرحوم بابک بیات به تکنوازی پیانو پرداخت. پخش کلیپی از استقبال مخاطبان و علاقمندان از اکران فیلم‌های برگزیده 12 جشن خانه سینما برنامه بعدی این جشن بود.
سپس فرهاد توحیدی دبیر سیزدهمین جشن خانه سینما به ارائه گزارش خود پرداخت که متفاوت با گزارش‌های دیگر دبیران جشن خانه سینما بود و مورد استقبال حاضران قرار گرفت. در ادامه با حضور هارون یشایایی از دیگران تومانیان تقدیر شد. وی معرفی تومانیان را قدردانی از همه دست‌اندرکاران سینما دانست که برای سینمای ملی زحمت می‌کشند ولی دیده نمی‌شوند.
تومانیان نیز ضمن تشکر از هیئت مدیره خانه سینما گفت: امروز افتخار بزرگ من این است که همراه بانوی بزرگ هنرمند نیکو خردمند و کارگردان بزرگ سینمای ایران ناصر تقوایی تقدیر می‌شوم. در ادامه با حضور رویا تیموریان از خردمند تقدیر شد. تیموریان گفت: از نیکو بانو اجازه می‌خواهم امشب را برایم بیادماندنی کند تا جایزه وی را تقدیمش کنم.
سپس نیکو خردمند که وضعیت جسمانی مناسبی نداشت با همراهی تیموریان به روی صحنه آمد و در حالی که اشک می‌ریخت گفت: دلم می‌خواست بیشتر از اینها با شما صحبت کنم ولی تواناییش را ندارم. خیلی از خانم‌ها و آقایان بزرگواری که این جشن را برگزار کردند متشکرم.
تقوایی هنرمند دیگری بود که دراین مراسم مورد تقدیر قرار گرفت.مسعود کیمیایی کارگردان باسابقه سینمای ایران پیش از اهدای تندیس خانه سینما به تقوایی گفت: یا باید برای تقوایی زیاد گفت یا نباید درباره‌اش صحبت کرد. اگر در اقیانوس فیلم نساختن وی پا بگذاریم اتفاقاتی می‌افتد و چیزهایی باید گفت که اینجا جایش نیست.
وی ادامه داد: در این نزدیک به 50 سالی که فیلم ساخته و می‌سازم، تقوایی از نزدیکترین دوستانم بوده است. گرم‌رویی وی که از فیلم نساختن و سکوتش بوده کمتر از فیلمسازیش نیست و نشاندهنده این است که تقوایی می‌تواند فیلم نسازد و ما باید دنبالش باشیم تا او فیلمی بسازد.
کیمیایی خاطرنشان کرد: فیلمنوشتی را به آقای جعفری جلوه دادم تا به فارابی ارائه شود و حدود 11 ماه است که در انتظار پاسخ هستم. عمر هنری ما آن قدر نیست که 11 ماه برای انجام دادن هر کاری منتظر بمانیم. ولی روش من با ناصر فرق می‌کند. من به هر قیمتی فیلم می‌سازم.
در ادامه تقوایی گفت: اینکه چرا فیلم نمی‌سازم موضوعی است که سر دراز دارد و روزی که بشود و مؤثر باشد درباره‌اش حرف خواهم زد. ما وقتی کسی را دوست داریم یا دوست نداریم درباره‌اش اغراق می‌کنیم. همچنین درباره واژه هنرمند هم اغراق به خرج می‌دهیم.
این هنرمند باسابقه سینمای ایران تأکید کرد: نباید واژه هنرمند را مفت و مجانی برای هر کسی استفاده کنیم. شاید هر کسی که فیلمی می‌سازد، نقشی بازی می‌کند یا فعالیت‌های دیگری می‌‌کند شایسته این القاب نباشد. هنرمند کسی است که وقتی چیزی خلق می‌کند مردم از برخورد با آن متبرک شوند. من خود را شایسته این لقب نمی‌دانم.
در ادامه بخش‌هایی از پشت صحنه و فیلم ناتمام "چای تلخ" تقوایی پخش شد. سپس محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما با اشاره به رایزنی‌هایی از همکاری تهیه‌کننده فیلم برای ادامه فیلمبرداری "چای تلخ" تقوایی خبر داد و گفت: از آقای حاجی‌میری خواستم تا برای تولید فیلم همکاری داشته باشند و امیدوارم آقای تقوایی هم با جواب مثبت به ساخت ادامه فیلم مشغول شوند.
حضور اصغر شاهوردی صدابردار سینمای ایران که بر اثر سانحه‌ای مدتی در کما بود در سالن مراسم باعث خوشحالی حاضران شد. سپس با حضور محمدمهدی عسگرپور تندیس سیف‌الله داد به دلیل حمایت و کمک به سینمای ایران به محمدباقر قالیباف شهردار تهران اهدا شد.
قالیباف گفت: هر چند در این سال‌ها تلاشی مختصر در عرصه سینما داشتم قدرشناسی شما من را مکلف کرد با تلاش بیشتر در آینده در خدمتتان باشم. چون در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم و بنده هم افتخارم این است که از بچه‌های جبهه و جنگ هستم، با همه وجودم می‌گویم اعتلای سینمای ایران یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و من تلاش در این راه را برای خود وظیفه می‌دانم.
شهردار تهران ادامه داد: در وجه نرم‌افزاری سینما کاری از عهده من برنمی‌آید ولی در وجه سخت‌افزاری سینما می‌توانم انجام وظیفه کنم. در کار فراز و نشیب‌ها و تلخی‌ها و شیرینی‌ها و انتقادها و تعاریف زیادی وجود دارد، ولی مهم این است که همه اینها در راه توسعه و پیشرفت کشور و جامعه ایرانی باشد.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند کاری را که مردم می‌توانند انجام دهند دولت و دولتی‌ها نباید دخالت کنند. از این رو لایحه‌ای در شورای شهر تهران و کمیسیون فرهنگی آن به تصویب رسیده که بر اساس آن به زودی تمامی مراکز فرهنگی به مردم و بخش خصوصی سپرده خواهد شد.
قالیباف افزود: در بخش توسعه فضا بالغ بر سه میلیون متر مربع فضای فرهنگی در تهران در دست احداث و راه‌اندازی است که بودجه پنج هزار میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده است. این فضاهای فرهنگی نظیر بزرگترین سالن سینما در تپه‌های عباس‌آباد با ظرفیت 5500 نفر و باغ‌ موزه دفاع مقدس و بزرگترین سالن آئینی سنتی تا سه سال آینده بهره‌برداری می‌شود.
سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا جعفری جلوه معاون سینمایی وی، مسعود رایگان، رضا میرکریمی، سعید راد، علیرضا دبیر، مجید جوزانی، محمد رحمانیان، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، امیر اثباتی، داود رشیدی، رویا تیموریان،‌ پولاد کیمیایی و محمد سریر از جمله حاضران در این مراسم بودند.

0 نظرهای شما: