اران بنزین ونزوئلا را ...

ايران بنزين ونزوئلا را بالاتر از قيمت جهانى مى‌خرد
هديه 400 ميليون دلارى ايران به ونزوئلا
روزنامه حیات نو - گروه اقتصادي- مسعود ميرکاظمي، ‌وزير جديد نفت چندى پيش در پى بروز نگرانى‌هايى درباره تامين بنزين مورد نياز در شش ماه دوم سال، اعلام کرد: ونزوئلا تعهد کرده که هر روز 20 هزار بشکه بنزين به ايران صادر کند. ميرکاظمى‌در حالى از اين موضوع خبر داد که مجلسيان معتقدند دولت از تمام اعتبارات خود براى واردات بنزين استفاده کرده و اگر دولت قصد ارائه لايحه متمم براى افزايش بودجه وارداتى داشته باشد مجلس به احتمال قوى با آن مخالفت خواهد کرد.
نکته مهم در مورد خريد بنزين از ونزوئلا آن است که مجلس اعتبارى براى اين خريد در نظر نگرفته و معلوم نيست دولت روى چه محلى براى خريد اين بنزين حساب کرده است. از سوى ديگر، براساس قانون دولت بايد براى هر اقدامى ‌و از جمله خريد بنزين از ونزوئلا تصويب مجلس را اخذ کند که بدون اين مصوبه رأسا اقدام به انعقاد قرار داد با کشور دوست و برادر «ونزوئلا» کرده است. همکارى ايران با ونزوئلا در حالى است که اين کشور در مورد اوپک با اعلام ذخاير نفتى موجب تنزل رتبه ايران در اين سازمان خواهد شد.
در همين حال شنيده‌ها حاکى از آن است که مطابق توافقنامه‌اى که ميان هوگو چاوز رئيس‌جمهورى ونزوئلا و آقاى احمدى‌نژاد منعقد شد ايران بنزين مورد نياز خود را درصد گران‌تر از ونزوئلا خواهد خريد. همان‌گونه که هوگو چاوز در سفر اخيرش به ايران اعلام نمود که اين کشور متعهد شده تا هر روز هزار بشکه بنزين به ايران صادر کند صادراتى که بنابه قول چاوز معادل ميليون دلار خواهد بود. با يک ضرب و تقسيم ساده و محاسبه هر بشکه ليتر و تقسيم آن بر رقم اعلام شده از سوى چاوز به رقم هر ليتر بنزين نزديک به سنت يا آن‌گونه که رسانه‌هاى دولتى تائيد نموده‌اند هر ليتر تومان خواهيم رسيد.
در حالى که بر اساس آخرين آمار امور بين‌الملل شرکت ملى نفت ايران، بهاى هر ليتر بنزين در بازار خليج‌ فارس روز دوشنبه ( شهريور) حدود تومان ( دلار و سنت هر تن) بوده است.باز هم با يک ضرب و تقسيم ساده رياضى اين موضوع معلوم مى‌شود که بنزين اهدايى از سوى چاوز عملا درصد گران‌تر از نرخ رايج آن در نزديک‌ترين بازار به ايران خواهد بود و اگر مدت اين قرارداد يکسال باشد اضافه پرداخت ايران به چاوز حدود ميليون دلار خواهد بود.
مضاف بر اينکه فروش بنزين حتى با نرخ رايج بين‌المللى در چنين حجمى‌مسلما سود سرشارى نصيب فروشنده خواهد نمود. سود سرشارى که احتمالا از نظر چاوز قابل توجه نبوده و به همين دليل هم احمدى‌نژاد ناچار به افزايش ميليون دلارى آن شده است.قيمت بنزين ونزوئلا بالاتر از قيمت جهانى در همين حال عضو کميسيون انرژى مجلس گفت: خريد بنزين بالاتر از قيمت جهانى از کشور ونزوئلا غير قانونى است و دولت بدون اجازه مجلس حق ندارد اين کار را انجام دهد.
مويد حسينى صدر، نماينده خوى و عضو کميسيون انرژى مجلس در گفت‌وگو با «فردا» اظهار کرد: همان‌گونه که هوگو چاوز در سفر اخيرش به ايران اعلام نمود اين کشور متعهد شده تا هر روز 20 هزار بشکه بنزين به ايران صادر کند صادراتى که بنابه قول چاوز معادل 800 ميليون دلار خواهد بود که اين مبلغ بسيار بالاتر از قيمت جهانى بنزين است. عضو کميسيون انرژى مجلس با بيان اينکه خريد بنزين بالاتر از قيمت جهانى غير قانونى و اجحاف درحق ملت است، تاکيد کرد: مجلس اجازه نخواهد داد کشور ونزوئلا بنزين را بالاتر از قيمت مجاز به کشور بفروشد.
وى افزود: توافق احمدى نژاد وچاوز در مورد خريد بنزين زمانى مى‌تواند قابل قبول باشد که بنزين به قيمت جهانى به ايران فروخته شود. نماينده خوى در مجلس هشتم خاطرنشان کرد: مجلس با هر توافقى که نتيجه آن اجحاف در حق ملت ايران باشد برخورد مى‌کند و به همين خاطر توافق ايران با کشور ونزوئلا را در مورد خريد بنزين با حساسيت دنبال مى‌کند. جزئيات تازه از توافق ايران و ونزوئلا در همين باره حسن احمديان‌سهي؛ معاون امور بين‌الملل وزارت نفت در گفت‌وگو با فارس، گفته براساس تفاهمنامه منعقده بين ايران و ونزوئلا مقرر شد اين کشور از ابتداى ماه اکتبر روزانه 20 هزار بشکه بنزين به ايران ارسال کند.
وى ادامه داد: قرار است با معادل اعتبارى بنزين صادراتى به ايران که در حدود 800 ميليون دلار خواهد بود، صندوقى در ايران تاسيس و مباحث تجارى اين کشور اعم از خريد ماشين‌آلات و تکنولوژى با هدف سرعت بخشيدن به مبادلات تجارى و تامين مالى اين مبادلات را پوشش دهد. اين در حالى است که به گفته مجلسيان جزئيات خريد بنزين از ونزوئلا مشخص نيست و مجلس اعتبارى براى آن در نظر نگرفته است. براساس گفته‌ مقامات ونزوئلا، ايران بنزين را با نرخ دوبرابرى از ونزوئلا مى‌خرد اين در حالى است که به گفته معاون وزير نفت، بنزين خريدارى شده براساس قيمت روز بازار بين‌المللى تعريف و محاسبه خواهد شد.

0 نظرهای شما: