رييس‌جمهور در مصاحبه با اي.پي و اي.پي.تي.ان:

رييس‌جمهور در مصاحبه با اي.پي و اي.پي.تي.ان:
دکترين دفاعي ايران مبتني بر بازدارندگي است
موضوع هسته‌يي را فقط از طريق آژانس ادامه مي‌دهيم


رويس: سياسي خارجي 1388/07/01 09-23-2009 11:46:32
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي
رييس جمهور درباره اظهارات اوباما در خصوص تهديد آميز بودن آينده ايران و سپر دفاع موشکي آمريکا اظهار داشت: ايران يک فرصت براي دولت‌هاي جهان است که همه مي‌توانند از اين فرصت استفاده کنند؛ با اين حرف‌ها نمي‌توان روي مشکلات اقتصادي آمريکا و مسائل موجود در افغانستان را که دولتمردان با آن مواجه هستند بپوشانند.

دکترين دفاعي ما مبتني بر بازدارندگي است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اطلاع رساني رياست جمهوري، دکتر محمود احمدي نژاد شامگاه سه شنبه پس از ورود به نيويورک با خبرگزاري آسوشيتدپرس و شبکه تلويزيوي «اي.پي.تي.ان» در هتل محل اقامت رييس جمهور مصاحبه و به سوالات خبرنگاران درباره مسائل بين المللي پاسخ گفت.
رييس جمهور در ابتدا با بيان اينکه جهان در آستانه تحولات بزرگ است، اظهار داشت: ادامه شرايط و وضع موجود جهان ممکن نيست و بايد تغييرات بزرگي اتفاق بيفتد .هر چند مقطع تغييرات همواره با مشکلاتي مواجه بوده است، ولي اگر بخواهيم دنيا را بسازيم حتما بايد مشکلات آن را هم تحمل کنيم.
دکتر احمدي نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص دستگيري چند آمريکايي در مرزهاي ايران اظهار داشت: چند تن از اتباع دولت آمريکا به مرزهاي ايران وارد شدند و اين از نظر قوانين ما جرم محسوب مي‌شود و رسيدگي به اين موارد بر عهده قوه قضاييه کشور ما و کاملا مستقل مي‌باشد و مقررات و قوانين مخصوص خودش را دارد. من تنها از قوه قضاييه مي‌خواهم رسيدگي به موضوع اين چند تبعه آمريکايي در اسرع وقت و بدون اغماض انجام شود.
وي در پاسخ به اين سوال که با توجه به اينکه موضوع هولوکاست يک واقعيت دردناک تاريخي براي جامعه يهودي محسوب مي‌شود چرا شما اين مساله را انکار مي کنيد، اظهار داشت: ما موضوع يهوديان را از صهيونيسم جدا مي‌دانيم.
صهيونيسم يک حزب سياسي است اما يهوديان مثل همه انسان‌ها پيروان يک دين الهي هستند.
رييس جمهور در ادامه تصريح کرد: من سوالي را در خصوص مساله هولوکاست مطرح کردم که به فرض وقوع موضوع هولوکاست اين واقعه در کجا و توسط چه کساني رخ داده و ارتباط هولوکاست با موضوع فلسطين چيست؟ چرا بايد مردم فلسطين تاوان آن را بپردازند؟
دکتر احمدي نژاد نتيجه گرفته شده از واقعيت هولوکاست را مهم دانست و گفت: مردم فلسطين شصت سال است که آواره هستند. آنها در محاصره غذا و دارو قرار دارند. به آنها بمب مي‌دهند ولي غذا نمي‌دهند. ما از اين متأسفيم؛ ما با روحيه سلطه‌گري مخالفيم. مردم فلسطين در جنگ جهاني دوم هيچ نقشي نداشته‌اند؛ چرا بايد آنها تاوان اروپايي‌ها را پرداخت کنند و اگر بهانه تأسيس رژيم صهيونيستي موضوع هولوکاست نيست، بايد کارهاي ديگري در دنيا انجام داد.
رييس جمهور در پاسخ به سوالي در خصوص حضور نظاميان در افغانستان و اينکه آيا جمهوري اسلامي ايران مايل است در مبارزه با تروريسم به آنها ياري رساند اظهار داشت: با وجود رابطه عميق انساني و دوستانه بين جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي افغانستان و عراق، مرزهاي شرقي و غربي ما کاملا ناامن است. ما علاقمنديم که امنيت در منطقه برقرار شود. سياست‌هايي که گروههاي اشغالگر با حضور نظاميان خود در منطقه داشته چه تأثيري بر امنيت منطقه داشته است؟
دکتر احمدي نژاد با اشاره به اينکه مسائل منطقه راه حل نظامي ندارد، گفت: تجربه تاريخ نشان مي‌دهد که حضور نظاميان در افغانستان شکست خورده است؛ همان طور که صد سال قبل نيروهاي انگليسي با شکست از افغانستان خارج شدند و سي سال پيش شوروي از منطقه خارج شد. نيروهاي نظامي مستقر در افغانستان چه تضميني براي عدم شکست خود دارند.
وي با بيان اينکه ريشه مساله افغانستان برپايي امنيت است، تصريح کرد: آيا وضعيت امروز افغانستان بهتر از سالهاي گذشته است؟ با حضور نيروهاي نظامي در افغانستان توليد مواد مخدر چند برابر شده است و اين يک فاجعه است. بايد در سياست‌ها و روشها تجديد نظر کرد.
رييس جمهور در پاسخ به سوالي در خصوص موضوع هسته‌يي ايران و تصميم ايران در جلسه اول اکتبر اظهار داشت: ما موضوع هسته‌يي را طبق قانون فقط از طريق آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه مي‌دهيم و کساني که مي‌خواهند قوانين جهاني را بشکنند خود پايه‌گذار ناامني در جهان هستند. امروز بايد مساله ناامني در جهان را ريشه يابي کرد و راه‌حل‌هاي اساسي براي آن پيدا کرد. ادبيات نظامي بعد از جنگ دوم جهاني کارآيي خودش را از دست داده است.
دکتر احمدي نژاد سه نکته براي موضوع هسته‌يي مطرح کرد و ادامه داد: نکته اول اينکه وجود سلاح هسته‌يي پايه تهديد و ناامني است و بايد عزم جهاني براي خلع سلاح کامل هسته‌يي ايجاد شود. نکته دوم اينکه بايد زمينه براي بهره برداري از انرژي هسته‌يي صلح‌آميز فراهم شود و همه بتوانند از اين تکنولوژي در جهت صلح استفاده نمايند
وي درباره نکته سوم گفت: امروز براي نيروگاه بوشهر غني سازي با 3.5 درصد انجام شود اما براي رآکتور تهران که راديوداروها را توليد مي کند نيازمند رآکتوري با غناي نزديک بيست درصد هستيم و علاقمنديم آن را خريداري کنيم و اين موضوع مي تواند مورد بحث قرار گيرد.
رييس جمهور در پاسخ به سوالي در خصوص اغتشاشات اخير در ايران و کشته شدن عده‌اي در اين حوادث اظهار داشت: متأسفانه در اين حوادث عده‌اي کشته شدند. ما مخالف کشتار مردم هستيم و در خصوص حوادث اخير در ايران هم من از دستگاه قضايي خواستم که اين موضوع دقيقاً بررسي و رسيدگي شود.
دکتر احمدي نژاد در ادامه با اشاره به دخالت و تأثيرگذاري بيگانگان در حوادث اخير ايران تصريح کرد: ما آنها را مقصر مي‌دانيم و به لطف خدا راههاي دخالت بيگانگان را در مسائل داخلي ايران خواهيم بست.
وي در خصوص اوباما و مواضع وي اظهار داشت: دنيا نيازمند تغييرات است و اميدوارم آقاي اوباما در جهت تغيير گام بردارد .آقاي اوباما زمان بي نهايتي براي اصلاح سياست‌هاي غلط گذشته ندارد و تغييرات بايد سريع و مبنايي باشد و ما اعلام مي‌کنيم از اين تغييرات استقبال مي‌کنيم.
رييس جمهور در پاسخ به اين سوال که اگر ايران در خصوص مساله هسته‌يي موضع جاه‌طلبي ندارد چرا پروتکل آژانس را امضا نکرده است، گفت: آژانس در گزارشات خود اعلام کرده است که هيچ گونه انحرافي در مساله هسته‌يي ايران وجود ندارد. من اينجا سوال مي کنم چه کسي بايد پروتکل را امضا کند؟ کسي که دهها هزار کلاهک هسته‌يي دارد يا کسي که در ابتداي مسير غني سازي در جهت صلح هست؟ کشورهايي که کلاهک هسته‌يي دارند حتي «ان.پي.تي» را هم امضا نکردند؛ بنابراين ابتدا بايد دولت‌هايي که مدعي هستند سلاح‌هاي هسته‌يي خودشان را از بين ببرند.
دکتر احمدي نژاد در ادامه تصريح کرد: ما به دنبال سلاح هسته‌يي نيستيم. توصيه‌اي که به آقاي اوباما دارم اين است که سياست ها بايد عوض شود نه بسته بندي‌ها.

0 نظرهای شما: