سفیر ایران در باکو: کارهای بزرگ، دشمنان بزرگی هم دارد


سفیر ایران در باکو: کارهای بزرگ، دشمنان بزرگی هم دارد



خبرنگار خبرگزاری "آذربایجانی "ترند نیوز" با " محمد باقر بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان گفتگو کرد.
پرسش:اخیرا ایران برای اولین بار عملیات حفاری در دریای خزر را شروع کرده است. این حفاری ها در کجا انجام می شود؟
پاسخ: این حفاری ها فقط در مناطقی که مورد اختلاف با کشورهای همسایه در دریای خزر نیست انجام می پذیرد. بین دو رییس جمهور (آذربایجان و ایران) توافق شده که در منطقه ای که "منطقه ممنوعه" نامگذاری شده، یعنی منطقه "البرز" هیچ عملیات حفاری انجام نگیرد، چون این منطقه مورد اختلاف است و تابحال هیچ یک از دو کشور در آنجا عملیاتی نداشتند تا اینکه وضعیت حقوقی آن مشخص شود. ما طرح های خودمان را به غیر از آب ها و مناطق مورد اختلاف انجام خواهیم داد.
پرسش: ایران کشوری که تولید گاز آن روزانه بیش از 500 میلیون متر مکعب است، حال چرا تاکنون پیمان های مربوط به خط لوله "صلح"، "پارس" و "نکا-جاسک" را عملیاتی اجرا نشده اند؟. همچنین شایعه امتناء هند از خط لوله "صلح" هم زمزمه می شود.
پاسخ: ایران بعنوان دومین کشور دارنده و سومین استخراج کننده گاز بعنوان یک پتانسیل برای انتقال گاز به اروپا، هندوستان و چین مطرح است و سرمایه گذاری خوبی هم از طرف دولت و مصوبات مجلس تخصیص داده شده است.
سیاست احداث خط لوله گازی "نکا - جاسک" نیز تغییر نکرده است، ممکن است تغییرات جزئی در زمان و یا در تخصیص اعتبارات داده می شود.
دو سال پیش زمانی که در مجلس شورای اسلامی بودم، پیام آقای احمدی نژاد را به آقای سینگ نخست وزیر هندوستان بردیم و استقبال خیلی خوبی داشتند. ما می دانیم که اینها کارهای بزرگی است، کارهای بزرگ دشمنان بزرگی هم دارد، لیکن سیاست ما این است که اگر در منطقه صلح باشد؛ کشورهای منطقه با صلح و آبادانی بیشتری زندگی می کنند. من فکر می کنم کشورهای فرامنطقه ای است که این را نمی خواهند. دنیا دیگر از وضعیت تک قطبی در آمده و سازمانهای منطقه ای شکل گرفته و در زمینه های سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی همکاری ها موجود است.
پرسش: امروز یک هیئت گازی از ایران به باکو سفر کرده است. برنامه های ایران برای همکاری های گازی با باکو چیست؟
پاسخ: الان هیئتی از شرکت ملی گاز ایران در باکو است و ما چشم انداز دو کشور را در بویژه در زمینه انرژی پیش بینی می کنیم. ما یک پروژه متانول داریم که در اینجا (باکو) اجرا می شود و بانک توسعه اقتصادی ایران در این زمینه اعتباراتی تخصیص داده است. پروژه "شاه دنیز" آذربایجان را داریم (شرکت ملی گاز ایران 10 درصد سهام آن را دارد)، نوسازی خط لوله "باکو - آستارا" را مد نظر داریم که خیلی کهنه شده و خرید حداقل 5 میلیارد متر مکعب گاز آذربایجان را مذاکره می کنیم. کمیسیون مشترک قرار شده فعال شود. فعلا مذاکرات بصورت کلی انجام می شود و گروه های کارشناسی بایستی در راستای عملیاتی شدن این مذاکرات کار کنند.
پرسش: در حال حاضر قاچاق مواد مخدر از ایران به آذربایجان مشکلی است که مردم و دولت با آن گریبانگیر هستند. در این زمینه دو کشور چه مذاکراتی انجام می دهند ؟
پاسخ: در داخل کشور یکی از هجمه هایی که به ما می شود بحث مواد مخدر است که در همسایگی ما تولید می شود. قبل از ورود آمریکا به افغانستان حجم تولید مواد مخدر در افغانستان 1-2 هزار تن بود که الان به 14 هزار تن رسیده است. مواد مخدر الان یک ابزاری در دست کشورهای فرامنطقه که در پاکستان و افغانستان حضور دارند، شده است. آنها اگر ادعایی دارند، در اولین مرحله القاعده و طالبان را از بین ببرند و چرا در تولید مواد مخدر حساس شدند و بیشتر می کنند.

این یک فاجعه است. من در مقر سازمان ملل هم این بحث را داشتم، یعنی اگر ایران جلو مواد مخدر را نگیرد، این پدیده شوم غرب و کشورهای منطقه را بیچاره خواهد کرد. ما سالانه بین 500 میلیون تا 1 میلیارد دلار هزینه مبارزه با مواد مخدر می کنیم و شهدای زیادی را متحمل شده ایم. در داخل قوانین بسیار سختی را اعمال کرده ایم، امر مواد مخدر نه در دادگاه های عمومی، بلکه در دادگاه های انقلاب مورد بررسی قرار می گیرد. متاسفانه بعضی ها از طریق مرز آذربایجان و ایران قاچاق می کنند و بایستی هر دو کشور در این زمینه قاطع عمل کنند. البته، هر دو کشور در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در قالب کمیته های مشترکی مذاکراتی کرده اند و موفقیت هایی هم حاصل شده است.


خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 26 شهریورماه

0 نظرهای شما: