رييس جمهور سه‌شنبه عازم نيويورك مي‌شود

رييس جمهور سه‌شنبه عازم نيويورك مي‌شود
احمدي‌نژاد سخنران اولين روز نشست سران مجمع عمومي سازمان ملل است


1388/06/30 09-21-2009 09:45:17 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي
دكتر محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور كشورمان براي شركت در شصت و چهارمين دوره مجمع عمومي سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه 31 شهريورماه مصادف با 22 سپتامبر تهران را به مقصد نيويورك ترك مي‌كند

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جلسات بحث عمومي روساي كشورها در شصت و چهارمين دوره مجمع عمومي سازمان ملل متحد از صبح چهارشنبه (اول مهرماه) آغاز مي‌شود و طبق عرف معمول اولين رييس جمهوري كه در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني مي‌كند رييس‌جمهور برزيل است و هر سخنران طي 15 دقيقه مي‌تواند مهم‌ترين مسائلي كه از نظر مردم كشور او اهميت دارد بيان كند.
به گفته سخنگوي جديد مجمع عمومي سازمان ملل، 86 نفر از رهبران كشورها، سه معاون رييس‌جمهور، 36 نفر از سران دولت‌ها، هشت معاون نخست وزير، 55 وزير خارجه و 23 معاون وزير در نشست امسال شركت مي‌كنند. در نشست امسال مجمع عمومي سازمان ملل موضوعاتي همانند راه‌هاي برقراري صلح و امنيت بين‌المللي، تقويت رشد و توسعه، حقوق بشر، كمك‌هاي انسان‌دوستانه،‌ راه‌هاي تقويت عدالت و قوانين بين‌المللي، خلع سلاح، كنترل مواد مخدر، پيشگيري از جنايت، مقابله با تروريسم بين‌المللي در اشكال متفاوتش مورد بحث قرار مي‌گيرد.
بنا بر اين گزارش، سه تن از روساي جمهور مهمي كه در روز اول نشست مجمع عمومي سازمان ملل يعني اول مهرماه سخنراني مي‌كنند، باراك اوباما رييس جمهور آمريكا، دكتر محمود احمدي نژاد، رييس جمهوري اسلامي ايران و معمر قذافي، رهبر ليبي هستند.
خبرگزاري رويتر نيز چندي پيش در همين راستا اعلام كرد در اتفاقي بي‌سابقه براي نخستين بار رييس‌جمهور آمريكا، رييس جمهور ايران، و رهبر ليبي در جلسه‌ مشتركي به ديدگاههاي يكديگر گوش خواهند داد و در واقع كاخ سفيد زمان حضور اوباما در مجمع عمومي سازمان ملل را به گونه‌اي تنظيم كرده كه در آن جلسه احمدي‌نژاد و قذافي نيز حضور دارند. سال گذشته نيز جورج بوش رييس‌جمهور وقت آمريكا در مجمع عمومي سازمان ملل در نوبت صبح سخنراني كرد و احمدي‌نژاد در زمان سخنراني وي در سالن اجلاس حضور داشت و بعدازظهر آن روز سخنراني كرد.
سيد مجتبي هاشمي ثمره نيز در گفت‌وگويي اعلام كرد، رييس‌جمهور بعدازظهر 23 سپتامبر در حدود ساعت 17:30 به وقت نيويورك در مجمع عمومي سازمان ملل متحد سخنراني مي‌كند.
به گزارش ايسنا، اين پنجمين بار است كه احمدي‌نژاد به منظور شركت در اجلاس ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد به نيويورك سفر مي‌كند. اولين بار وي در سال 2005 در مجمع عمومي سازمان ملل به عنوان رييس‌جمهور ايران حضور يافت و سخنراني كرد.
به احتمال زياد رييس‌جمهور بعد از شركت در رژه نيروهاي مسلح كه در آستانه هفته دفاع مقدس برگزار مي‌شود به نيويورك سفر مي‌كند.
بر اساس اين گزارش، لابي‌هاي صهيونيستي و برخي نمايندگان كنگره آمريكا از چندي پيش درصدد اعمال فشار براي جلوگيري از حضور احمدي‌نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل بوده‌اند؛ در حالي كه رييس‌جمهور اعلام كرد درصدد است در اين مجمع حضور پيدا كند و در جريان سفري كه به نيويورك خواهد داشت علاوه بر سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در اجلاس‌هايي كه در حاشيه‌ آن برگزار مي‌شود نيز شركت و با رسانه‌ها نيز گفت‌وگو خواهد كرد.
احمدي نژاد در مصاحبه مطبوعاتي كه چندي پيش نيز داشت اعلام كرد حاضر است در جمع رسانه‌ها در جريان سفر به نيويورك با باراك اوباما رييس‌جمهور آمريكا در مورد مسائل مختلف جهاني مناظره كند.
احمدي‌نژاد پيش از اين نيز چنين پيشنهادي را در جريان سفر به نيويورك در زمان رياست‌جمهوري بوش اعلام كرده بود حاضر است با وي مناظره كند. گرچه برخي رسانه‌ها با توجه به اعلام آمادگي آمريكا براي مذاكره با ايران اين احتمال را مطرح كردند كه هيات ايراني و هيات آمريكايي در جريان برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك با يكديگر ديداري داشته باشند ولي جوانفكر مشاور مطبوعاتي رييس‌جمهور در گفت‌وگو با ايسنا اعلام كرد در برنامه‌هاي رييس‌جمهور هيچ گونه مذاكره‌اي با مقامات آمريكايي در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد پيش‌بيني نشده است.
وي خاطرنشان كرد: پيشنهاد مناظره كه از سوي رييس‌جمهور ايران مطرح شده يك پيشنهاد راهگشا براي حل و فصل برخي مسائل از جهاني است اما به نظر مي‌رسد اين پيشنهاد مقامات آمريكايي را مضطرب و نگران كرده است؛ زيرا تاكنون شاهد هيچ رويكرد مثبتي از سوي رييس جمهور آمريكا در اين زمينه نبوده‌ايم.
بنا بر اين گزارش «سوزان رايس» نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد نيز در روز شنبه در مورد احتمال ديدار روساي جمهور ايران و آمريكا در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: به طور قطع نشست‌هايي از اين نوع را برنامه‌ريزي نكرده‌ايم.
وي هر گونه تعامل مستقيم بين ايران و آمريكا را در اجلاس عمومي سازمان ملل متحد بعيد دانست.
باراك اوباما رييس‌جمهور آمريكا نيز از دوشنبه تا چهارشنبه براي حضور در نشست سالانه مجمع عمومي كه با شركت نمايندگان 192 كشور عضو برگزار مي‌شود، در نيويورك خواهد بود.

0 نظرهای شما: