مـيـانـجـيـگـري» بين احزاب

«مـيـانـجـيـگـري» بين احزاب - واكنش سياسيون
گفت ‌وگوهاي ايسنا با


يحيوي، اكرمي، كوثري، ابراهيمي، موسوي تبريزي، موحدي كرماني و مريم بهروزي




سرويس: سياسي 1388/06/23 09-14-2009 14:49:09 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي
اخيرا برخي اصولگرايان پيشنهادي مبني بر تشكيل كميته‌اي با موضوع ريش‌سفيدي و ميانجيگري شخصيت‌هايي چون آيت‌الله مهدوي كني، حجت الاسلام و المسلمين ناطق نوري و دكتر علي لاريجاني بين گروه‌هاي مختلف سياسي اصولگرا و اصلاح‌طلب جهت ايجاد وحدت در فضاي سياسي جامعه مطرح كردند، خبرنگار ايسنا در گفت‌وگو با برخي شخصيت‌هاي سياسي واكنش آن‌ها را به اين پيشنهاد جويا شده است.
محسن يحيوي
اميدوارم عقلاي اصلاح‌طلب از پيشنهاد ميانجيگري برخي بين احزاب استقبال كنند
يك عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين با اشاره به اين پيشنهاد گفت: اين پيشنهاد بسيار خوبي است و به مصلحت نظام است ولي تاثيرپذيري آن را بسيار كم مي‌دانم.
محسن يحيوي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان اين‌كه " چهار سال قبل نيز خانه احزاب منشوري را براي ايجاد تعامل بين احزاب و گروه‌هاي مختلف سياسي سازماندهي كرد تا همه حزب‌ها با رعايت خطوط قرمز نظام و مصالح كلان كشور به رقابت بپردازند و ديدگاه‌هاي‌شان را آزادانه مطرح كنند" ادامه داد: پيشنهاد مطرح شده را خوب مي‌دانم ولي تاثيرپذيري آن را بر روي گروه‌هاي عمده احزاب اصلاح‌طلب كم مي‌دانم؛ چراكه اين احزاب پيشبرد برنامه‌هاي خود را در گرو تندرويي و حركت‌هايي كه تاكنون از آن‌ها مشاهده كرديم مي‌دانند.
وي اظهار كرد: اميدوارم كه عقلاي اصلاح‌طلب از اين پيشنهاد استقبال كنند و در راستاي تحقق آن همكاري كنند.
وي گفت: كساني كه براي ميانجيگري پيشنهاد شده‌اند، از طرف اصولگرايان و وابسته به جريان اصولگرا هستند. در صورتي كه معتقدم بايد عقلاي اصلاح‌طلب نيز به اين مجموعه ملحق شوند تا تاثيرپذيري آن بيشتر شود.
اين عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين گفت: در واقع اين ميانجيگري دعوت به عقلانيت و رعايت مصالح كلان كشور است و مناسب است كه عقلا از آن استقبال كنند
.
سيدرضا اكرمي:
براي حل اختلافات نياز به افراد مطلع، منصف و مصلح داريم
هم‌چنين حجت‌الاسلام والمسلمين سيدرضا اكرمي گفت: اگر مايل هستيم كه مسائل پيش آمده پس از انتخابات رياست جمهوري ابتدا از سطح سران و خواص و بعد به سطح عموم كاهش پيدا كند و تمام شود،‌ نيازمند گروهي هستيم كه اولا از اوضاع مطلع باشند،‌ دوم اينكه منصف باشند و با انصاف برخورد كنند و سوم اينكه مصلح باشند و درصدد اصلاح امر و به پايان رساندن اين بگو و مگوها برآيند.
اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: براي حل چنين اختلافي ما نيازمند گروهي هستيم از جمله آيت‌الله مهدوي كني، حجت‌الاسلام ناطق نوري، دكتر لاريجاني،‌ دكتر حسن روحاني،‌ دكتر ولايتي، دكتر حدادعادل و اين طور كساني كه هم از كم و كيف قضايا مطلع هستند و هم منصف و مصلح‌اند.
وي افزود:‌ بايد گروهي جمع شوند و با طرفين درباره مسائل موجود گفت‌وگو كنند، هم با آقاي احمدي‌نژاد، هم آقاي ميرحسين و هم آقايان كروبي و خاتمي بنشينند و گفت‌وگو كنند و هر دو طرف را وادار كنند كه يكديگر را بپذيرند، يعني آقايان هاشمي، ميرحسين موسوي و كروبي، آقاي احمدي‌نژاد را به عنوان رييس‌جمهور بپذيرند و در مقابل آقاي احمدي‌نژاد نيز مسائلي را كه در مناظره درباره آقاي هاشمي مطرح كرد اصلاح كند، بعد هم آقاي احمدي‌نژاد و آقاي ميرحسين در جلسات مجمع تشخيص شركت كنند.
وي ادامه داد: اگر كارها به روال عادي برگردد و اگر تعرضي به كسي شده افراد از يكديگر عذرخواهي كنند، ماجرا از راس بسته مي‌شود تا اينكه آرام آرام به بدنه پايين مي‌رسد و نهايتا مشكلات كاهش مي‌يابد و جمع‌بندي مي‌شود، به هر حال اگر مايليم كه اين اختلافات كاهش پيدا كند و تمام شود به نظر مي‌رسد راه‌حل همين است.
اين نماينده مردم تهران در خانه ملت تاكيد كرد: قطعا فرد بي‌طرف وجود ندارد، هر كس يك خط فكري و سياسي دارد؛ اما بحث مصلحت و منفعت كشور و جمع‌بندي قضايا است، وقتي وحدت و كمك به يكديگر مصلحت باشد به طور طبيعي افراد بايد از بعضي از ادعاها و خواسته‌هاي خود صرف نظر كنند و كوتاه بيايند.
وي افزود:اما اگر اين افراد بخواهند روي ادعاي خود بايستند، ضمن اينكه به جايي نمي‌رسند، اختلافات ادامه پيدا مي‌كند، همان طور كه در سه ماه گذشته از انتخابات هنوز اين مسائل جمع‌ نشده است.
اكرمي در پايان تصريح كرد: اگر طرفين مايل باشند كه اين پيشنهاد را بپذيرند قطعا تشكيل چنين گروهي و اقدام آن‌ها براي حل و فصل اختلافات عملياتي و اجرايي است و مشكلي در مسير فعاليت آن وجود ندارد
.
محمد اسماعيل كوثري:
نمي‌شود عده‌اي كشور را به ناامني بكشند و عده ديگر موضوع را حل كنند
يك نماينده مجلس نيز با خوب توصيف كردن نفس تشكيل شورايي براي حل اختلاف ميان احزاب و جريانات سياسي كشور، گفت: متوليان اين كار بايد به اين مساله توجه داشته باشند كه عدالت در اين ميان به كجا رفته است.
محمد اسماعيل كوثري نائب رييس اول كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با ايسنا و با اشاره به پيشنهاد علي مطهري از نمايندگان مجلس براي تشكيل هياتي از طرف ريش‌سفيدان براي حل اختلاف ميان احزاب و گروه‌هاي سياسي براي جلوگيري از حذف يكي از جريانات خاطرنشان كرد: پس از اين همه مدت چرا آقايان هم‌اكنون به فكر اين كار افتادند، اگر روزهاي اول وارد قضيه مي‌شدند بهتر نتيجه مي‌داد.
وي با بيان اين‌كه " پس از سه ماه باز هم اين مساله را تاييد مي‌كنيم" در عين حال گفت: اما بايد اين مساله را در نظر گرفت كه حيثيت نظام كه توسط عده‌اي به چالش كشيده شده به كجا مي‌رود و جواب اين همه خون‌هاي ريخته را چه كسي بايد بدهد.
وي با يادآوري پيگيري‌هاي انجام گرفته از طرف نظام و مامور شدن هياتي در قوه قضاييه براي رسيدگي به موضوع خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم چندين هيات درست كنيم نتيجه‌ي كار مشخص نمي‌شود و براي رسيدن به نتيجه بايد با يك سازكار مشخص اقدام كرد.
اين نماينده مردم تهران با بيان اين‌كه " رسيدگي به مسائل اغتشاشات پس از انتخابات داراي دو بعد است" گفت: يك بعد حكايت از اين مساله دارد كه كساني‌كه كه در اغتشاشات حضور داشتند اختيار لازم را نداشته و ديگران برايشان تصميم گرفته و آنها مجري بودند و بعد دوم آن نيز اين است كه اگر اين افراد خودشان صاحب اختيارند به دنبال چه موضوعي بودند كه تا كنون با اين اقدامات ناامني را به وجود آوردند.
وي تصريح كرد: بايد نسبت به اين مساله پاسخگو باشند، نمي‌توان اين طور برخورد كرد كه يك عده‌اي كشور را به ناامني بكشانند و عده ديگر بخواهند موضوع را حل كنند؛ پس در اين ميان حق نظام چه مي‌شود؟

حسين ابراهيمي:
براي حل اختلافات بايد بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري عمل كرد
هم‌چنين يك عضو جامعه روحانيت مبارز در واكنش به اين پيشنهاد گفت: هيچ جرياني از كشور حذف نمي‌شود، اما ممكن است افرادي حذف شوند و جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب هم‌چنان در جامعه وجود خواهد داشت.
حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي، نماينده‌ي مردم بروجرد در گفت‌وگو با ايسنا و با بيان اين‌كه " براي حل اختلافات بايد بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري عمل كرد" ادامه داد: مقام معظم رهبري چارچوب ما را مشخص كردند،با كساني كه با امنيت كشور برخورد كرده باشند و تخلفاتشان موجب ناامني در كشور شده باشد و يا حتي افرادي كه با مباني و اصول نظام برخورد كرده و يا مي‌كنند هم‌چنين كساني كه به شايعه‌پراكني مي‌پردازند، بر اساس فرمايشات ايشان بايد برخورد صورت گيرد.
وي ادامه داد: اما افرادي كه اختلاف سليقه و يا روش دارند، آزاد هستند و مي‌توانند انتقاد كنند و شيوه‌هاي خود را اعمال كرده و سلايق مختلف در جامعه داشته باشد كه گاهي همين مساله موجب رشد هم مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه " اين پيشنهاد تاثيرگذار نخواهد بود" گفت: قبلا از اين قبيل كارها انجام شده و هيات‌ها و گروه‌هايي تشكيل شد كه بنده هم در برهه‌اي از كميسيون امنيت ملي عضو بوده‌ام، اما هر كاري كرديم اثر نداشت. بنابراين علي‌رغم تلاش‌ها از وساطت نتيجه‌اي حاصل نشده است
.
موسوي تبريزي:
تشكيل كميته‌اي براي حل مسائل فضاي سياسي آرامش را به جامعه برمي‌گرداند
دبير كل مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم نيز با اشاره به پيشنهاد تشكيل كميته‌اي براي حل برخي اختلافات در فضاي سياسي كشور گفت: در چنين كميته‌اي بهتر است دلسوزان و بزرگان انقلاب و نظام كه تاكنون عليه يكديگر سخني نگفته‌اند و رابطه‌ دوستانه‌اي دارند، گرد هم آيند.
سيدحسين موسوي تبريزي در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: پيشنهادهاي مبتني بر ميانجي‌گري در صورتي عملي است كه چند نفر از بزرگان در شرايطي كه تنها اختلاف‌ نظرهايي وجود دارد، ‌براي حل آن‌ها گرد هم آيند، اما زماني كه بحث‌هايي مبني بر وجود برخي رفتارها با بازداشتي‌ها مطرح شود، به جاي آن‌كه عده‌اي از بزرگان دور هم بنشينند و در اين باره گفت‌وگو كنند، بهتر است به مسوولان قضايي بگويند كه تكليف بازداشت‌شدگان بر اساس قانون جمهوري اسلامي روشن شود و بتوانند با سپردن قرار وثيقه يا كفيل و در آزادي كامل، در قبال اتهامات وارده از خود دفاع كنند و كساني كه اتهامي ندارند يا اتهاماتشان ثابت نشده، آزاد شوند.
وي افزود: اگر اقدامات مذكور زودتر صورت بگيرد كمك مي‌كند آرامش به جامعه بازگردد و اگر بزرگاني كه پيشنهاد داده شده‌اند چنين كاري را انجام دهند، بسيار خوب است.
وي ادامه داد: نظام ما بر اساس اسلام و قرآن است و نظام ديگري را غير از اين، معتبر نمي‌دانيم؛ لذا نظام در صورتي پابرجا خواهد بود كه به اسلام و قرآن عمل شود. حضرت اميرالمومنين علي(ع) مي‌فرمايند " هيچ‌ كس فكر نكند حق و قانون هميشه به نفع يك گروه است " گاهي هم ممكن است به ضرر او باشد، اما تحت هر شرايطي بايد به آن عمل كرد.
وي افزود: در يك جامعه قانون درباره‌ همه‌ يكسان است و بايد به يك اندازه اعمال شود و فرقي نمي‌كند درباره‌ چه كسي باشد؛ مثلا اگر ماموري تخلف يا كسي جاسوسي كرده، اگر ثابت شود بايد طبق قانون مجازات اسلامي درباره‌اش عمل شود و مسوولان و بزرگان انقلاب بايد بنشينند و ريشه‌ اين مسائل را بررسي كنند.
دبيركل مجمع محققين و مدرسين حوزه‌ علميه‌ قم در پايان گفت: در تشكيل گروهي براي ميانجي‌گري بايد دلسوزاني حضور باشند كه تا كنون عليه يكديگر بد نگفته و تهمت نزده‌اند و جو بين‌شان دوستانه بوده است تا بتوانند حرف يكديگر را درك كنند
.
موحدي‌كرماني:
اعضاي مجلس خبرگان براي ايجاد وحدت در جامعه تلاش مي‌كنند
يك عضو مجلس خبرگان هم گفت: اعضاي مجلس خبرگان با توجه به نفوذي كه در جامعه دارند در راستاي ايجاد وحدت بيشتر در جامعه تلاش مي‌كنند.
آيت‌الله موحدي‌كرماني كه عضو جامعه‌ روحانيت مبارز نيز هست، در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد پيشنهاد مطرح شده مبني بر ميانجيگري آيت‌الله مهدوي‌كني در بين گروه‌هاي سياسي نيز اظهار كرد: چنين شخصيت‌هايي تا آن‌جايي كه بتوانند در اين ارتباط تلاش و سعي مي‌كنند ولي اين‌كه چقدر اين تلاش‌ها موثر باشد و چقدر افراد اطراف اين قضيه بتوانند اين موضوع را تحمل كنند، بحث ديگري است.
وي همچنين در مورد نقش اعضاي مجلس خبرگان در ايجاد وحدت در جامعه تاكيد كرد: اين افراد مانند هر فرد مسلمان ديگري در راستاي ايجاد وحدت در جامعه و امت اسلامي وظيفه دارند و اعضاي مجلس خبرگان رهبري تا آن‌جا كه مي‌توانند در اين زمينه تلاش مي‌كنند ولي اين‌كه چقدر اين تلاش‌ها موثر باشد همان‌طور كه گفتم بحث ديگري است.
وب با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در نماز جمعه اخير تهران با تاكيد بر اين‌كه " صحبت‌هاي ايشان بايد مورد توجه احزاب و گروه‌هاي سياسي و شخصيت‌ها قرار بگيرد" گفت: همانطور كه مقام معظم رهبري مطرح كردند سياست نظام جذب حداكثري و دفع حداقلي است و افراد ممكن است با يكديگر اختلاف سليقه داشته باشند و اين مساله اشكالي ندارد ولي ما تا آن‌جا كه مي‌توانيم بايد افراد را جذب كنيم و دفع حداقلي داشته باشيم.
مريم بهروزي:
تشكيل كميته‌اي متشكل از سياسيون مورد احترام و علما مي‌تواند در حل مسائل فضاي سياسي كمك كند
دبير كل جامعه زينب (س) نيز گفت: تشكيل كميته‌اي متشكل از بزرگان سياسي اصول‌گرا مي‌تواند در ساماندهي اوضاع موجود مثمر ثمر باشد.
مريم بهروزي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از پيشنهاد تشكيل كميته‌اي متشكل از بزرگان سياسي در جهت ميانجي‌گري براي رفع اختلافات موجود ميان احزاب، گروه‌هاي سياسي و برخي شخصيت‌ها استقبال كرد و افزود: با توجه به مطرح‌شدن افرادي چون آقايان ناطق نوري، مهدوي كني و علي لاريجاني براي حضور در اين كميته بايد گفت جامعه‌ روحانيت مبارز از سابقه‌دارترين تشكل‌هاي مذهبي و نه سياسي و آيت‌الله مهدوي كني نيز شخصيتي مورد احترام احزاب و گروه‌هاي سياسي است. هم‌چنين آقاي ناطق نوري در برهه‌اي از زمان در قالب شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي نتيجه‌ي مطلوبي در فضاي سياسي كشور به ارمغان آورد.
وي در ادامه با بيان اين‌كه " علي لاريجاني نيز شخصيتي مورد احترام است" گفت: اين افراد گزينه‌هاي خوبي براي ميانجي گري و ايجاد وفاق بين احزاب و گروه‌هاي سياسي هستند.
بهروزي در عين حال با طرح اين پيشنهاد كه بهتر است شخصيت‌هايي چون آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و علمايي چون آيت‌الله جوادي آملي، آيت‌الله اميني و آيت‌الله استادي نيز به جمع اين افراد اضافه شوند، تاكيد كرد: با توجه به تندي‌ها و نابهنجاري‌هايي كه در جريان انتخابات و پس از آن در فضاي جامعه شكل گرفت، ميانجي‌گري چنين افرادي مي‌تواند راهگشا باشد.
دبيركل جامعه زينب(س) در پايان اظهار كرد: بهتر است اين افراد در جهت ساماندهي اوضاع با سران اصول‌گرا و اصلاح‌طلب جلسه‌اي برگزار كنند.

0 نظرهای شما: