احمدي‌نژاد در جمع خبرنگاران

احمدي‌نژاد در جمع خبرنگاران
آماده مذاكرات سازنده و طولاني مدت با 1+5 هستيم

خبرگزاري فارس: رئيس‌جمهور كشورمان آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي مذاكرات طولاني با 1+5 به شرط هدفمند و سازنده بودن آن را اعلام كرد
. به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان كه در حاشيه جلسه امروز دولت در جمع خبرنگاران حضور يافته بود، با اشاره به مذاكرات روز پنجشنبه نمايندگان ايران با نمايندگان گروه 1+5، اين جلسه را مهم توصيف كرد و افزود: مسائل مهمي در دنيا وجود دارد كه همه را تحت تاثير قرار داده كه از آن جمله بحث‌هاي اقتصادي، امنيتي و تنظيم روابط بين ملل مختلف است. وي بسته پيشنهادي ايران را ناظر بر سازماندهي گفتگوهاي جامع براي همكاري و مشاركت عمومي در جهت رفع اين چالش‌هاي جهاني دانست و افزود: اين جلسه به عنوان اولين گفتگو داراي ويژگي‌هايي است كه از آن جمله آزمايش سنجش ميزان صداقت و پايبندي برخي كشورها به قانون و عدالت است. احمدي‌نژاد سنجش اراده برخي دولت‌ها براي پيگيري شعار تغيير را از ديگر نكات جلسه فردا دانست و افزود: اين مذاكرات موقعيتي استثنايي براي چند كشور اروپايي و دولت آمريكا است كه شرايط خود را تغيير داده و نحوه تعامل خود با ملت‌ها را اصلاح كنند. آنها بايد به عدالت، قانون و احترام متقابل برگردند. رئيس‌جمهور خطاب به اين كشورها يادآور شد: ما اعتقاد داريم مسائل جهاني جز با تعامل و مشاركت همگاني قابل حل نيست و دوران تصميم‌گيري چند كشور براي دنيا گذشته است. وي افزود: همه ملت‌ها بايد احساس كنند سهمي دارند و حقوق‌شان مورد توجه است. رئيس شورايعالي امنيت ملي در عين حال هشدار داد كه ايران خود را براي هر شرايطي آماده كرده است و ملت ما در 30 سال اخير ياد گرفته است كه روي پاي خود ايستاده و هر شرايطي را به نفع خويش تغيير دهد. احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه همراهي و همزماني قطعا بهتر خواهد بود، در عين حال گفت: قطعا مذاكره‌كنندگان مختارند هر سياستي را دنبال كنند اما ما آسيب نمي‌بينيم و ترجيح ما در عين حال دوستي و تعامل است.
رئيس‌جمهور كشورمان در ادامه به تشريح بسته پيشنهادي ايران پرداخت و افزود: با توجه به بحران فعلي موجود در اقتصاد جهاني كه مولود زياده‌خواهي و ربا است، ما آمادگي داريم پيشنهادهاي لازم را با كمك ديگران اجرايي كنيم. البته بايد بدانند كه اقتصاد ما كمترين آسيب را از اين بحران‌ها مي‌بيند.
به گفته احمدي‌نژاد چالش دوم در جهان خلع سلاح جهاني است و افزود: ده‌ها هزار بمب اتمي در جهان وجود دارد كه سمت و سوي تعاملات را منحرف كرده و نوعي تهديد بالقوه به شمار مي‌رود. وي اضافه كرد: اگر خلع سلاح اتمي جدي گرفته شود، نبايد به دست آنهايي باشد كه خود زرادخانه‌هاي عظيمي از اين سلاح‌ها دارند و جهان نيازمند سازوكار جديدي در اين خصوص است.
رئيس‌جمهور كشورمان استفاده همگاني از فناوري نو را از جمله ديگر موضوعات پيشنهادي بسته ابتكاري ايران دانست و افزود: همه بايد بتوانند از اين فناوري‌هاي نو استفاده كنند و ملت‌ها بايد قادر به استفاده از فناوري‌هايي همچون هوافضا، نانوتكنولوژي و انرژي اتمي باشد.
رئيس شورايعالي امنيت ملي، تعاملات بين‌المللي در جهان كنوني را مورد اشاره قرار داد و اعلام كرد اين روابط امروز در سايه بي‌اعتمادي قرار داشته و محل‌هايي مثل شوراي امنيت و سازمان ملل نيز بر پايه دوستي و عدالت عمل نكردند.

0 نظرهای شما: