شرودر: نابوکو بدون گاز ایران آینده ای نخواهد داشت

شرودر: نابوکو بدون گاز ایران آینده ای نخواهد داشت


16:28 1388 / 07 / 03

گرهارد شرودر" رئیس کمیته سهامداران کمپانی "Nord Stream" (جریان شمالی) که به پروژه خط لوله انتقال گاز "جریان شمالی" می پردازد، معتقد است که پروژه نابوکو در صورتی آینده خواهد داشت که از گاز ایران پر شود.
وی ضمن سخنرانی در چهارمین همایش سوختی "Kazenergy" گفت: "من خواستار اجرای پروژه نابوکو هستم، زیرا ما نیاز به واردات بیشتر گاز به اروپا داریم، اما باید یک چیز را به یاد داشت، ما گاز طبیعی کافی برای خط لوله های جریان شمالی و جنوبی داریم، اما نه برای نابوکو".
به گفته وی، "نابوکو برای اینکه موضع خوبی داشته باشد، باید از گاز ایران پر شود" و افزود: "این درست خواهد بود، زیرا به ما امکان دیگری برای عرضه گاز به اروپا می دهد".
شرودر معترف شد که "اتحادیه اروپا نیاز به این خواهد داشت که مقاومت سیاسی را رفع کند. اتحادیه اروپا، برای حل اختلاف نظرات سیاسی پیرامون تحریمات در رابطه با ایران و منابع سوختی که از این کشور می آیند، نیاز به نیرو خواهد داشت".
طرح اولیه برای پروژه نابوکو که در سال 2004 ارائه شده بود، عرضه گاز از معادن ایران در خلیج فارس را در نظر داشت. در سال 2006 با توجه به مناقشه پیرامون برنامه هسته ای ایران، تصمیم گرفته شد که در پروژه تغییر ایجاد شود تا بتوان گاز ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان را صادر کرد.
فاز اول ساخت خط لوله در سال 2010 آغاز می شود که احداث خطوط انتقال گاز بین ترکیه و اتریش را بطول 2 هزار کیلومتر در نظر دارد. پس از آن طی دو سال از لوله های موجود در مرزهای ترکیه- گرجستان و نیز ترکیه- ایران استفاده می شود. این اجازه می دهد که در سال 2013 خط لوله را با توان خروجی اولیه برابر با 8 میلیارد متر مکعب در سال به بهره برداری رساند.
دومین فاز ساخت نابوکو در سال 2014 میلادی آغاز می شود که ساخت خط لوله ها در بخش ترکیه-گرجستان و ترکیه-ایران را در نظر دارد. در چارچوب مرحله دوم بمنظور بالا بردن توان خروجی تا 31 میلیارد متر مکعب در سال، ایستگاه های فشار نصب خواهند شد.
در پروژه Nabucco هم اکنون ترکیه، بلغارستان، رومانی، مجارستان و اتریش شرکت دارند. هزینه تحقق پروژه حدود 6,14 میلیارد دلار ارزیابی می شود.
اتحادیه اروپا امیدوارست که با ساخت خط لوله Nabucco وابستگی به صادرات گاز روسیه کمتر شود. اما کارشناسان اروپایی خاطر نشان می کنند که شرکت کنندگان در کنسرسیوم Nabucco نتوانسته اند ضمانت عرضه گاز را از کشورهای حاشیه خزر دریافت کنند و بدون این نیز نمی توانند سرمایه لازم برای ساخت خط لوله را جذب کنند. عرضه کنندگان بالقوه برای Nabucco کشورهای آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، مصر، ایران و حتی عراق محسوب می شوند


.
خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 3 مهر ماه

0 نظرهای شما: