هاشمي رفسنجاني خبر داد

هاشمي رفسنجاني خبر داد

اقدام براي برون رفت از وضع
فعلي



هاشمي؛ گروهي از افراد خير و خيرخواهان و دلسوزان نظام بر اساس مطالبي که از رهبري شنيديم و ديدگاه هاي افراد صاحب نظر براي انتقال فضاي فعلي جامعه به فضاي نقادي صحيح در حال تنظيم کردن متني هستند
روزنامه اعتماد گروه سياسي؛- کارگروهي از افراد خير و باتجربه در حال تنظيم مطالبي از تذکرات رهبري و نکات مدنظر ساير بزرگان هستند تا براي برون رفت کشور از وضعيت فعلي اقدام کنند.اکبر هاشمي رفسنجاني ديروز در کسوت رئيس مجلس خبرگان رهبري به تفصيل درباره راهکارهاي حل معضلات موجود کشور با استفاده از تذکرات اخير رهبري گفت و گفت تا به اعلام تشکيل اين کارگروه رسيد.

هاشمي آنها را «خيرخواهاني» معرفي کرد که مشغول تدوين مطالب و انجام فعاليت هايي براي رسيدن کشور به آرامش هستند. او البته اعضا و زمان اعلام نتيجه بررسي هاي آنها را عنوان نکرد، ولي تاکيدش بر ضرورت خروج از وضعيت ابهام در سال تحصيلي جديد، نشان مي داد اقدامات اين گروه ضرب الاجلي خواهد بود.هاشمي رفسنجاني صبح ديروز در شرايطي ششمين اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبري را - با يک ماه تاخير - افتتاح کرد که از مدت ها قبل تر گمانه زني ها درباره اهميت اين دوره آغاز شده بود. در واقع حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري دهم و اعتراض به نتيجه انتخابات، پاي مجلس خبرگان و بيش از آن شخص هاشمي رفسنجاني به عنوان رئيس اين مجلس را هم به ميدان کشاند.
چنان که آيت الله دستغيب نماينده فارس در خبرگان رهبري «براي احقاق حق مردم و اعاده حيثيت از مرجعيت» خواستار برگزاري علني نشست خبرگان رهبري شده بود و از سوي ديگر تعدادي از گروه ها و فعالان سياسي از اعضاي خبرگان مي خواستند براي کمک به تسريع در بازگشت آرامش به فضاي سياسي کشور دست به کار شوند و اجلاس فو ق العاده تشکيل دهند. با اين حال هيچ يک از اين تقاضاها محقق نشد. نامه دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري تحت مديريت «محمد يزدي» اوايل مرداد ماه نيز در همين راستا بود. در اين نامه که با عنوان «اکثريت مجلس خبرگان» و بدون «نام و اعضا» منتشر شد، ضمن تاکيد بر اينکه فصل الخطاب در امور رهبري است، از هاشمي رفسنجاني خواسته شده بود که سکوت نکند و با تبعيت از رهبري، به بازگشت آرامش به کشور کمک کند.
البته رئيس مجلس خبرگان که حاميان دولت، او و فرزندانش را يکي از عوامل اغتشاشات کشور مي دانند، به اين نامه پاسخي نداد. اين نامه از آن رو اهميت داشت که از سوي طيف ياران محمدتقي مصباح يزدي، احمد جنتي و محمد يزدي در خبرگان رهبري نگاشته شده بود. با اين همه سکوت هاشمي محتواي آن نامه را مسکوت گذاشت تا اينکه ديروز با خالي ماندن صندلي محمد يزدي در جايگاه هيات رئيسه و غيبت دست کم 10 نفر در هنگام افتتاح مراسم، دوباره مفاد آن يادآوري شد. هرچند ساير منتقدان رئيس مجلس خبرگان در جلسه افتتاحيه اجلاس ششم حضور داشتند و هنگام سخنراني او، با سکوت به سخنانش گوش مي دادند، اما غيبت دبيرکل مجمع مدرسين حوزه علميه قم حتي آن گونه که ايلنا گزارش کرد به دليل بيماري، نشان مي دهد در اجلاس ششم دوره چهارم خبرگان مباحث صريحي به ميان خواهد آمد.
اين گمانه در لابه لاي نطق هاي ارسالي روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام به خبرگزاري ها نيز مشهود است، چنان که خزعلي نماينده خراسان رضوي و علم الهدي نماينده مشهد در مجلس خبرگان در نطق هاي پيش از دستور خود از هاشمي انتقاد کردند. به گزارش ايسنا، علم الهدي که ديروز به دليل تغيير ساعت يک ساعت زودتر به ساختمان قديم مجلس آمده بود در نطقش با شرح تحليلي حوادث زمان حکومت علي(ع) و مکرهاي معاويه براي فريب مردم و رويگرداني از امام بر حق و ترويج آن تفکر تا زمان حکومت نامشروع يزيد و قيام امام حسين(ع) گفت؛ «شايد سکوت برخي بزرگان اسلام در اشاعه تفکرات غلط بين مردم بي تاثير نباشد.»
رجانيوز نيز در خبري مدعي شد سخنان اين دو عضو خبرگان سانسور شده و نوشت خزعلي در نطقش با انتقاد از عملکرد هاشمي و برخي اعضاي خانواده اش، خواستار برخورد با عوامل اصلي اغتشاش ها شده است.در چنين فضايي، هاشمي ترجيح داد اجلاس را فارغ از تمامي اين بحث ها افتتاح کند و مذاکرات را به مابقي زمان نشست که به صورت محرمانه و غيرعلني برگزار مي شود، موکول کند.اين مباحث و مذاکرات در هيچ دوره يي از خبرگان رهبري رسانه يي نشده و تنها در حد حدس و گمان و تحليل باقي مانده است.
همچنين بر مبناي اعلام قبلي برنامه هاي اين اجلاس موضوع حوادث انتخابات رياست جمهوري در دستور کار رسمي خبرگان نيست، مگر اينکه حين برگزاري اجلاس با پيشنهاد اعضا در دستور قرار گيرد. به رغم تمام اين احتمالات خبري که هاشمي رفسنجاني سخنان روز اول نشست درباره تشکيل کارگروهي با حضور افراد باتجربه و خير نظام اعلام کرد، نشان مي دهد او برخلاف انتقاد نمايندگان عضو مجلس خبرگان، سکوت را شکسته است و به شيوه معمولش در حال رايزني هاي پشت پرده براي رفع مناقشات موجود کشور است. در اين بين فرصت سه روزه اجلاس خبرگان رهبري با حضور روحانيون صاحب نام و تاثيرگذار در ميان گروه هاي سياسي و نهادهاي مسوول، زمان مغتنمي براي تصميم گيري ها و توافقات در راستاي اين هدف خواهد بود؛ اقداماتي که هاشمي رفسنجاني ابتدا کليات آن را در حضور رسانه ها مطرح کرد.
هاشمي در افتتاحيه اجلاس که به نسبت 86 عضو مجلس خبرگان رهبري، غايبان پرتعدادي داشت، گفت؛ «استعمارگران انحصارطلب آتش تهيه يي ريخته اند که به ما هشدار مي دهد خيلي مراقب باشيد و خودمان آماده باشيم، ولي اميدواريم شرايط ناگواري پيش نيايد ولي آمادگي شرط ايمني ماست.» هاشمي رفسنجاني ادامه داد؛ «شما مي بينيد در خارج چه مي گذرد و بين خودشان طراحي مي کنند، گرچه اين فعاليت ها بيشتر جنگ رواني است تا در آستانه مذاکرات ما را در انفعال قرار دهند. البته با ديپلماسي فعال مي توانيم خوب عمل کنيم، همان طور که قبل از اين هم توانستيم آثار شر آنها را کم کنيم. خداوند وعده داده کساني را که در راه او صبر و استقامت مي کنند، کمک کند و امام راحل که بنيانگذار اين مسير بود و در 30 سال آخر عمر نيز همواره در ميدان حاضر بود ميراث گرانبهايي داشت که همواره مي توان از آن بهره گرفت.»
رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه سخنان خود با بيان اينکه مسائل داخلي قابل ملاحظه است، تصريح کرد؛ همه و به خصوص ما اعضاي خبرگان که نماينده مورد اعتماد مردم و علماي با بصيرت، آشنا با شرايط و مسوولاني هستيم که سوگند خورده ايم بايد تلاش کنيم وظيفه خود را ايفا کنيم و شرايط را نيز همه مي دانيم و به هوشياري بيشتر نياز داريم.
وي با اشاره به بازگشايي مدارس و دانشگاه ها و جنگ رواني که بيگانگان دست اندرکار آن هستند، تاکيد کرد؛ مقداري درنگ و تامل مسائل را مي تواند به سمت وضع خوبي ببرد، مشروط بر اينکه هم شرايط را به خوبي ارزيابي کنيم و هم به موقع تصميم بگيريم.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به راه هاي پيدا کردن همدلي بيشتر بين اقشار مردم و کساني که در چارچوب قانون اساسي و قوانين موضوعه مايل به همکاري با هم هستند، اظهار داشت؛ در اظهارات اخير رهبري به اندازه کافي در اين زمينه محورهايي را مي بينيم که اگر در جامعه به آنها توجه شود و همه اطراف اعتراضات و مشاجرات و نيز دست اندرکاران آنها را در نظر گيرند، فکر مي کنم مشکلي که نگران آن باشيم، پيش نيايد.
البته در يک جامعه زنده مباحثات همواره مي تواند وجود داشته باشد. وي با اشاره به اينکه يکي از محورهاي سخنان رهبري ابراز رضايت از راهپيمايي روز قدس است که ملت به طور يکپارچه در آن حضور يافت، ادامه داد؛ اين حضور نياز به زمان و نشانه علاقه مندي به آرمان هاي امام در مورد ملت مظلوم فلسطين است که غذا، دارو و... در اختيار ندارند و اين حضور مردم وفاداري مردم را نشان داد.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به فراز ديگري از سخنان رهبر انقلاب در خطبه هاي نماز عيد سعيد فطر تصريح کرد؛ ايشان فضاي تهمت و مشاجرات را محکوم کردند که نشانه توجه به نقطه چرکيني است که باعث مي شود دل ها را دور کند. همه توجه کنند که فضاي تهمت و ايجاد ناامني فکري براي ديگران و آلوده کردن فضا به بدبيني منجر مي شود که مانند خوره همه چيز را مي خورد. همه ما، مسوولان و تريبون داران بايد به اين موارد توجه کنيم تا فضا بيش از اين آلوده نشود.
اکبر هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنان خود در افتتاحيه ششمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري دوره چهارم، به يکي ديگر از محورهاي سخنان اخير رهبري اشاره کرد و آن را توجه به قانون دانست و گفت؛ رهبري بر لزوم توجه به قانون تاکيد داشتند، از اين رو چه آنهايي که دست اندرکار هستند، بايد مقيد به قانون باشند و چه معترضان بايد در چارچوب قانون عمل کنند. مجريان و معترضان توقع نداشته باشند که در صورت عمل نکردن در چارچوب قانون، نسبت به آنها بي تفاوت باشند زيرا بي قانوني يعني هرج و مرج در جامعه.
وي يکي ديگر از محورهاي مهم سخنان رهبري را ممنوع کردن پخش اعترافات متهمان در رسانه ها بيان کرد و گفت؛ اگر اعتراف متهمان نسبت به ديگران پخش شده بايد با متخلف برخورد شود و بايد ايستاد و با آنها برخورد کرد. اينکه هر رسانه هر چه دلش خواست بنويسد و آن را منتشر کند، درست نيست و بايد با آن برخورد کرد. اين تذکر رهبري اهميت فوق العاده يي دارد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مداراي حداکثري و برخورد حداقلي با مخالفان در چارچوب قانون را يکي ديگر از محورهاي مهم سخنان رهبري اعلام کرد و خواستار توجه مسوولان به اين قسمت از صحبت هاي ايشان شد. دوري از مکر و فريب و نيرنگ و دروغ در جامعه يکي ديگر از محورهاي سخنان آيت الله هاشمي رفسنجاني بود که در اين خصوص تاکيد کرد؛ صداقت و رفاقت و پرهيز از فريبکاري نياز امروز جامعه است.
رئيس مجلس خبرگان رهبري لزوم رعايت حق افراد در دفاع از خود را از ديگر محورهاي مهم سخنان رهبري دانست و خاطرنشان کرد؛ اين موارد (محورهاي سخنان رهبري) مي تواند ملاک عمل قرار گيرد و يک وظيفه قانوني است و اگر مباحث افراد صاحب نظر مورد عمل قرار گيرد، مي تواند شرايط بهتري در جامعه پيش بيايد. وي به سخنان خود در نماز جمعه بعد از انتخابات اشاره کرد و از تدوين متني توسط دلسوزان نظام براي برون رفت از وضعيت فعلي خبر داد و گفت؛ گروهي از افراد خير و خيرخواهان و دلسوزان نظام بر اساس مطالبي که از رهبري شنيديم و ديدگاه هاي افراد صاحب نظر براي انتقال فضاي فعلي جامعه به فضاي نقادي صحيح در حال تنظيم کردن متني هستند. هاشمي رفسنجاني به آغاز سال تحصيلي دانشگاه ها اشاره کرد و گفت؛ در آغاز سال تحصيلي اين اقدامات مي تواند ارزشمند باشد و بايد از مبهم بودن فضا جلوگيري کرد و از اقدامات مبهم خودداري ورزيد.
وي با اشاره به شرايط اقتصادي کشور با انتقاد از واردات بي رويه به کشور خاطرنشان کرد؛ واردات فوق العاده مشکلات زيادي را براي ما و به خصوص مولدها ايجاد کرده که جاي نگراني دارد و با افت 50 درصدي درآمد نفت مشکلات ما اضافه مي شود.

0 نظرهای شما: