روسیه در حال تکمیل سیستم هدایت خودکار در نیروگاه بوشهر است

روسیه و ایران
روسیه در حال تکمیل سیستم هدایت خودکار در نیروگاه بوشهر است





12:17 1388 / 07 / 01
مسکو، 1 مهر، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه به کار ساخت سیستم هدایت خودکار روندهای فنی در اولین واحد نیروگاه اتمی بوشهر پایان می دهد
.
به گزارش «ریا نووستی» به نقل از اطلاعیه کمپانی اتمی "اتم انرگو پروم"، سیستم هدایتی کاملاً ساخت روسیه است و از چند ارزیابی جامع آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با موفقیت بیرون آمده است. در حال حاضر، در نیروگاه اتمی بوشهر کار آماده سازی آزمون آبی مدارهای اول و دوم واحد نیروگاهی در جریان است.
علاوه بر این در سیستم های ویژه مربوط به رآکتور نیز کارهای تنظیمی انجام می شوند. همچنین در اطلاعیه گفته می شود که این کار به نوبه خود پیش زمینه مرحله "امتحان داغ" تجهیزات واحد نیروگاهی می باشد.
قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه 1995 در تهران امضا شده بود. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی "و.و.اِ.ار-1000" و سوخت هسته ای برای آن را به ایران عرضه نموده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.
حجم کل قرارداد حدود 1 میلیارد دلار ارزیابی می شود که از این میان قیمت رآکتور حدود 850 میلیون دلار است. پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی "اتم استروی اکسپورت" است. در ماه فوریه 1998 فدراسیون روسیه و ایران توافق نمودند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه بطور کل ساخت آن را تکمیل کند. این پروژه می بایست 8 جولای 1999 تکمیل می شد، اما تاریخ بهره برداری از آن چندین بار به تعویق افتاد.
روز 28 ژانویه 2009 "اتم استروی اکسپورت" از پایان عرضه سوخت هسته ای برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد. سوخت هسته ای، طبق مقررات، شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد. در ماه ژوئن در آکتور نیروگاه اتمی بوشهر سوخت مجازی بارگذاری شد و اکنون کارهای تنظیمی برای راه اندازی نزدیک به پایان هستند.

0 نظرهای شما: