لاريجاني:

لاريجاني: امروزه احتياج به نقش‌آفريني مجلس براي امور مهم كشور است
با توجه به حساسيت نسبت به مسايل ايران
مجلس بايد ذهن‌ها را به افق‌هاي دورتر ببرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: مجلس
رييس مجلس شوراي اسلامي شب گذشته در مراسم افطاري كاركنان مجلس شوراي اسلامي ضمن تشكر از خدمات خدومانه و نجيبانه كاركنان مجلس گفت: در نظام جمهوري اسلامي هيچ‌كس نمي‌تواند از سيطره‌ي مجلس فرار كند
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم با بيان اينكه مجلس در نظام جمهوري اسلامي يك جايگاه بي‌بديل دارد، گفت: مجلس يك عامل تعيين كننده براي نقش نرم‌افزاري كشور و همچنين ايجاد ثبات در كشور است.
وي گفت: هرگاه كشور از سپر قوي در صحنه پارلمان برخوردار بوده شرايط بيروني و دروني نمي‌توانست بر آن آسيبي وارد كند، اما اگر بيماري‌هاي مختلف به ساختار پارلماني از بيرون عارض مي‌شد مخصوصا در عهد قاجار مشكلات زيادي به وجود مي‌آمد.
لاريجاني با بيان اينكه پس از پيروزي جمهوري اسلامي و ساختار جديدي كه در امور ديواني به وجود آمد، مجلس در يك جايگاه مرتفع قرار گرفت، گفت: امام (ره) نيز مجلس را در راس امور عنوان كردند، بنابراين ممكن است عده‌اي بخواهند از سيطره مجلس فرار كنند و از مجلس كه به عنوان يك ركن نظارت و قانونگذاري است، هراس داشته باشند، اما بايد متوجه اين اصل باشند كه قطب‌هايي در قدرت ايجاد شده كه هيچگاه كشور به سمت شرايط ديكتاتوري حركت نكند. اين يك واقعيت است كه در نظام ما مجلس از قدرت بالايي برخوردار است و هرگاه كشور دچار شرايط سخت باشد، مجلس و پارلمان قوي مي‌تواند شرايط را متوازن كند.
وي ادامه داد: امروز هم در شرايطي قرار داريم كه احتياج به نقش‌آفريني مجلس براي امور مهم كشور است و در شرايط حساس سياسي اقتضاء مي‌كند كه نقش موثري را براي ايجاد تعادل داشته باشد و ما چنين حيثيتي را در ذهن حس مي‌كنيم، لذا شرايط اقتضاء مي‌كند كه مجلس فعال باشد.
لاريجاني با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله گفت: با توجه به اينكه حساسيت به مسائل ايران زياد است، مجلس بايد تلاش كند ذهن‌ها را به افق‌هاي دورتر ببرد تا بتواند كشور ايران متعادل در كنار ديگر كشورها تعريف شده و به حركت خود بر اساس اهداف سند چشم‌انداز ادامه دهد.
وي افزود: خوشبختانه در برخي زمينه‌ها اين امكان وجود دارد، اما در بعضي از مسائل مانند اقتصادي و نظام توسعه احتياج به جهش‌هايي مشخص به سمت هدف داريم كه فكر مي‌كنم با تمركزي كه بر روي برنامه‌ي پنج ساله و همچنين سند چشم‌انداز خواهد شد، بتوانيم به اهداف خود دست يابيم.
لاريجاني با بيان اينكه با همين ديدگاه تغييراتي در آيين نامه داخلي مجلس داشته‌ايم تا مجلس بتواند با سرعت بيشتري در كنار كار قانون‌نويسي و نظارت به زمينه‌هاي ديگر نيز بپردازد، گفت: در آيين‌نامه جديد بندهايي اضافه شده تا مجلس بتواند جلوي تخلفات قانوني را بگيرد.
وي خطاب به كاركنان حاضر در صحن مجلس گفت: اگرچه معاون اجرايي مجلس و كاركنان آن تلاش‌هاي خدومانه و نجيبانه‌اي ارائه مي‌دهند، اما از نظر تشكيلاتي سامان درستي براي تحقق دو وظيفه مهم مجلس يعني قانونگذاري و نظارت نداشتيم.
وي اظهار كرد: كار «تقنين» از كارهاي اصلي مجلس است كه احتياج به يك ساختار جداگانه دارد، بنابراين بايد شرايطي فراهم مي‌آمد كه افراد فهيم را چه از داخل مجلس و چه از بيرون بشناسيم تا در اين بخش بتوانند فعاليت ذهني داشته باشند، همچنين بخش نظارت نيز نيازمند يك ساختار جديدتر بود.
لاريجاني ادامه داد: درست است كه كميسيون‌هاي مجلس وظيفه نظارتي دارند، اما تسهيل اين امر به وسيله ساختار اجرايي امكان‌پذير است، لذا ما دو معاونت ديگر را به عنوان معاونت قوانين و معاونت نظارت ايجاد كرده‌ايم و دو نايب رييس مجلس را مسوول اين دو معاونت كرده‌ايم كه البته اين افراد جانشين‌ها و مديران كل خواهند داشت.
وي با بيان اينكه اگر بخواهيم يك نگاه سيستماتيك براي وظايف مجلس تعريف كنيم بايد ساختارهاي متناسبش را ايجاد مي‌كرديم، افزود: لذا براي اين كار ما تغييراتي را ايجاد كرده‌ايم ضمن آنكه رسيدگي به قوانيني كه كاركنان مجلس با آن مواجه هستند، يكي از موضوعاتي بود كه در مجلس محل مناقشه بود، لذا در كميسيون تدوين آيين‌نامه ساعت‌ها بر روي آن كار انجام شد تا معلوم شود كه كاركنان مجلس طبق چه نظاماتي بايد اداره شوند، لذا در اين خصوص تصميمات جامعي گرفته شد تا به استقلال مجلس كمك كند.
رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه قوه مقننه از جهات مختلف از جمله تنظيم بودجه خود و همچنين مسائل اداري، استخدامي و گزينشي بايد از يك استقلال برخوردار باشد، عنوان كرد: اين استقلال مجلس مي‌تواند به استقلال كلي قوه مقننه كمك كند، ضمن آنكه بخش زيادي از خدماتي كه مربوط به كار تقنيني است، مرتبط با خدماتي است كه كاركنان مجلس ارائه مي‌كنند و بنده نهايت تشكر را از زحمات شما دوستان دارم.

0 نظرهای شما: