سخنراني پرحاشيه قذافي در مجمع عمومي سازمان ملل/



سخنراني پرحاشيه قذافي در مجمع عمومي سازمان ملل

رهبر ليبي منشور سازمان ملل را پاره كرد




* سرويس: بين‌الملل 1388/07/02 09-24-2009 13:08:01 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: بين‌الملل
معمر قذافي، رهبر ليبي، شب گذشته در سخنراني‌اش در مجمع عمومي سازمان ملل با انتقاد از قدرت‌هاي غربي، سازمان ملل را به عدم كفايت در جلوگيري از كشته‌شدن ميليون‌ها تن متهم كرد
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) قذافي كه پس از ‌٤٠ سال براي سخنراني در سازمان ملل حاضر شده بود، پس از سخنان اوباما با عنوان "شاه شاهان" براي حضور در پشت تريبون سخنراني فراخوانده شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وي كه با لباس هميشگي‌اش در اين جلسه حاضر شده بود، در حالي كه بر اساس قانون مي‌توانست ‌١٥ دقيقه صحبت كند، به مدت يك ساعت و ‌٣٥ دقيقه به سخنراني پرداخت.
قذافي با انتقاد شديد از شوراي امنيت سازمان ملل كه پنج قدرت حاضر در آن داراي حق وتو هستند، آن را "شوراي ترور" خوانده و اين شورا را به دليل ناتواني‌اش در جلوگيري از ‌٦٥ جنگ از زمان تشكيلش، بي‌كفايت خواند.
وي در اين باره اظهاركرد: ابرقدرت‌ها منافعي دارند كه براي محافظت از آنها از قدرت سازمان ملل سوءاستفاده مي‌كنند و همواره جهان سوم مورد ارعاب و تهديد قرار مي‌گيرد. پس از تشكيل سازمان ملل تا به حال ‌٦٥ جنگ رخ داده است كه قربانيان آن ميليون‌ها تن بوده‌اند.
رهبر ليبي كه به گفته‌ي خود از طرف هزار پادشاهي آفريقا سخن مي‌گفت، هم‌چنين خواستار پرداخت غرامت از سوي غرب براي استعمار قاره‌ي آفريقا شد و حتي مبلغ دقيق ‌٧٧/٧ تريليارد دلار را به عنوان ميزان اين غرامت عنوان كرد.
قذافي هم‌چنين با تمجيد از باراك اوباما رييس‌جمهور آمريكا و تلاش‌هايش براي توجه به نقاط مختلف دنيا، اظهار داشت كه حتي اگر او به عنوان رييس‌جمهور هميشگي آمريكا باقي بماند به نظر وي مشكلي پيش نخواهد آمد

.
اين در حالي است كه رابرت گيبز سخنگوي كاخ سفيد اظهار داشت كه اوباما مستقيما نتوانسته سخنراني قذافي را بشنود، اما اين اظهارنظر قذافي باعث خنده وي شده است!
معمر قذافي هم‌چنين با انتقاد از سياست آمريكا درباره افغانستان و استقرار نيروهايش در اين كشور، اظهاركرد: هيچ‌يك از شهروندان افغانستان در تاريخ ‌١١ سپتامبر به آمريكا حمله نكرده است و هدف طالبان براي ايجاد حكومتي اسلامي به هيچ وجه تهديد محسوب نمي‌شود.
وي در اين باره افزود: اگر طالبان مي‌خواهد دولتي ديني مانند واتيكان ايجاد كند مشكلي پيش نخواهد آمد، آيا واتيكان خطري براي ما محسوب مي‌شود؟
رهبر ليبي هم‌چنين در طول سخنراني‌اش در اعتراض به آن‌چه بي‌كفايتي سازمان ملل خواند، منشور اين سازمان را در حضور حاضران پاره كرد كه اين اقدام وي واكنش‌هاي مختلفي را در پي داشت، از جمله اين‌كه گوردن براون نخست‌وزير بريتانيا در ابتداي سخنراني‌اش اظهاركرد: من براي دفاع از منشور سازمان ملل اين‌جا آمده‌ام و نه براي پاره كردن آن.
اين در حالي است كه بخشي از حضار هنگام سخنراني قذافي، جلسه‌ي مجمع را ترك كردند و ديگران نيز طي سخنراني طولاني وي عكس‌العمل‌هاي مختلفي از جمله خنديدن، لبخند زدن و حتي خوابيدن از خود نشان دادند.

0 نظرهای شما: