*سفير چين احضار شد

مهمان‌پرست:
سفير چين احضار شد

در مورد زمان مذاكرات با 1+5 به توافق رسيديم

برخي به دنبال برهم زدن روابط خوب ايران و نيجريه هستند

رامين مهمان‌پرست از احضار سفير چين به وزارت امور خارجه در اعتراض به اقدام انجام شده مبني بر استفاده از نامي مجعول براي خليج فارس در بازي‌هاي آسيايي خبر داد.
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي به گزارش خبرنگار سياسي خارجي ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان كه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي‌گفت با اعلام اين خبر خاطرنشان كرد: بعد از اتفاق نامناسبي كه در مراسم افتتاحيه بازي‌هاي آسيايي انجام شد يادداشت اعتراض‌آميز سفارت ايران در پكن تسليم مقامات كشور چين شد و در اعتراض به اين اقدام سفير چين در تهران احضار و تذكر لازم به آنان داده شد.
وي با بيان اين‌كه اين مسائل به هيچ وجه قابل توجيه نيست، عنوان كرد: براي كشورهايي مانند چين كه عضو دايم شوراي امنيت هستند و ادعا مي‌كنند براي برقراري صلح و امنيت اين ساختار را طراحي كرده‌اند تاسف مي‌خوريم و تعجب مي‌كنيم كه چطور مساله‌اي كه مورد استناد تاريخي و همه اسناد بين المللي است به اين راحتي مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرد.
مهمان‌پرست با بيان اين‌كه توجيحاتي كه در مورد عدم مسووليت در قبال اين حادثه مطرح مي‌شود قابل قبول نيست، تاكيد كرد: به هيچ وجه در مقابل مسائلي كه مربوط به تماميت ارضي و حاكميت ملي‌مان مي‌شود كوتاه نخواهيم آمد.
استقرار سپر دفاعي موشكي ناتو در منطقه در راستاي تامين منافع رژيم صهيونيستي است
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنين در مورد استقرار سپر دفاعي موشكي ناتو در منطقه گفت: نيات مشكوكي پشت سر اين ماجرا به نظر مي‌رسد كه نگراني كشورهاي منطقه و جهان اسلام را ايجاد كرده است. ما نه تهديدي براي كشورهاي منطقه هستيم و نه كشوري در منطقه ما غير از رژيم صهيونيستي تهديدي براي اين منطقه به شمار مي‌رود.
وي با بيان اين‌كه اين گونه اقدامات در راستاي تامين منافع رژيم صهيونيستي و برخي قدرت‌هاي فرامنطقه‌يي صورت مي‌گيرد، تصريح كرد: كشورهاي منطقه بايد هوشيار باشند و نگراني‌هايي كه در منطقه و جهان اسلام به وجود آمده است را با هوشياري برطرف كنند.
مهمان‌پرست همچنين در مورد استقرار سپر دفاعي موشكي در تركيه نيز گفت: تركيه كشور دوست و همسايه ما است. ما با كمك و رايزني‌ها و ارتباطاتي كه داريم همه موضوعات را مورد بحث قرار مي‌دهيم. نگراني در اين مورد نيز به مقامات تركيه منعكس شده و اعلام كرده‌ايم نسبت به اين برنامه ترديد جدي وجود دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: موضوع اصلي اين اقدام در راستاي حمايت از رژيم صهيونيستي و حفاظت از آن در مقابل تجاوزات و جنايت‌هايي است كه انجام مي‌دهد كه اميدواريم كشورهاي منطقه اجازه ندهند اين گونه اقدامات صورت گيرد.
وي افزود: به اندازه كافي در كشورهاي منطقه اين توانايي وجود دارد كه با مشاركت هم امنيت منطقه را تامين كنند و به كسي اجازه تعرض ندهند.
در مورد زمان مذاكرات با 1+5 به توافق رسيده‌ايم
مهمان پرست با اعلام اين‌كه رايزني و تماس‌ها در مورد مذاكره ميان ايران و كشورهاي 1+5 ادامه دارد، گفت: راجع به زمان به توافق رسيده‌ايم و در مورد ساير جزييات نيز به محض اينكه توافق حاصل شود اطلاع رساني خواهد شد.
چارچوب‌ موضوعات مورد بحث در مذاكرات در حال شكل گرفتن است
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه رييس‌جمهور در سخنانش گفته است كه ايران بر سر حقوق اساسي خود مذاكره نمي‌كند.محتواي مذاكرات ايران با اين كشورها چه خواهد بود؟گفت: در مورد مذاكره با 1+5 بحث‌هايي كه بايد مطرح شود توسط تيم‌هاي مذاكره كننده بايد مورد رايزني قرار گيرد و هر توافقي كه حاصل شود كارها دنبال خواهد شد. مفهوم آمادگي طرفين براي شروع مذاكرات بدان معني است كه در مورد موضوعات مورد بحث چارچوب‌ها در حال شكل گرفتن است.
وي ادامه داد: آقاي رييس‌جمهور تاكيد داشته است ملت ما از حقوق اساسي خود دست نخواهد كشيد و راجع به آن با هيچ‌كس مذاكره نخواهد كرد. اين بحثي است كه ملت و مسوولان روي آن تاكيد كرده‌اند و شامل همه حقوق ما در همه موارد مي‌شود.
پرونده دو تبعه آلماني در قوه قضاييه است
وي در مورد دو تبعه آلماني كه در تبريز به دليل اقدامات غيرقانوني بازداشت شده بودند نيز گفت: پرونده آنها در قوه قضاييه در دست رسيدگي است زماني كه نتيجه رسيدگي مشخص شود اطلاع‌رساني دقيقي انجام خواهد شد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در ادامه در پاسخ به پرسشي در مورد بحران ايجاد شده در هائيتي و تلاش كشورها براي كمك‌رساني به مردم آنجا نيز گفت: كمك‌رساني به همه مردم جهان در نقاطي كه دچار گرفتاري‌هاي مختلفي ازجمله بلاياي طبيعي مي‌شوند بايد در دستور كار همه جوامع انساني و دولت‌ها قرار گيرد. از ابتدا كه حادثه زلزله در هائيتي به وقوع پيوست ايران اقدام براي كمك‌رساني را به سرعت دنبال كرد و هم اكنون نيز اين موضوع مورد توجه است.
وي اظهار كرد: اميدواريم با همت بين‌المللي و جهاني همه كشورها اقدام سريع خود را براي نجات مردم هائيتي دنبال كنند. ما نيز به نوبه خود در اين رابطه احساس مسوليت مي‌كنيم و مسائل لازم را دنبال خواهيم كرد.
قاچاق دارو به كشور به واسطه سفير يك كشور اروپايي صحت ندارد
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا، در مورد انتشار اخباري مبني بر اقدام سفير يكي از كشورهاي اروپايي با همراهي همسرش براي ورود غيرمجاز دارو به ايران نيز گفت: يكي از سايت‌هاي خبري مطلبي را در اين رابطه منتشر كرده بود كه قاچاق دارو در حال انجام شدن است و بعضي از سفراي اروپايي در آن نقش دارند ما اين مطلب را پيگيري كرديم و از طريق مقامات رسمي وزارت بهداشت و درمان جويا شديم كه آنان اين موضوع را تكذيب و تاكيد كردند كه اين موضوع صحت ندارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد حصر خانگي رهبران نارضيان در برمه نيز گفت: مباحثي كه مربوط به كشور ميانمار مي‌شود موضوع داخلي آن كشور است و بايد آن را با ذكر حواشي كه در آن وجود دارد دنبال كرد. صرف نظر از اينكه اين اقدام مورد استقبال بسياري از كشورها قرار گرفته است و ما نيز معتقديم برقراري دموكراسي و تعيين حق سرنوشت در هر كشوري مي‌تواند به رشد آن كمك كند بايد توجه داشته باشيم كه كشورهاي غربي و مقامات آمريكايي سال‌هاست كه مشكلات زيادي براي مردم ميانمار به وجود‌ آورده‌اند كه آن صحنه‌هاي زشت و منفي را هيچ‌گاه پوشش خبري نمي‌دهند و سعي مي‌كنند نكاتي را اشاره كنند كه حق مردم ميانمار را تضييع كنند. در هر صورت آنچه كه توسط مردم هر كشوري دنبال مي‌شود كه در تعيين سرنوشت‌شان نقش داشته باشد مورد احترام ملت ما خواهد بود.
وي همچنين در مورد سفر وزير امور خارجه افغانستان به تهران و دستور كار اين سفر و اينكه آيا وي پيامي از آمريكا به تهران آورده است؟ گفت: سفر وزير خارجه افغانستان به ايران در مورد برگزاري كميسيون مشترك بين دو كشور بوده است و موضوعات زيادي در دستور كار براي همكاري داريم.
وي افزود: اين سفر با توجه به وضعيت كشور افغانستان براي آماده كردن زيرساخت اقتصادي آن كمك كرد تا بتوانيم به صورت مدون براي توسعه روابط برنامه‌ريزي داشته باشيم. طبيعي است در ملاقات وزيران خارجه مباحث منطقه‌اي نيز مطرح شود اما از آن نكته‌اي كه اشاره شد خبري ندارم و فكر هم نمي‌كنم چنين مطلبي صحت داشته باشد.
سوء تفاهم پيش آمده براي نيجريه برطرف شده
وي همچنين در مورد اخبار مطرح شده مبني بر شكايت نيجريه از ايران به سازمان ملل براي بازداشت محموله سلاح نيز گفت: اين موضوع به يكي از شركت‌هايي كه محموله‌اي را براي كشور ثالثي ارسال كرده بود مربوط مي‌شود و سوءتفاهمي براي دولت نيجريه ايجاد كرده بود كه برطرف شده است.
برخي به دنبال برهم زدن روابط خوب ايران و نيجريه هستند
مهمان‌پرست افزود: اين شركت اسناد كار تجاري خود را ارائه كرده و از پاسخگويي به هر سوالي كه ممكن است براي دولت نيجريه ابهام ايجاد كرده باشد نيز خودداري نكرده است. بنابراين اين مساله در حد سوءتفاهم در موضوع تجاري است و بهره‌برداري‌ بيشتر از آن و پرداختن به مسائل تبليغاتي در راستاي فضاسازي‌هايي است كه برخي از كشورها به دنبال برهم زدن روابط خوب ايران و نيجريه و ساير كشورها هستند.
وي با تاكيد بر اين‌كه همه بايد هوشيار باشند،تصريح كرد: منافع كشورهاي آفريقايي و ايران با توجه به سياست‌هايي كه دنبال مي‌كنيم حتما با روابط خوب اين كشورها و ايران تامين خواهد شد.
برنامه‌ريز‌ي مفصلي براي همكاري‌ دو جانبه با كشورهاي آفريقايي داريم
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: برنامه‌ريز‌ي‌هاي مفصلي براي همكاري‌هاي دو جانبه و منطقه‌يي با كشورهاي آفريقايي داريم و در سياست خارجي‌مان اين برنامه‌ها را دنبال مي‌كنيم و معتقديم ظرفيت‌هاي بسيار بالايي براي همكاري‌ها وجود دارد.
يكي از خبرنگاران پرسيد رييس تشكيلات خودگردان فلسطين مدعي است ايران علت انجام نشدن گفت‌وگو بين فتح و حماس است كه مهمان‌پرست پاسخ داد: همه مي‌دانند علت شكست اين مذاكرات چيست. از ابتدا پيش بيني مي‌شد كه رژيم صهيونيستي پايبند به هيچ مساله‌اي نباشد. آنها به دنبال تامين حقوق ملت فلسطين نيستند و از مذاكرات سازش براي سرپوش گذاشتن بر برنامه‌هاي خود استفاده مي‌كنند.
وي عنوان كرد: توصيه‌اي كه ما همواره به احزاب و گروه‌هاي مختلف فلسطيني داشته‌ايم توجه به اين نكات است. مطمئن باشند رژيم صهيونيستي به دنبال برقراري صلح و امنيت و تامين حقوق مردم فلسطين نخواهد بود و بهتر است با وحدت نظر بين گروه‌هاي فلسطيني به دنبال تامين حقوق خود به شكل اصولي و ريشه‌يي باشند. اين گونه مذاكرات با طرفي كه به هيچ وجه نه مشروعيت دارد و نه قائل به اصول انساني و بين‌المللي است به نتيجه نخواهد رسيد.
سعد حريري براي پيگيري توافقات امضا شده در سفر رييس جمهور به لبنان به تهران مي‌آيد
خبرنگار ديگري از سفر سعد حريري به تهران پرسيد كه مهمان‌پرست گفت: طبق برنامه‌ريزي به عمل آمده و براساس توافقات به ويژه پس از سفر موفقيت‌آميز رييس‌جمهور به لبنان براي پيگيري توافقات و اسنادي كه در اين سفر امضا شد قرار است آقاي سعد حريري سفري به كشور ما داشته باشد كه در دستور كار قرار دارد.
وي در مورد اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر كه قرار است 27 آبان در باكو برگزار شود نيز گفت: قبل از اجلاس سران نشست كارشناسان ارشد و نمايندگان ويژه برگزار خواهد شد و موضوعات مورد بحث در آنجا مورد تاكيد و توافق قرار خواهد گرفت و دستور كار اجلاس تعيين مي‌شود و پيشنهاداتي براي برنامه‌هايي كه بايد دنبال كرد ارائه مي‌شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: اجلاس وزارت خارجه قبل از اجلاس سران تشكيل خواهد شد و رييس‌جمهور نيز در سفر خود به باكو علاوه بر مباحث پنج جانبه ملاقات‌هايي با سران كشورهاي ساحلي خزر خواهد داشت و سفر رسمي دو جانبه خود را به آذربايجان يك روز قبل از اجلاس سران در برنامه دارد.
وي ادامه داد: مهمترين نكته‌اي كه در دستور كار قرار دارد توافق‌نامه امنيتي مربوط به درياي خزر، سازمان همكاري‌هاي اقتصادي خزر، مباحث مربوط به زيست‌محيطي اين دريا و توافق‌نامه مربوط به امور شيلات است.
مهمان‌پرست همچنين در پايان در پاسخ به اين پرسش كه آيا برگزاري مانور ولايت 3 در آستانه برگزاري مذاكرات با كشورهاي 1+5 پيام خاصي دارد؟ گفت: كشوري كه مي‌خواهد از استقلال خود دفاع كند و تجربه مشاهده توطئه‌هايي مختلفي را در طول ساليان پس از انقلاب داشته است حتما با آمادگي دفاعي و نشان دادن قدرت دفاع از كشور و تماميت ارضي هم در صلح و امنيت منطقه نقش خواهد داشت و هم جنبه بازدارندگي را در طرف مقابل ايجاد مي‌كند.
وي گفت: اينكه نيروهاي دفاعي كشور ما آمادگي خود را به نمايش بگذارند نشان دهنده نقش موثر ايران در ايجاد صلح و ثبات در منطقه و توانايي‌هاي بالاي دفاعي براي بازدارندگي از هرگونه نيت سوء نسبت به اين كشور يا كشورهاي منطقه خواهد بود. هرچقدر كشورهاي منطقه تواناتر و مقتدرتر از خود و منطقه دفاع كنند خطر رژيم‌هايي كه مخالف منافع كشورهاي منطقه هستند را كاهش مي‌دهند.

1389/08/25 11-16-2010 11:42:43 8908-17175: كد خبر

0 نظرهای شما: